۱۵ درصد رتبه‌های برتر کنکور از خراسان رضوی هستند | مشارکت خانواده‌ها، معیار ارتقای کیفیت آموزش + فیلم

به گزارش شهرآرانیوز، غلامحسین مظفری در دهمین جلسه شورای آموزش و پرورش خراسان رضوی که عصر امروز (یکشنبه، ۲۳ شهریور ۱۴۰۴) برگزار شد، اظهار کرد: در شرایطی که ۸ روز تا آغاز سال تحصیلی باقی مانده است، جای تقدیر دارد زحمات تلاشگرانی که نه محدود به یک شهرستان بلکه در جای‌جای استان امام هشتم(ع)، به‌صورت شبانه‌روزی در تلاش هستند تا زیرساخت‌ها از همه‌نظر آماده ورود دانش‌آموزان باشد. در هر حال، آغاز مدارس در ماه مهر یک رخداد بزرگ است که باید به بهترین نحو از آن استفاده کرد. ما نیاز به یک فضای شاد و پرنشاط داریم تا فرزندانمان با روحیه‌ای خوب سر کلاس‌ها بروند و فرایند تعلیم و تربیت را آغاز کنند.

{$sepehr_media_2434938_640_360}

وی افزود: اولاً خیلی خوب است که جلسات شورا‌های آموزش و پرورش استان با ارتباط مستقیم تصویری با فرمانداران همه شهرستان‌ها برگزار می‌شود و کاملاً جنبه سراسری دارد. دوماً لازم می‌دانم تأکید کنم که مدارس با مدیریت هیئت‌های امنا، بخش محوری ساختار آموزش در خراسان رضوی هستند که شورای آموزش و پرورش استان، خود را مقید به حمایت از آن‌ها می‌داند. سوماً باید یادآوری کنم که همه مدیران باید در مقاطع مختلف سال تحصیلی، به‌صورت هفتگی یا حداقل ماهیانه به مدت یک زنگ در کلاس یکی از مدارس استان حاضر شوند، از نزدیک با دانش‌آموزان ارتباط بگیرند و هم تجربیاتشان را بگویند و هم حرف دانش‌آموزان را بشنوند. این ارتباط خیلی مهم است؛ این تأکید من است.

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: باید در جلسه بعدی شورای آموزش و پرورش، همه شما گزارش دقیقی از وضعیت تحصیل دانش‌آموزان در مراکز آموزشی و مدارس ارائه دهید. این شناخت از شرایط و حقایق خیلی مهم است. اینکه ما بخواهیم کیفیت آموزش و پرورش را ارتقا دهیم، با حرف و ادعا محقق نمی‌شود. باید چند برنامه روشن و مشخص برای آن تعریف شود. به‌عنوان نمونه توصیه می‌کنم که مشارکت عمومی خانواده‌ها و دانش‌آموزان را باید معیار قرار دهید و هرکار می‌کنید، این مشارکت باید در طرح و برنامه شما وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: اینکه شما دیدید خراسان رضوی در کنکور ۱۴۰۴ بالغ بر ۱۵ درصد از رتبه‌های برتر کشور را در اختیار دارد و بعد از تهران، با ۷ رتبه برتر در رده دوم بهترین عملکرد آموزشی قرار دارد، این‌ها خیلی خوب است. حالا می‌توان مبسوط در این باره صحبت کرد که رتبه‌های برتر، چقدر ذیل یک نظام آموزشی عادلانه رشد کرده‌اند، اما هرچه باشد، همین تعداد رتبه‌های برتر و دانش‌آموزان نخبه، سرمایه و مفاخر استان هستند.

مظفری تصریح کرد: باید همه چیز را مدنظر قرار داد. اینکه چقدر می‌توان از کمک خیران در پروژه‌های آموزشی استفاده کرد، اینکه چقدر هیئت‌های امنا می‌توانند شرایط را سامان‌دهی کنند، اینکه چقدر خانواده‌ها می‌توانند به فرایند تعلیم و تربیت کمک کنند و حتی چقدر می‌توان به خود دانش‌آموزان مسئولیت واگذار کرد. هر برنامه برای ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت، باید این ملاحظات را مدنظر قرار دهد تا نهضت بزرگ مدرسه‌سازی در خراسان رضوی با یک نهضت نرم‌افزاری همراه شود و به هدف غایی خود دست پیدا کند.

{$sepehr_key_151270}