درحالی که طبق برنامه هفتم توسعه، سهم پرداختی مردم از هزینههای درمانی باید به ۳۵درصد کاهش مییافت، این رقم اکنون به ۷۰درصد رسیده و هدف تعیین شده محقق نشده است.
آخرین ارقام منتشرشده توسط مرکز آمار ایران حاکی از تورم بالای بهداشت و درمان در کشور است. براین اساس در مردادماه تورم نقطه به نقطه این بخش ۴۴.۷ درصد گزارش شده است. تورم نقطه به نقطه بهداشت و درمان در تیرماه هم ۴۵.۱ درصد ثبت شده بود. این ارقام نشان میدهد که رشد هزینههای درمان در کشور بیشتر از میانگین رشد درآمدهای مردم است. رشد فزاینده هزینههای درمان در کنار ناکارآمدی بیمههای پایه سبب شده تا بخش درخور توجهی از مردم به سمت استفاده از بیمههای تکمیلی گرایش یابند.
در همین رابطه محمدرضا صالحی، معاون بیمه ایران شعبه خراسان رضوی، در گفتوگو با شهرآرا از رسیدن سهم بیمههای تکمیلی به ۴۷ درصد انواع رشتههای بیمه در کشور خبر داد و گفت که این مسئله به دلیل رشد هزینههای درمانی اتفاق افتاده است. اکنون سهم بیمههای تکمیلی حتی از بیمه خودرو هم بیشتر شده است.
دادههای منتشرشده از سوی بیمه مرکزی درباره عملکرد صنعت بیمه کشور در پنج ماه نخست امسال این اطلاعات را تأیید میکند. بر اساس این داده ها، رشد درخور توجه سهم بیمه درمان ناشی از شرایط قراردادهای درمان گروهی بزرگ و دریافت حق بیمه از این قراردادهاست؛ به طوری که این رشته بیمه طی این مدت، ۴۷.۴درصد از کل حق بیمه صنعت بیمه کشور را به خود اختصاص داده و خسارتهای پرداختی آن نیز معادل ۴۴درصد از کل خسارتهای پرداخت شده در این بازه زمانی بوده است.
با وجود افزایش درخواست برای بیمههای تکمیلی، بخش درخور توجهی از شهروندان از خدمات بیمه تکمیلی گلایهمند هستند. تأخیر در پرداخت خسارتها نیز یکی دیگر از مشکلات رایج بیمههای تکمیلی است. سیستم کنونی بیمه تکمیلی به گونهای طراحی شده که بیمه گذاران باید مراحل طولانی و پیچیدهای را برای دریافت حق خود طی کنند.
این فرایند نه تنها زمان بر است، بلکه گاهی اوقات باعث میشود بیمه گذاران به دلیل فشارهای مالی و روحی از پیگیری صرف نظر کنند. این تأخیرها به ویژه در شرایط اضطراری میتواند عواقب سنگینی برای بیمه گذاران داشته باشد. در همین رابطه رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی خراسان رضوی از وضعیت بحرانی بیمههای تکمیلی و خدمات درمانی بازنشستگان خبر داد.
علی اصغر رضایی با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی قادر به پوشش کامل نیازهای درمانی بازنشستگان نیست، گفت: بازنشستگان ناچار به خرید بیمههای تکمیلی شدهاند، اما این بیمهها فقط حداقل نیازهای درمانی را پوشش میدهند و هزینه بالایی دارند.
{$sepehr_key_151997}
روح ا... خلیل زاده، کارگزار رسمی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در گفتوگو با شهرآرا درباره مشکلات بیمه تکمیلی گفت: براساس قانون بیمهها موظف هستند که ظرف بیست روز از زمان تکمیل مدارک، خسارت را به بیمه پرداز پرداخت کنند. براین اساس شرکتهایی که بیشتر از این زمان خسارتها را پرداخت میکنند، از قانون تخلف میکنند.
وی درباره دلیل دیر پرداخت شدن بیمههای خسارت توسط بیمههای تکمیلی، بیان کرد: شرکتهای بیمه با برخی مراکز درمانی قرارداد دارند که افراد در صورت مراجعه به آنها نیاز نیست هزینهای پرداخت کنند یا هزینه دریافتی اندک است. با این حال مشکل زمانی به وجود میآید که افراد برای دریافت خدمات به مراکزی که طرف قرارداد نیستند مراجعه میکنند. این مسئله بعضا سبب میشود که زمان پرداخت خسارت به مردم افزایش یابد.
خلیل زاده درباره راهکار حل این مشکل گفت: در دنیا شرکتهای ارزیاب خسارت بیمه وجود دارد که شرکتهای بیمه با آنها برای پرداخت خسارت قرارداد منعقد میکنند. در این حالت پرداخت خسارت توسط چنین شرکتهایی صورت میگیرد.
از آنجا که این شرکتها با یکدیگر در حال رقابت هستند، سعی میکنند که خسارتهای مراجعه کنندگان را در مدت زمان کمی بپردازند. این مسئله سبب افزایش رضایت از بیمهها میشود. براین اساس پیشنهاد میشود که شرکتهای بیمه هم برای بیمه تکمیلی درمان با این گونه شرکتها قرارداد منعقد کنند. ورود شرکتهای ارزیاب خسارت به حوزه بیمه تکمیلی میتواند زمان پرداخت خسارت را سرعت دهد.
خلیلزاده نبود یک سامانه جامع در حوزه بیمه تکمیلی را یکی دیگر از مسائل این حوزه بیان کرد و گفت: نبود چنین سامانهای سبب شده تا شرکتهای بیمهای در حوزه بیمه تکمیلی درمان به صورت جزیرهای عمل کنند.