به گزارش شهرآرانیوز، پوریا محمدیانیزدی امروز، ۳ مهرماه ۱۴۰۴، در آیین بهرهبرداری از ۳۵ دستگاه اتوبوس جدید (۱۰ دستگاه اتوبوس دوکابین ۱۸متری و ۲۵ دستگاه اتوبوس ۱۲متری)، اظهار کرد: در حال حاضر ۴۰ درصد سفرها توسط حملونقل عمومی و ۶۰ درصد توسط خودروهای شخصی انجام میشود.
وی افزود: بر اساس قانون توسعه حملونقل عمومی، هدف ما رساندن سهم حملونقل همگانی به ۷۵ درصد و کاهش سهم خودروهای شخصی به ۲۵ درصد است.
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: هماکنون روزانه حدود یکمیلیون سفر با اتوبوس انجام میشود که معادل ۱۵ درصد کل سفرهای شهری است. این میزان باید به ۲ میلیون سفر افزایش یابد. برای تحقق این هدف، تعداد اتوبوسهای شهر باید از ۱۷۰۰ دستگاه فعلی به ۳هزار دستگاه برسد و تقویت خطوط BRT در دستورکار قرار دارد.
محمدیانیزدی گفت: در حال حاضر روزانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار سفر با مترو انجام میشود که ۵ درصد سهم سفرهای شهری را شامل میشود. با تکمیل خطوط ۳ و ۴ مترو و تأمین ناوگان مورد نیاز شامل ۶۰ دستگاه واگن برای خط ۱ و ۲۱۰ دستگاه برای خط ۳، این سهم باید به ۱۵ درصد افزایش یابد.
وی افزود: روزانه حدود یکونیم میلیون سفر با تاکسی انجام میشود. سیاست ما در این حوزه حفظ تعداد تاکسیها و تمرکز بر نوسازی و ارتقای کیفیت خدمات است.
{$sepehr_key_154124}
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: شهرداری مشهد در سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق برای توسعه ناوگان منتشر کرده بود. با تلاشهای صورتگرفته، این رقم در سال جاری به ۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. اتوبوسهایی که امروز وارد مشهد شدهاند از محل فروش همین اوراق مشارکت تأمین شدهاند.
محمدیانیزدی با بیان اینکه ورود اولین سری اتوبوسهای ۱۸ متری با استاندارد یورو ۵ و تجهیزات ایمنی بهروز به ناوگان اتوبوسرانی از اقدامات مهم ما بوده است، گفت: امسال در مجموع ۸۰ دستگاه اتوبوس دوکابین ۱۸ متری به مشهد اضافه خواهد شد که نقش مهمی در جابهجایی مسافران بهویژه در اطراف حرم مطهر رضوی ایفا میکند.
و ی افزود: ما موفق به انعقاد قرارداد خرید ۳۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به ارزش ۳.۲ همت از منابع داخلی شهرداری شدهایم. این قراردادها در کنار برنامههای بازسازی ۱۸۰ دستگاه اتوبوس موجود، موجب افزایش سهم اتوبوسرانی در سفرهای شهری و کاهش بار ترافیکی خواهد شد. با تکمیل این برنامهها امیدواریم سهم اتوبوسرانی از ۱۵ درصد فعلی بهطور مستمر افزایش یابد و گام مهمی در جهت تحقق مشهد بهعنوان شهری با حملونقل عمومی کارآمد و پایدار برداشته شود.