به گزارش شهرآرانیوز، وضعیت بازار خودرو در ایران این روزها همچنان بحرانی و در حالت انجماد قرار دارد؛ نه خبری از خریداری است و نه فروشندهای تمایل به معامله دارد. سکوت سنگین بازار، زنگ هشداری برای ورود به مرحلهای پیچیده و پرریسک است.
پس از ماهها تلاش برای حفظ تعادل، اکنون بازار خودرو در بلاتکلیفی به سر میبرد. بیثباتی در سیاستهای وارداتی و تعرفهای، روند معاملات را تقریباً متوقف کرده و بسیاری از نمایشگاهها نیز به دلیل ناتوانی در پاسخگویی به تعهدات، تعطیل شدهاند. خریداران منتظر کاهش قیمت عقبنشینی کردهاند و فروشندگان با نگرانی از نوسانات نرخ ارز و تغییرات تعرفهای، از معامله خودداری میکنند. در این میان، افزایش تدریجی قیمت خودروهای وارداتی و مونتاژی، زنگ هشدار جهش قیمتی در نیمه دوم سال را به صدا درآورده است.
حسین رحیمینژاد، کارشناس بازار خودرو، میگوید: «اگر وضعیت فعلی ادامه یابد، قیمت کارخانهای خودروها افزایش خواهد یافت. حتی خودروهای داخلی نیز به دلیل وابستگی به مواد اولیه وارداتی، تحت تأثیر نوسانات ارزی هستند. افزایش قیمت ارز، هزینه تولید فلزات و مواد پلیمری را بالا میبرد و در نهایت قیمت خودرو نیز افزایش مییابد.»
{$sepehr_key_154686}
بر اساس گزارش پلتفرمهای آنلاین فروش خودرو، خودروهای وارداتی، مونتاژی و تولید داخل در روزهای اخیر با افزایش قیمت مواجه شدهاند. رحیمینژاد بخش عمدهای از این نوسانات را روانی و هیجانی میداند، اما هشدار میدهد که در صورت ادامه روند فعلی، افزایش واقعی و پایدار قیمتها اجتنابناپذیر خواهد بود.
کارشناسان هشدار میدهند که کف قیمت خودروهای کارخانهای اکنون به حدود ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است و بسیاری از اقشار کمدرآمد حتی با سالها پسانداز قادر به خرید آن نیستند. رحیمینژاد میگوید: «نیمه دوم سال با موج جدید و پرشتاب افزایش قیمتها همراه خواهد بود و کارمندان و اقشار با درآمد ثابت به تدریج امکان ورود به بازار خودرو را از دست خواهند داد.»
اسد کرمی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تهران، از افزایش شکایات درباره تأخیر در تحویل خودرو خبر داده و میگوید: برخی نمایندگیها حوالههایی را فروختهاند که هیچ خودرویی برای تحویل در اختیار نداشتند. خریداران باید فقط به حساب رسمی شرکتها واریز کنند.
منبع: روزنامه ایران