به گزارش شهرآرانیوز؛ آخرین آمارهای ارائه شده از سوی معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در شهریورماه سالجاری نشان میدهد که ۱۴ درصد زنان و ۴ درصد مردان بالای ۴۵ سال در ایران هرگز ازدواج نکردهاند، رقمی که از روند رو به رشد تجرد قطعی حکایت دارد.
از سوی دیگر، در میان جمعیت زیر ۴۵ سال حدود ۹.۵ میلیون مرد (بالای ۱۵ سال تا ۴۵ سال) و ۷.۵ میلیون زن (بالای ۱۳ سال تا ۴۵ سال) نیز هرگز رخت عروسی بر تن نکردهاند. همچنین طبق آمار معاونت امور جوانان، نرخ ازدواج از ۴.۲۵ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۳.۸۵ درصد در سال ۱۴۰۲ کاهش یافته است. وضعیتی که به گفته کارشناسان زنگ خطری جدی برای آینده جمعیت و تداوم جمعیتی جامعه ایرانی به شمار میرود.
یک پژوهشگر اجتماعی گفت: خانواده یک ساختار تاریخی است. در گذشته در جوامع روستایی و عشایری، پیوندهای خانوادگی گسترده و طایفهای برقرار بود و همین شبکه حمایتی، جوانان را در مسیر ازدواج و تشکیل زندگی یاری میکرد، اما با شکلگیری جامعه شهری جدید، خانواده هستهای جایگزین خانواده گسترده شد و آن پشتوانه جمعی بهتدریج از بین رفت.
محمد زینالی با اشاره به اینکه تشکیل خانواده در جامعه امروز نیازمند سرمایه اقتصادی قابل قبول است، تصریح کرد: از تأمین مسکن و خودرو گرفته تا امکانات رفاهی برای فرزندان، هزینههای سنگینی را به دنبال دارد.
وی بیان کرد: در جهان امروز هر فرزندی هم اتاق شخصی، اسباببازی و هزینه آموزشی خاص خود را میخواهد. این شرایط، جوانان را در نقطهای قرار داده است که حتی شروع زندگی مشترک برای آنها به امری دشوار و حتی دستنیافتنی تبدیل شده است.
{$sepehr_key_153086}
به گفته این پژوهشگر اجتماعی، بخش بزرگی از جامعه یا کار پایدار ندارد، یا اگر درآمدی دارد کفاف هزینههای ابتدایی زندگی خانوادگی را نمیدهد. به همین دلیل، ازدواج به تعویق میافتد و در بسیاری موارد اصلاً محقق نمیشود.
زینالی با اشاره به اینکه یکی از ریشههای اساسی گسترش تجرد، غفلت از توسعه فرهنگی است، گفت: سیاستگذاران باید علاوه بر برطرف کردن موانع اقتصادی، در زمینههای فرهنگی، آموزشی و اجتماعی نیز سرمایهگذاری کنند تا نسل جوان بتواند هم مهارتهای لازم برای زندگی خانوادگی را کسب کند و هم در مسیر تشکیل خانواده و تداوم جامعه ایرانی گام بردارد. چون آمارهای رسمی از یک سو و تحلیلهای کارشناسی از سوی دیگر نشان میدهد که تجرد قطعی دیگر یک مسأله فردی یا گذرا نیست.
منبع: روزنامه ایران