رعنا جاوید | شهرآرانیوز؛ به این اعداد خوب دقت کنید: سرانه فضای آموزشی در مشهد ۵/۳ مترمربع، در استان ۳/۴ مترمربع و در کشور ۲/۵ مترمربع است. حالا این رقمها را بگذارید کنار عدد استاندارد جهانی که از ۸مترمربع سخن میگوید.
خراسان رضوی که محل زندگی بخش زیادی از جمعیت دانش آموزی کشور بعد از استان تهران است، جزو پنج استان اول کشور در طبقه بندی کمترین فضای آموزشی قرار گرفته است. به این ترتیب بدون نیاز به یادآوری، معلوم است که دانش آموزان مدارس و نواحی حاشیه نشین آن، وضعیت وخیم تری دارند؛ همان گونه که براساس آمارها، سرانه این فضا در مناطق حاشیه شهر مشهد حدود ۱/۲ مترمربع است.
سال هاست درباره کمبود فضاهای آموزشی مدارس و کلاسهای کانکسی و سنگی مینویسیم، اما هرسال همان قصه تکراری مرور میشود و آغاز مهر با گلایه و شکایت والدین از نبود فضای کافی مدارس روبه رو میشویم. گزارش امروز ما آخرین وضعیتِ قبل از شروع سال تحصیلی را بررسی میکند. قرار است از مسئولان بپرسیم از ابتدای مهر سال گذشته تا این روزها چه کردند و چقدر به ایده آلها نزدیک شدند.
موضوع کمبود فضاهای آموزشی آن قدر کلیشهای و تکراری است که در همه روزهای سال، مسئولان از آن سخن میگویند و برای آن فکر میکنند، اما اینکه چرا خروجی آن چندان مؤثر نیست، نمیدانیم؛ به عنوان نمونه سیدحسن حسینی، فرماندار مشهد، مدتی پیش در مراسم افتتاح یکی از طرحهای آموزش وپرورش، از تشکیل جلسات هفتگی سخن گفته بود که حول محور توسعه فضاهای آموزشی برگزار میشود و ابراز امیدواری کرده بود که: با همکاری همه دستگاهها و کمک مردم بتوانیم هر هفته حداقل دو مدرسه در مشهد افتتاح کنیم؛ به همین مناسبت هم از ایدههای جدید برای احداث مدارس در طرح نهضت توسعه عدالت آموزشی حمایت میکنیم.
او از ۷۱۵ پروژه در دست احداث در استان سخن گفته بود که نیازمند همکاری جهادی برای تکمیل است و توضیح داده بود: پیش بینی شده است تا پایان امسال، بیش از ۴ هزار کلاس درس جدید در این استان تکمیل شود که این رقم، نشان دهنده تحرک چشمگیر در حوزه عدالت آموزشی است.
کمی پیش از آغاز هفته دولت، مصطفی اسدی، مدیرکل آموزش وپرورش استان، در یک گفت وگوی رسانهای از وعده افتتاح سیصد مدرسه در خراسان رضوی تا هفته دولت خبر داده و اعلام کرده بود: تاکنون ۷۲۵مدرسه درقالب پروژههای عمرانی شناسایی شده است و پیش بینی میکنیم با اتمام هفته دولت و آغاز سال تحصیلی، دیگر پروژهها نیز به بهره برداری برسند.
پس از اتمام هفته دولت، سراغی از جاسم حسین پور، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان، میگیریم تا بدانیم چه تعداد از آن وعدهها عملی شدهاند و چه اقداماتی برای توسعه عدالت آموزشی به ویژه در مناطق حاشیه شهر مشهد انجام گرفته است.
او ابتدا درباره دلیل کاهش سرانه فضای آموزشی میگوید: در سالهای اخیر به طور عمده افزایش جمعیت دانش آموزی در برخی مناطق، به ویژه در شهرهای بزرگ و مهاجرپذیر مانند مشهد، باعث فشار مضاعف بر زیرساختهای آموزشی شده است. بر همین اساس در قالب طرح نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی، برنامه ریزی شده است تا با تمرکز بر مناطق کم برخوردار، این فاصله کاهش یابد.
حسین پور همچنین از مدارس و کلاسهای آماده افتتاح تا مهر خبر میدهد و میگوید: در راستای اجرای آن طرح، تا پایان شهریور امسال، ۲۷۳پروژه آموزشی شامل ۱۳۲۶کلاس درس در سطح استان، آماده بهره برداری شد که گام مهمی در ارتقای سرانه آموزشی و پاسخ گویی به نیازهای جمعیت دانش آموزی استان خواهد بود.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت مدارس کانکسی و سنگی و اقدامات انجام شده بیان میکند: درحال حاضر مدرسه کانکسی مستقل با بیش از ۱۰دانش آموز در استان وجود ندارد. این مدارس با اجرای طرح شهیدپناهی شناسایی، جمع آوری و سامان دهی شدهاند.
حسین پور ادامه میدهد: درباره مدارس سنگی نیز، درقالب نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی، تمام این مدارس پایش شدهاند و در دستورکار جمع آوری و جایگزینی با فضاهای استاندارد آموزشی قرار گرفتهاند.
{$sepehr_key_153638}
از قرار معلوم و براساس صحبت های مدیرکل نوسازی مدارس استان، اقدامات انجام شده در این مدت و تا رسیدن به روز اول مهر، چندان کافی نبوده است و امسال نیز همچنان با همان کمبودها روبه رو خواهیم بود. درواقع سرعت ساخت و تجهیز مدارس باید بیش از آن چیزی باشد که هست.
