به گزارش شهرآرانیوز، نسرین پرویزی، معاون گروه واژهگزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، از مخالفت معلمان زیستشناسی با واژههای پیشنهادی فرهنگستان خبر داد.
او گفت: «معلمان زیستشناسی معتقد بودند واژههای جدید بهراحتی به ذهن سپرده نمیشود و تدریس آنها دشوار است. در همایشی که با حضور مسئولان فرهنگستان در آموزش و پرورش برگزار شد، این موضوع به بحث گذاشته شد، اما متأسفانه گفتوگوها جنبه غیرعلمی پیدا کرد.»
به گفته پرویزی، برخی معلمان حتی در کانالهای مجازی علیه واژههای فرهنگستان فعالیت کرده و نوشته بودند: «باید با استفاده بچهها از این واژهها مقابله کنیم.» او افزود: «این در حالی است که هدف واژهگزینی کمک به دانشآموزان است. دانشآموز چه فارسی بخواند چه بیگانه، در نهایت همان مفهوم را میآموزد. پس چرا مانع استفاده او از زبان فارسی شویم؟»
بر اساس آمار ارائهشده، از میان ۱۳۵ واژه زیستشناسی مصوب فرهنگستان تنها ۸۰ واژه به کتابهای درسی وارد شده است. پرویزی ابراز امیدواری کرد که باقی واژهها نیز به تدریج در متون آموزشی جای گیرند.
او در پایان این مقاومت را یکی از چالشهای جدی فرهنگستان در سالهای اخیر دانست و تأکید کرد ادامه مسیر نیازمند همکاری بیشتر معلمان و نهادهای آموزشی است.
منبع: ایسنا
{$sepehr_key_153712}