به گزارش شهرآرانیوز؛ مالیات اگرچه همیشه به عنوان یک دغدغه جدی برای شهروندان در حوزههای مختلف مطرح است، اما تبیین اینکه پرداخت مالیات میتواند بخشی از هزینههای عمومی جامعه، توزیع عادلانه درآمدها و حتی در اهداف کلانتر خود رشد و توسعه جامعه و رونق اقتصادی را رقم بزند، یک ضرورت است. مسئلهای که در سالهای اخیر از دید سیاستگذاران مالیاتی دور نمانده و با رویکردی نوین و مشارکتمحور تلاش کردهاند زمینه ایجاد این شفافیت و اثربخشی را رقم بزنند. میتوان گفت تلاش برای عمران و آبادی و توسعه زیرساختها مهمترین تعریف از طرح «نشاندار کردن مالیات» باشد که یکی از مهمترین اهداف سازمان امور مالیاتی است.
در این طرح، مؤدیان مالیاتی تعیین میکنند که مالیات پرداختی آنها در کدام یک از پروژههای استان هزینه شود. در کشور، سهم اصناف و مشاغل از کل درآمدها حدود ۶ درصد و سایر منابع ۹۴ درصد است، اما این نسبت در خراسانرضوی برای مشاغل بین ۱۹ تا ۲۱ درصد متغیر است.
طبق آمارهای اعلام شده طی سال گذشته، ۲۰۸ پروژه استان در سامانه نشان دار کردن مالیات بارگذاری شد. از این میان، ۱۳۹ پروژه به ارزش حدود ۴۰۰ میلیارد تومان و ۴۸ درصد اعتبار پیش بینی شده توسط مؤدیان مالیاتی نشان دار و ۱۰۰ درصد پروژههای انتخاب شده تأمین مالی شده است. در سال جاری نیز برنامه ریزی شده ۴۱ پروژه نشان دار در استان به صورت صددرصدی با این رویکرد تأمین اعتبار شود.
با توجه به همراهی مؤدیان استان خراسان رضوی و استفاده از همه ظرفیتهای استان برای تبیین این طرح، تحقق صددرصدی آن در استان خراسان رضوی رقم خواهد خورد. موضوعی که شاکررضا مریدی، مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی، در گفت وگوی تفصیلی خود با روزنامه شهرآرا به ابعاد و زوایای گوناگون آن میپردازد.
مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی یکی از برنامههای مهم سازمان امور مالیاتی را مشارکت حداکثری مؤدیان مالیاتی، به ویژه در حوزه کسب وکارهای خرد، میداند. او بر این باور است که با این رویکرد همه مشاغل و مؤدیان میتوانند در عمران و آبادانی استان و شهر خود مشارکت کنند. مریدی با تحلیلی که از مشارکت مؤدیان در طرح نشان دار کردن مالیات دارد، همراهی حدود ۵۰ درصدی مؤدیان در استان خراسان رضوی و دیگر استانها را در سال گذشته، به دلیل اولین سال اجرای این طرح میداند و معتقد است در سال جاری با مشارکت مؤدیان خراسان رضوی، تحقق صددرصدی تأمین اعتبار پروژهها رقم خواهد خورد.
با بررسیهای انجام شده، موضوعهای آموزشی و بهداشتی اولویت مؤدیان بوده است. هفده طرح از ۴۱ پروژه اعلام شده، به صورت صددرصدی تأمین اعتبار شدهاند که از این میان، ۱۰ طرح آموزشی است. اما از مؤدیان درخواست داریم ازآنجاکه طرحها بر اساس دستورالعملها و استانداردها انتخاب شدهاند، اگر طرح موردنظر خود را انتخاب نکردهاند یا مدنظر آنها نیست، یکی از طرحها را برگزینند تا تأمین اعتبار پروژههای نیمه تمام دیگر نیز انجام شود.
با توجه به اینکه این طرحها به سازمان برنامه و بودجه منتقل و در آنجا اولویت بندی و مصوب شده و به سازمانهای مدیریت و برنامه ریزی استانها ابلاغ میشود، سازمان نیز بر همین اساس، بارگذاری پروژهها را در سامانه انجام میدهد. خراسان رضوی نیز بر اساس آماری که از کل کشور داریم، از لحاظ تعداد پروژه ها، رتبه پنجم کشور و از لحاظ تأمین اعتبار موردنیاز، رتبه دوم را دارد.
