همراهی تهران برای تأمین واگن‌های مشهد | قطار‌های جدید در راه مترو مشهد

به گزارش شهرآرانیوز؛ در‌حالی‌که سال‌ها از آخرین ورود واگن‌های قطار‌شهری به کشور می‌گذرد، قرار است با گشایشی تازه، بخش درخورتوجهی از واگن‌های مورد‌نیاز خطوط‌۳‌و‌۴ قطار‌شهری مشهد در تعامل سه‌جانبه میان مدیریت شهری تهران، دولت و مدیریت شهری مشهد، تأمین شود و بر‌این‌اساس، بخشی از قطار‌های در دست خرید مترو تهران، در قالب تعهد دولت برای تأمین واگن‌های مشهد، به مشهدالرضا (ع) منتقل شود.

در این زمینه مدیرعامل شرکت قطار‌شهری مشهد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، با بیان اینکه در جریان بازدید رئیس سازمان برنامه‌و بودجه کشور از خطوط قطار‌شهری مشهد، مذاکرات سودمندی نیز برای زیرساخت‌های مهم قطار‌شهری صورت گرفت، می‌افزاید: در پروژه‌های خرید واگن و ایجاد زیرساخت‌ها دولت متعهد به قبول پرداخت ۵۰‌درصد اعتبارات شده است.

ساخت ایستگاه‌های فاز‌ یک خط‌ ۳ توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص)

یکی از وعده‌های رئیس سازمان برنامه‌و بودجه کشور در سفر اخیر، قبول ترک تشریفات واگذاری ساخت چهار ایستگاه از مجموع هفت ایستگاه فاز‌یک خط‌۳ قطارشهری مشهد برای واگذاری به قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) بود. با‌توجه‌به اینکه برگزاری مناقصه و اعلام شرکت برنده برای ساخت این ایستگاه‌ها روندی طولانی خواهد داشت و قطعا مشمول گذر زمان و افزایش هزینه‌های ساخت می‌شود، این کار باعث خواهد شد قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) که به گفته کیانوش کیامرز، سابقه درخورتوجهی از توانمندی و کار عملیاتی با مدیریت شهری مشهد دارد، ساخت ایستگاه‌های یاد‌شده را نیز عهده‌دار شود و فرایند تکمیل این ایستگاه‌ها نیز زودتر به پایان برسد.

مدیرعامل شرکت قطار‌شهری مشهد در‌این‌باره به این نکته نیز اشاره می‌کند که ما ساخت بخشی از این چهار ایستگاه را آغاز کرده‌ایم و کار ترک تشریفات نیز به‌زودی و با تأیید شورای‌اسلامی‌شهر، فرمانداری، وزارت‌کشور و سازمان برنامه‌و بودجه، به اتمام می‌رسد و قرارگاه، عملیات اصلی ساخت ایستگاه‌های یاد‌شده را شروع می‌کند.

انتشار اوراق اختصاصی برای خرید ۶۰ واگن خط‌یک

چندی پیش خبر رسید که شرکت مپنا مناقصه ساخت شصت واگن برای افزایش ظرفیت خط‌یک قطار‌شهری به ۱۲۰ واگن را برنده شده و قرار است قطعات این واگن‌ها از چین وارد و سپس با طی فرایند مونتاژ، به‌تدریج وارد خط‌یک قطار‌شهری مشهد شود.

مدیرعامل شرکت قطار‌شهری مشهد برای خرید واگن‌ها نیز از تداوم مذاکرات با رئیس سازمان برنامه‌و بودجه خبر می‌دهد و این‌چنین می‌گوید: این قول را از آقای پورمحمدی گرفتیم که اوراق اختصاصی به‌صورت سهم ۵۰‌درصدی دولت و شهرداری برای خرید واگن‌ها منتشر کنیم و هر‌سال پانصدتا‌هزار‌میلیارد تومان در‌این‌زمینه اوراق منتشر شود و به این وسیله بتوانیم مسیر خرید شصت واگن را هموار کنیم.

{$sepehr_key_154778}

همراهی تهران برای تأمین واگن‌های مشهد

آن‌گونه که کیامرز اعلام می‌کند تأمین ۲۱۰‌واگن خط‌۲‌و‌۳ قطار‌شهری مشهد یکی از اولویت‌های مهم دولت در سیستم حمل‌و‌نقل کشور است و بر‌همین‌اساس تأمین این واگن‌ها در دستور‌کار وزارت‌کشور قرار دارد.

وی می‌گوید: پیش‌تر برای حمل و نقل مناسب در فاز‌یک خط‌۳ قطار‌شهری مشهد درخواست تأمین پنجاه تا نود واگن را ارائه داده بودیم و قرار است در فرایندی ویژه، بخشی از واگن‌های در دست خرید مترو تهران، به مشهد منتقل شوند.

وی با تشریح جزئی‌تر ابعاد این تعامل میان مشهد و پایتخت اضافه می‌کند: اکنون تنها قرارداد باز برای خرید واگن در کشور مربوط به مترو تهران است و در سفری که چندی پیش آقای زاکانی، شهردار تهران، به چین داشت، با پرداخت ۱۵‌درصد پیش‌پرداخت، قرارداد خرید ۹۱۰‌واگن با شرکت طرف چینی به امضا رسید.

کیامرز ادامه می‌دهد: با نظر مساعد شهردار تهران، وزارت‌کشور و سازمان برنامه‌و بودجه، توافق‌های اولیه حاصل شد و از‌آنجا‌که تیپ قطار‌های مشهد و تهران یکسان است، این انتقال مانعی ندارد و بین ۵۰ تا ۹۰ واگن به مشهد خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت قطار‌شهری مشهد به این نکته هم اشاره می‌کند که دولت نیز پشتیبان این خرید و انتقال است و قرار است در تأمین بودجه این خرید و انتقال نیز با مدیریت‌شهری مشهد همراهی داشته باشد. این خرید نیز در فهرست تأمین منابع مالی خطوط‌۳‌و‌۴ قطار‌شهری مشهد توسط دولت قرار دارد.

به نظر می‌رسد با تحقق این خرید و همراهی مسئولان کشوری با سیستم حمل‌و‌نقل مشهد، راه برای ارائه خدمات هموارتر به زائران بارگاه منور و ملکوتی ثامن‌الائمه (ع) هموارتر شود و مدیریت شهری نیز به رسالت خویش برای تأمین زیرساخت‌های بیشتر برای تسهیل در امر زیارت بیش از گذشته عمل کند.