به گزارش شهرآرانیوز؛ با گذشت بیش از یک سال از اصلاح هندسی دوربرگردانها در محدوده قبل و بعد از روستای ساغروان، هنوز این طرح به طور کامل به سرانجام نرسیده است. کوچک شدن ورودی و خروجی این محدوده سبب افزایش خطر تصادف خودروها شده و مشکلات ترافیکی به ویژه در زمان ورود زائران به مشهد را دوچندان کرده است.
از سوی دیگر به گفته شهروندان، پروژه تعریض جاده مشهد به چناران نیز که از دو سال بیش آغاز شده، همچنان به پایان نرسیده و ماشین آلات راه سازی با حرکت کند و لاک پشتی در گوشه و کنار مسیر در حال فعالیت هستند. وضعیتی که گلایه و نگرانی شهروندان را در پی داشته است. این در حالی است که این محور یکی از ورودیهای اصلی زائران به مشهد به شمار میآید و وضعیت موجود برای شهری که هر سال میزبان میلیونها زائر است، سیما و منظر مناسبی ندارد.
این پیامها و تماسها به سامانه «صدای مردم» شهرآرا رسیده و بازتاب دهنده بخشی از دغدغههای شهروندان درباره محور مشهد – چناران است. یکی از شهروندان با اشاره به طولانی شدن روند پروژه میگوید: با توجه به حجم بالای ورود زائران به مشهد، این محور باید جزو اولویتهای اصلی باشد. اما متأسفانه به دلیل کندی کار و طولانی شدن روند اجرای طرح، مشکلات ترافیکی و خطر تصادفات افزایش یافته و بسیاری از رانندگان نگران عبور و مرور در این مسیر هستند.
شهروند دیگری اظهار میکند: بیش از دو سال از آغاز پروژه تعریض میگذرد، اما همچنان پایان مشخصی برای آن دیده نمیشود. نبود نظارت کافی و برنامه ریزی دقیق سبب اتلاف وقت و هدررفت منابع شده و همین موضوع نارضایتی عمومی را به همراه داشته است. به نظر میرسد هیچ دستگاهی به طور جدی پیگیر اتمام این پروژه نیست.
یکی از رانندگان خودرو سنگین در پیامکی گلایه اش را این طور بیان میکند: ماشین آلات راه سازی به کندی در حال فعالیت هستند و مشخص نیست چه زمانی قرار است پروژه به پایان برسد. نبود اطلاع رسانی شفاف و دقیق درباره زمان بندی پروژه، باعث شده مردم دچار سردرگمی شوند و دیگر اعتمادی به وعدههای داده شده نداشته باشند.
یکی دیگر از اهالی منطقه نیز در تماس با شهرآرا و در گفتوگو با خبرنگار ما میگوید: این جاده ورودی اصلی زائران به مشهد است و تأخیرهای پیاپی در تکمیل آن، علاوه بر خستگی و نگرانی رانندگان، چهرهای نازیبا از ورودی شهر مشهد ایجاد کرده است. سال هاست این پروژه آغاز شده و هر بار وعدههایی برای پایان آن داده میشود، اما نتیجه ملموسی در عمل دیده نمیشود.
برای بررسی موضوع پروژه، بازدیدی میدانی از محدوده روستای ساغروان داریم. در این بازدید مشاهده میشود که در بخشهایی از مسیر، عملیات تعریض جاده در حال اجراست و چندین کارگر در حال فعالیت هستند. بخشی از جاده نیز تعریض شده، اما به دلیل نیمه تمام ماندن پروژه، رانندگان همچنان با مشکلاتی در عبور و مرور روبه رو هستند.
در برخی قسمتها خاک برداری و زیرسازی انجام شده و ماشین آلات راه سازی در حاشیه مسیر مستقرند. همچنین بخشی از مسیر که تعریض شده بود به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار میگرفت، اما به دلیل عدم تکمیل لاینها و نبود خط کشی و علائم ایمنی، تردد در آن با دشواری همراه است.
یکی از اهالی روستای ساغروان در گفتوگو با خبرنگار ما میگوید: چند ماهی است که این پروژه در محدوده ما آغاز شده، اما سرعت کار بسیار پایین است. کارگران گهگاه در مسیر حضور دارند و حجم عملیات به قدری محدود است که احساس میکنیم سالها طول خواهد کشید تا این طرح به نتیجه برسد. در این مدت مشکلات ترافیکی برای اهالی و زائران بیشتر شده است.
