شانس فیلم «یک نبرد پس از دیگری» برای دریافت جایزه اسکار

به گزارش شهرآرانیوز؛ پل توماس اندرسن یکی از فیلمسازان ثابت‌قدم و بااستعداد هالیوود به شمار می‌آید و تاکنون چندین بار در شاخه‌های کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی نامزد اسکار شد، اما با وجود کارنامه‌ای درخشان، هرگز موفق به دریافت جایزه نشده است.

فیلم جدید او با عنوان «یک نبرد پس از دیگری» (One Battle After Another) یک تریلر اکشن ۲ ساعت و ۴۲ دقیقه‌ای است که در آن لئوناردو دی‌کاپریو نقش یک انقلابی سابق را بازی می‌کند که باید دخترش را، پس از ربوده شدن به دست یک دشمن قدیمی، نجات دهد. دی‌کاپریو در این فیلم در کنار بازیگران مشهوری، چون بنیسیو دل‌تورو، شان پن، رجینا هال، تیانا تیلور و چهره جدیدی به نام چیس اینفینیتی ظاهر شده است.

هرچند فصل جوایز هنوز چند ماه دیگر آغاز می‌شود، «یک نبرد پس از دیگری» خیلی زود به‌عنوان یکی از مدعیان اصلی مطرح شده است. این فیلم تحسین فوق‌العاده‌ای از منتقدان گرفته و با امتیاز ۹۸ درصد، یکی از بالاترین امتیاز‌های فیلم‌های سال ۲۰۲۵ در وبسایت منتقدان راتن‌تومیتوز را کسب کرده است. حتی نقدی درخشان از مارتین اسکورسیزی نیز دریافت کرده است. همه نشانه‌ها حاکی از آن است که این فیلم می‌تواند بهترین فرصت اندرسن برای کسب جایزه بهترین کارگردانی باشد.

اندرسن نخستین فیلم بلند خود را در سال ۱۹۹۶ با عنوان «جفت چهار (Hard Eight) ساخت. او در طول نزدیک به ۳۰ سال فعالیتش، ۹ فیلم دیگر نیز کارگردانی کرده و «یک نبرد پس از دیگری» دهمین اثر اوست. ثبات او چشمگیر است؛ چرا که هیچ‌یک از فیلم‌هایش تاکنون از منتقدان امتیازی کمتر از ۷۰ درصد در راتن‌تومیتوز نگرفته است. هرچند او نزد تماشاگران همیشه به همان اندازه ثابت‌قدم نبوده، اما آثارش معمولا محبوب منتقدان هستند.

«یک نبرد پس از دیگری» نه‌تنها یک موفقیت انتقادی دیگر برای اندرسن محسوب می‌شود، بلکه رسما بهترین فیلم بلند داستانی کارنامه او با امتیاز ۹۸ درصد است. البته او دو پروژه با امتیاز ۱۰۰ درصد هم دارد، اما آنها یک فیلم کوتاه به نام «انیما» و یک مستند درباره موسیقی‌دانان هندی به نام «جنون» هستند.

در مقایسه با فیلم‌های بلند داستانی او، «یک نبرد پس از دیگری» بهترین امتیاز را گرفته و نقد‌های برجسته‌ای دریافت کرده است. لازم به ذکر است که در سیستم راتن‌تومیتوز، هر نقدی با امتیاز ۶ از ۱۰ یا بالاتر مثبت تلقی می‌شود، اما بسیاری از منتقدان این فیلم را نه فقط خوب، بلکه یکی از بهترین آثار سال دانسته‌اند. نقد‌های متعدد ۴ از ۴ و ۱۰ از ۱۰ نشان می‌دهد که منتقدان عاشق این فیلم شده‌اند.

۹۸ درصد برای هر کارگردانی عددی چشمگیر است، اما برای اندرسن ثابت می‌کند که او تا چه حد در طول کارنامه‌اش ثابت‌قدم بوده است. سه فیلم او «شب‌های عیاشی»، «خون به پا خواهد شد» و «رشته خیال» ـ هرکدام با ۹۱ درصد در رتبه دوم قرار دارند. آثار تحسین‌شده دیگر او شامل «لیکوریس پیتزا» با ۹۰ درصد و «استاد» با ۸۵ درصد هستند.

