ثبت ملی مزار افکان بجستان خراسان رضوی

به گزارش شهرآرانیوز، ابوالفضل مکرمی فر با اعلام این خبر گفت: مزار افکان از نظر موقعیت در شمال روستای بقچیر و افکان بخش مرکزی شهرستان بجستان این استان قرار دارد.

وی ادامه داد: بنای این مزار مربوط به دوره قاجار است و وجه تسمیه آن برگرفته از نام روستا یعنی بقچیر و افکان است که به نام مزار افکان مشهور شده و فرد مدفون در این بنا به گفته روستاییان از عرفا بوده و مورد احترام اهالی و روستاهای اطراف می‌باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با بیان اینکه مزار افکان در پهنه شمالی روستا و در فاصله ۲۰۰ متری بافت روستا قرار دارد گفت: این مزار بر فراز تپه‌ای قرار گرفته و از پیرامون به فضای آزاد دسترسی دارد.

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی و فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه فرم کلی پلان این بنا چلیپایی شکل است گفت: ورودی بنا به صورت طاق جناغی بوده و سازه و هسته اولیه بنا و فضاهای معماری موجود در آن هنوز به قوت خود باقی است که از جنس خشت و آجر می‌باشد.

محمود طغرایی افزود: فرم چلیپایی منحصر به فرد این بنا، پوشش گنبدی و اجرای آن به صورت عرقچین با سنگ و ملات خاک و گچ از ویژگی‌های خاص این اثر تاریخی است.

وی ادامه داد: این بنا از همان آغاز به منظور استفاده اهالی روستا برای عبادات و نماز و ارج نهادن به شخصیت مدفون شده در بنا با کاربری مزار احداث شده و تاکنون نیز این کاربری را حفظ کرده است.

شهرستان بجستان ۳۸ اثر، محوطه و تپه تاریخی، طبیعی و میراث ناملموس ملی دارد.

این شهرستان در حدود ۳۰۲ کیلومتری مشهد واقع است.