{$sepehr_key_153328}
با توجه به اینکه رویکرد سازمان مالیاتی تغییر کرده است، بر اساس دادههای خود مؤدیان، اظهارنامه پیش فرض یا فرم تبصره ۱۰۰ برای آنها در سامانه بارگذاری میشود. تفاوت بین اظهارنامه پیش فرض و تبصره ۱۰۰ در مبلغ ریالی گردش حسابهای مؤدیان است.
مؤدیانی که تا سقف ۲۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان (به صورت انفرادی) و ۴۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان (به صورت مشارکتی) گردش حساب داشته باشند، میتوانند از مزایای تبصره ۱۰۰ استفاده کنند. برای کسانی که گردش حساب آنها بیشتر از این مبالغ است، سازمان امور مالیاتی اظهارنامه پیش فرض را تهیه کرده است. این مؤدیان میتوانند با رمز و پسوردی که به صورت محرمانه در اختیار دارند، در صورت تطابق اطلاعات، سایر فرایندهای تکمیل را در سامانه انجام دهند و با «نشان دار کردن مالیات» به ارسال فرم اظهارنامه پیش فرض یا تبصره ۱۰۰ اقدام کنند.
استان خراسان رضوی در مشارکت مربوط به اظهارنامهها و تبصره ۱۰۰، رتبه دوازدهم کشور را به خود اختصاص داده است. اما با توجه به اینکه برخی مؤدیان در دقایق پایانی به تکمیل این فرمها اقدام میکنند و تلاشهای گستردهای نیز برای تبیین این طرح برای آنها صورت گرفته است، امیدواریم که در سال جاری، تحقق صددرصدی در استان را شاهد باشیم. ما از تمام ظرفیتهای موجود، شامل رسانه ها، فرمانداران، ائمه جماعات و ... برای تشویق مؤدیان به استفاده از مزایای این طرح بهره خواهیم برد.
حدود ۶ درصد از حجم وصولی سازمان امور مالیاتی، مربوط به بخش مشاغل است. مسئله اصلی ما این است که با وجود تعداد زیاد کسبه خرد، خروجی مبلغی قابل توجه نیست. از این رو، رویکرد سازمان مالیاتی، کمک به مؤدیان برای عبور از تکالیف قانونی شان است.
اولین مزیت برای کسانی که در چارچوب تبصره ۱۰۰ یا اظهارنامه پیش فرض قرار میگیرند، این است که تمامی اقدامات به صورت الکترونیکی و غیرحضوری انجام میشود. مزیت دوم این است که مؤدی نیازی به تسلیم اظهارنامه ندارد؛ چرا که تکمیل اظهارنامه شرایط خاص خود را دارد و ارائه اظهارنامه «سفید» نیز جرائم مخصوص به خود را در پی خواهد داشت. در اظهار نامه باید صورت درآمد و هزینه در ارتباط با گروههای دوم و سوم و همچنین صورت سود و زیان برای گروه اول را تکمیل کنند.
مزیت سوم این است که به ارائه اسناد و مدارک نیاز ندارند. همچنین، مزیت دیگر این است که اختیار تقسیط را در اختیار خود مؤدی قرار دادهایم. مؤدیانی که بدهی قبلی ندارند، میتوانند مالیات خود را تا هفت قسط تقسیط کنند و اگر چک الکترونیکی داشته باشند، این امکان تا ۹ قسط نیز فراهم است؛ اما کسانی که بدهی قبلی دارند، تنها میتوانند تا سه قسط مالیات خود را پرداخت کنند.
مزیت بعدی، مشارکت است. هنگامی که مؤدی این فرایند را طی کرد، میتواند پروژههای موردنظر خود را انتخاب کند و تصمیم بگیرد که یک درصد از مالیاتش در کجا هزینه شود. اما اگر در این فرایند مشارکت نکند، باید به سمت تسلیم اظهارنامه مالیاتی برود و تمامی اسناد و مدارک و ارقام مورد نیاز را ارائه دهد که در غیر این صورت، جرائم خاص خود را به همراه خواهد داشت. سازمان مالیاتی در مواردی نیز فرم تبصره ۱۰۰ و اظهارنامه پیش فرض را مشمول تعدیلاتی از جمله ضریب کاهشی و مشوقاتی کرده است تا برای مؤدی تأثیرگذار باشد.