کمترین امتیاز او مربوط به خباثت ذاتی» است که ۷۳ درصد دارد. هرچند این فیلم واکنش‌های متناقضی از مخاطبان گرفت، اما همچنان در سال ۲۰۱۴ نامزد اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی شد. امتیازات آثار اندرسن معمولاً در میان منتقدان بالاتر از تماشاگران است، که برای کارگردانی با رویکرد‌های غیرسنتی امری طبیعی به نظر می‌رسد.

با وجود تمام این نقد‌های مثبت، اندرسن تاکنون هرگز برنده اسکار نشده است. او در مجموع ۱۱ بار نامزد این جایزه شده: سه بار برای بهترین فیلمنامه غیراقتباسی، دو بار برای بهترین فیلمنامه اقتباسی، سه بار برای بهترین کارگردانی و سه بار برای بهترین فیلم. «یک نبرد پس از دیگری» بهترین شانس او برای کسب اسکار به نظر می‌رسد، به‌ویژه در رشته بهترین کارگردانی، اما راه ساده‌ای در پیش نخواهد داشت.

{$sepehr_key_154822}

هرچند فصل جشنواره‌های پاییزی تازه آغاز شده، اما رقابت برای فصل جوایز پیش‌رو شدید است. بزرگ‌ترین رقبای اندرسن از کارگردانان نوظهور تا برندگان پیشین اسکار هستند که همگی می‌توانند مانع او شوند.

بزرگ‌ترین رقیب او در حال حاضر کلویی ژائو است که پیش‌تر برای فیلم «سرزمین آوارگان» برنده اسکار بهترین کارگردانی و بهترین فیلم شد. فیلم جدید او با عنوان «همنت» با بازی پل مسکال در نقش ویلیام شکسپیر و جسی باکلی در نقش همسرش اگنس، داستان زوجی را پس از مرگ تراژیک فرزندشان دنبال می‌کند. این فیلم نیز نقد‌های فوق‌العاده‌ای گرفته و در راتن‌تومیتوز امتیاز ۸۹ درصد دارد.

«همنت» اخیرا در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو نمایش داده شد و برنده جایزه منتخب تماشاگران شد؛ همان جایزه‌ای که ژائو پیش‌تر با «سرزمین آوارگان» نیز برده بود. بسیاری از برندگان بهترین فیلم اسکار همچون «کتاب سبز» و «۱۲ سال بردگی» پیش‌تر این جایزه را گرفته بودند و دیگر برندگان همچون «فبلمن‌ها» و «داستان آمریکایی نیز با این جایزه راه خود را به اسکار هموار کردند.

پیروزی ژائو او را بلافاصله در جایگاه یکی از مدعیان اصلی بهترین کارگردانی قرار داده است، چرا که آخرین بار که فیلمش این جایزه را برد، او اسکار را هم کسب کرد. در حال حاضر او و اندرسن محتمل‌ترین گزینه‌ها هستند، اما رقبای دیگری نیز وجود دارند. رایان کوگلر با «گناهکاران» مورد توجه است و فیلمسازان برجسته‌ای همچون جاش سفدی، نوآ بامباک و جیمز کامرون نیز آثار تازه‌ای در راه دارند.

دیگر مدعیان شامل کاترین بیگلو برای تریلر سیاسی «خانه‌ای از دینامیت»، یواخیم تریه برای فیلم «ارزش احساسی»، جعفر پناهی برای «یک تصادف ساده» و کلبر مندوسا برای «مامور مخفی» هستند. یورگوس لانتیموس نیز یکی از نام‌های پرتکرار است که ممکن است برای فیلم «بوگونیا» نامزد اسکار، کارگردانی شود.

فصل جوایز به سرعت داغ می‌شود و اندرسن ممکن است پیش از اسکار ۲۰۲۶ یا شتاب بیشتری بگیرد یا شانس خود را کمتر ببیند. با این حال، نقد‌های «یک نبرد پس از دیگری» نشان می‌دهد او در مسیر درستی قرار گرفته تا سرانجام شایسته‌ترین تقدیر سینمایی‌اش را دریافت کند.

منبع: ایسنا