مشکلات پیش رویِ به قول مسئولان، «ایجاد عدالت آموزشی»، بسیار زیاد هستند که اتفاقا احسان عظیمی راد، نماینده مردم مشهدوکلات در مجلس شورای اسلامی، با تأیید سرانه اندک آموزشی در مشهد، به دو نمونه از مهمترین آنها اشاره کرده است. به عقیده او اولین مشکل، مسئله مالی و بودجه ملی و دومین مسئله، وجود زمینهای وقفی امام رضا (ع) است.
او درباره هرکدام پیشنهادهایی را هم مطرح کرده است: سعی کردهایم در مشهد، از محل اعتبارات نمایندگان و هم با کمکهای خیران و نوسازی مدارس کشور این کمبودها را تا حد زیادی جبران کنیم. همچنین تلاش کردهایم بخش خصوصی را به این موضوع وارد کنیم. در این راستا، نشستی با اتاق بازرگانی برگزار شده است که به یک تفاهم نامه ختم خواهد شد؛ البته این تفاهم نامه هنوز آماده نیست و به نظر میرسد که سازمان نوسازی مدارس و اتاق بازرگانی باید به طور فعال تری با یکدیگر هماهنگ باشند. این تفاهم نامه به ارزش ۱۰۰میلیارد تومان میتواند یک اتفاق مبارک در راستای کمک بخش خصوصی به این حوزه باشد.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به مشکل دوم یعنی زمینهای وقفی، میافزاید: در کلان شهر مشهد بیشتر زمین ها، وقفی یا مربوط به آستان حضرت رضا (ع) هستند. این موضوع، مشکلاتی را در واگذاری زمین برای ساخت مدارس ایجاد کرده است. برخی زمینها دراختیار شهرداری هستند و باید شهرداری، آستان قدس رضوی، امور اوقاف و خیریه و اداره کل نوسازی مدارس و آموزش و پرورش با یکدیگر همکاری کنند.
عظیمی راد با بیان اینکه تفاهم نامهای یک همتی منعقد شده است که به امضای رئیس مجمع نمایندگان مشهد، رئیس نوسازی مدارس کشور و انجمن خیران مدرسه ساز استان رسیده است، توضیح میدهد: از آن مبلغ، ۴۰۰میلیارد تومان متعلق به سازمان نوسازی مدارس کشور است و ۱۰درصد آن یعنی ۴۰میلیارد تومان در فاز اول به نوسازی مدارس اختصاص یافته و کارهای تخصیص آن انجام شده است.
وی میافزاید: در آستانه سال تحصیلی، بسیاری از مدارس به ویژه در مناطق محروم، روستایی و حاشیه شهر، نیاز به تجهیزاتی همچون میز، نیمکت، تخته و دیتاپروژکتور دارند. بر همین مبنا اواخر سال گذشته توانستیم ۳۰میلیارد تومان و دو ماه قبل، ۲۰میلیارد تومان از سازمان نوسازی مدارس دریافت کنیم. این ۵۰میلیارد تومان به زودی دراختیار مدارس قرار خواهد گرفت.
عظیمی راد تأکید میکند: درحال حاضر با ۸میلیارد تومان آن، تجهیزات بین مدارس محروم و حاشیه شهر خریداری و توزیع شده است و الباقی تا هفته آینده خریداری خواهد شد و دراختیار مدارس قرار خواهد گرفت، بنابراین تجهیز، نوسازی و ساخت مدارس درحال پیگیری است.
نماینده مردم مشهدوکلات در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه در چه مناطقی از حاشیه شهر مشهد مدارس جدید ساخته خواهد شد و چه زمان بندی برای ساخت این مدارس درنظر گرفته شده است، میگوید: برای حاشیه شهر مشهد ۵۶مدرسه درنظر گرفته شده است که بیشتر در مناطقی، چون منطقه یک، ۲، ۵ و ۷ واقع شدهاند. پیش بینی میکنیم چهارده مدرسه تا پایان مهر یا اوایل آبان در فاز اول با کمکی که گرفته شده است، به اتمام برسد و دراختیار آموزش وپرورش قرار گیرد تا دانش آموزان بتوانند بهرهمند شوند.
عظیمی راد در پاسخ به اینکه آیا برنامهای برای جذب خیران به منظور حمایت از این پروژهها دارید، مطرح میکند: این موضوع در دستورکار ما قرار دارد. سازمان برنامه وبودجه استان نیز ۲۰میلیارد تومان برای کمک به نوسازی مدارس، وعده داده است تا این چهارده مدرسه به بهره برداری برسد. همچنین خیران عزیز ۲۰۰میلیارد تومان سهم دارند که در مدارس مشخصی که در تفاهم نامه تعیین شده است، به کار گرفته خواهد شد.
{$sepehr_key_153639}
اطلاعاتی که نیاز به شنیدنش داشتیم، از زبان نماینده مجلس شنیدیم و کمی به آینده امیدوار شدیم، اما همه آنچه گفتیم، به حساب وعده و برنامه در دستورکار مسئولان قرار میدهیم تا آن روز که دانش آموزان در این کلاسهای درس بنشینند. همه اینها باید روزبه روز گلایهها را کمتر کند که باید ببینیم و برای دیگران تعریف کنیم.