یکی از اقدامات مؤثری که سازمان در سال جاری بر آن تأکید کرده است، ارسال پیامکی با این مضمون به فعالان اقتصادی و کسبه خردی است که به حدنصاب مالیاتی نمیرسند: «با توجه به حجم فعالیت، مالیات شما مشمول نرخ صفر است.» همین پیامک به منزله انجام تکلیف قانونی محسوب میشود و دیگر به تکمیل فرم تبصره ۱۰۰ یا اظهارنامه پیش فرض نیازی نخواهد بود. تقریبا سال گذشته ۴۶ درصد از مؤدیان را معاف کردیم و آمار دقیق امسال نیز پس از شهریورماه اعلام خواهد شد.
برای مابقی مؤدیان نیز، از طریق برگزاری جلسات با اتاق اصناف و اتحادیه ها، همچنین میزهای خدمت در نماز جمعه و در روزهای عادی در اتحادیههای متقاضی، خدماتی ارائه میشود. به عنوان مثال، در اقدامی مشترک با اتاق اصناف مشهد، پانزده کاربر و دو نیروی سازمان مالیاتی در حوزههای فناوری و مالیاتی، به همراه دستگاه کارتخوان، در سالن اتاق اصناف مستقر شدهاند تا به مؤدیانی که در ارسال و تکمیل فرمها مشکل دارند، به صورت رایگان خدمات ارائه دهند.
اکنون تمامی همکاران بسیج شدهاند تا مؤدیان شناسنامه دار و کسانی که از قانون تمکین میکنند، در این فرایند پرداخت مالیات عبور کنند. هرکس در این چارچوب قرار گیرد، میتواند از مزایای آن بهرهمند شود. کسانی که نتوانند از این ظرفیت استفاده کنند، یا قصد پرداخت مالیات ندارند و یا مایل به کتمان هستند. آمار مربوط به این بخش نیز پس از شهریورماه اعلام خواهد شد.
{$sepehr_key_153329}
در بحث انتخاب پروژه ها، خودِ اداره کل مالیاتی نقشی ندارد؛ زیرا پروژهها فرایندی مشخص دارند که زیر نظر سازمان برنامه و بودجه تعریف و از این کانال اعلام میشوند.
خیر. فقط در پروژههایی که در سامانه بارگذاری شده، امکان مشارکت دارند و فقط از همان موارد میتوانند انتخاب کنند.
اکنون آمارها در این باره تجمیع نشده است. بعد از پایان شهریورماه تعداد مؤدیان و جزئیاتی درباره اینکه از هر صنف چه تعداد پروژه را انتخاب کردهاند در اختیار رسانهها قرار میدهیم.
امسال، صددرصدِ ارسال فرم تبصره ۱۰۰ و اظهارنامه مالیاتی، و همچنین اظهارنامه پیش فرض، به صورت غیرحضوری و الکترونیکی انجام میشود. مؤدیان این کار را به روزهای پایانی موکول نکنند تا با اتفاقاتی نظیر قطعی اینترنت و ... دچار مشکل نشوند. همچنین، مؤدیان میتوانند از مزایای مشوقهای تبصره ۱۰۰ و اظهارنامه پیش فرض بهرهمند شوند.
پیشنهاد میکنیم که در گام اول و دوم، مؤدیان به سراغ این دو روش بروند. اگر موارد اختلاف زیادی وجود داشت، آنگاه نسبت به تسلیم اظهارنامه اقدام کنند. تا روز گذشته، ۸۵۰۰ اظهارنامه ارائه شده است. از مؤدیان درخواست میکنیم که میتوانند با تجدیدنظر، اظهارنامه خود را لغو کرده و نسبت به اظهارنامه پیش فرض یا فرم تبصره ۱۰۰ اقدام کنند تا در آینده، به دلیل ارائه ندادن اسناد و مدارک، مشمول جریمه نشوند. تأکید میکنیم که در یکی دو روز آینده، حتی کسانی که قبلا اظهارنامه خود را رد کردهاند، میتوانند مراجعه و آن را لغو کرده یا فرم تبصره ۱۰۰ یا اظهارنامه پیش فرض را تکمیل کنند.