او میافزاید: بخشی از مسیر تعریض شده، اما نیمه کاره رها شده و همین وضعیت سبب سردرگمی رانندگان شده است. این طرح هرچند ضروری است، اما به دلیل طولانی شدن اجرای آن، مردم نسبت به ادامه کار بدبین شدهاند و اعتمادشان به وعدههای مسئولان کم رنگ شده است.
حمیدرضا ملک جعفریان، رئیس اداره نگهداری راههای اداره کل راهداری و حمل ونقل جادهای خراسان رضوی است. او در پاسخ به پرسش خبرنگار درباره وضعیت این پروژه میگوید: وضعیت محور مشهد – چناران در دو قسمت مطرح است. از محور گلبهار به مشهد طی یکی دو سال گذشته تعریض محور و افزایش یک باند به این محور انجام شد. در این رابطه عملیات اجرایی این طرح به طول ۱۰کیلومتر انجام شد.
در حال حاضر روکش نهایی محور در دست انجام است و ظرف یک ماه آینده به پایان خواهد رسید. رئیس اداره نگهداری راههای اداره کل راهداری و حمل ونقل جادهای خراسان رضوی میافزاید: در محور مشهد به سمت چناران و به عبارتی باند رفت مشهد به سمت چناران نیز قسمتهای زیادی از آن تعریض انجام شده است. در این محور حدود پنج ونیم کیلومتر باقی مانده است. برآورد این عملیات انجام شده و ظرف یک ماه آینده پیمانکار مشخص و عملیات اجرایی در باند رفت نیز شروع خواهد شد.
ملک جعفریان تأکید میکند: در صورتی که منابع مالی به موقع تأمین شود، ظرف یک سال آینده تعریض باند رفت به سمت چناران نیز تکمیل خواهد شد. در قسمتهایی از محور هم عملیات ایمن سازی خصوصاً در دوربرگردانها در حال انجام است.
او ادامه میدهد: در محدوده دوربرگردان شیرحصار و کاهو اقدامات آغاز و عملیات اجرایی در دوربرگردان کاهو انجام شده است. قسمتی از دوربرگردان شیرحصار نیز در دست انجام است. امیدواریم با تأمین منابع مالی لازم ظرف امسال این پروژه به نتیجه و در این راستا عملیات اجرایی به پایان برسد.
{$sepehr_key_151488}
رئیس اداره نگهداری راههای اداره کل راهداری و حمل ونقل جادهای خراسان رضوی ادامه میدهد: محور مشهد چناران از مهمترین و پرترافیکترین محورهای استان است. به همین منظور چند پروژه هم زمان در آن در حال انجام است؛ یکی بحث تعریض و تبدیل به شش خطه کردن محور مطرح است. برای تعریض پروژه حدود ۲۷کیلومتر آن باقی مانده بود.
از این میزان، ۱۵کیلومتر شامل ۱۰کیلومتر در مسیر گلبهار به چناران و ۵ کیلومتر در مسیر گلبهار به مشهد و ۵ کیلومتر از مشهد به سمت گلبهار انجام شده است. برای محدوده باقی مانده نیز پیمانکار در حال انتخاب است. از گلبهار به مشهد مسیر به طور کامل سه خطه و استانداردسازی شده و صرفاً روکش نهایی برای پیوستگی کار در حال انجام است.
او با بیان اینکه ایمن سازی محور نیز هم زمان در دستور کار قرار دارد، میگوید: هفت نقطه حادثه خیز در این محور شناسایی شده که پیمانکار در حال انجام عملیات برای رفع آن هاست. اصلاح برگردان ها، تقاطعها و دسترسیهای مختلف از جمله اقدامات مهم در این حوزه است. این نقاط سالها دست نخورده باقی مانده بود و اکنون پیمانکار ما در حال کار روی آن هاست. اجرای همین پروژهها سبب شده در مجموع سراسر محور به شکل کارگاه درآید. حجم سرمایه گذاری نهایی از آغاز تا پایان کار بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
رئیس اداره نگهداری راههای خراسان رضوی همچنین میافزاید: ایجاد روشنایی در نقاط خاص محور، سامان دهی تابلوها و علائم و احداث پلهای عابر پیاده نیز در دستور کار است. در این محور اگر فردی هر شش ماه یک بار از آن عبور کند، تغییرات محسوسی را مشاهده خواهد کرد. اجرای این تعداد پروژه که به آن اشاره شد سبب شده امروز محور به شکل کارگاهی باشد. وجود این کارگاه دلیل بر توقف کار نیست و به زودی با تکمیل این پروژهها وضعیت این محور متحول خواهد شد.