به گزارش شهرآرانیوز؛ جلسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با حضور علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش و معاونان وی با دو دستور کار پیگیری شد.
دستور کار اول بررسی طرح تحقیق و تفحص جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیرامون «نحوه برگزاری آزمون استخدامی مشاغل کیفیت بخشی (پرورشی) آموزش و پرورش سال ۱۴۰۳» که با امضای ۶۱ نفر از نمایندگان مردم در مجلس به کمیسیون ارجاع شده بود و دستور کار دوم سوال ۶ تن از نمایندگان مجلس از وزیر آموزش و پرورش بود که قریب به ۳ ساعت به طول انجامید.
وزیر آموزش و پرورش در حاشیه این نشست جلسه را فرصت مناسبی خواند که در جریان دغدغههای مختلف نمایندگان در حوزههای مختلف آموزشی و پرورشی که به کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع شده بود، قرار بگیریم و فرصتی مهیا شد تا هم سوالات نمایندگان را بشنویم و هم بخشی از پاسخها را ارائه دهیم.
کاظمی با بیان اینکه یکی از مسائل این جلسه، تحقیق و تفحص درمورد آزمون کیفیتبخشی آموزش و پرورش بود که قبلا هم در همین کمیسیون مطرح شده بود و درباره آن تصمیمی هم گرفته شده بود؛ اما از آنجا که در آستانه آغاز سال جدید تحصیلی بودیم و فرصت نبود تا به پروندههای این آزمون و اعتراضات رسیدگی کنیم، مجدد مطرح و قرار شد کمیته مشترکی بین کمیسیونهای تخصصی مجلس در این موضوع و وزارتخانه شکل بگیرد، ظرف یکی دو هفته آینده به این پروندهها رسیدگی شود و بعد هم نتیجه به کمیسیون اجتماعی مجلس ارائه و رئیس این کمیسیون آن را اعلام کنند؛ اگر نتیجه رضایتبخش بود، طبیعتا نمایندگان متقاضی تحقیق و تفحص قانع شده و موضوع منتفی میشود. اگر هم رضایتبخش نبود، طبیعتا مسیر تحقیق و تفحص را دنبال خواهند کرد.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: خود ما در وزارتخانه به دنبال این هستیم که حق کسی در آزمونهای کیفیتبخشی ضایع نشود، به همین دلیل وسواس به خرج میدهیم تا با دقت پروندهها بررسی شود.
کاظمی با بیان اینکه بخش دیگر جلسه به طرح سوالات تعدادی از نمایندگان مجلس درمورد مسائل دیگری مانند مسائل گزینش معلمان در فضای آموزش و پرورش و به کار گیری نیروهای نهضتی و طرح امین و همینطور تبدیل وضعیت نیروهای حق التدریسی که در آموزش و پرورش هستند؛ اختصاص داشت؛ اضافه کرد: البته بخشی از سوالات هم مرتبط با مسائل معیشتی و حقوقی همکاران عزیز فرهنگی، ازجمله فوقالعادههایی که به سرایداران تعلق گرفته اما به بخشی از نیروها تعلق نگرفته است؛ بود که درخواست داشتند به آن بخش هم تعلق بگیرد. در این زمینه قول دادیم که هماهنگیها و پیگیریهای لازم را از طریق سازمان اداری و استخدامی دنبال کنیم.
وی با بیان اینکه نمایندگان مردم دغدغههای بهجایی دارند؛ تصریح کرد: فرصت سوال از وزیر توسط نمایندگان مجلس، فرصتی است که نشان میدهد این عزیزان پیگیریها و اقدامات ما در وزارت آموزش و پرورش را رصد و به نحوی به پیشبرد کار کمک میکنند.
وزیر آموزش و پرورش ضمن بیان اینکه برای برگزاری این جلسه بهطور ویژه از رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تشکر میکنم، اضافه کرد: آقای بابایی کارنامی و دیگر اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس در چند مورد بسیار حیاتی وقت گذاشتند و سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی حضور پیدا کردند. ازجمله آنها موضوع ردیفهای استخدامی و تبدیل وضعیت معلمان بود. موضوع بهکارگیری نیروهای نهضتی هم موضوع دیگری است که الان پیگیری و از ما هم با جدیت مطالبه میکنند؛ که ما هم آن را در اولویت قرار دادهایم.
کاظمی در پایان با اشاره به طرح سوال نمایندگان از وی در جلسـه کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت: نمایندگان سوالکننده از پاسخهای بخشی از سوالات قانع شدند و بخشی را هم به ما فرصت دادند تا بررسی و پیگیری کنیم. برای بخشی هم در کمیسیون سازوکاری طراحی شد که در همان سازوکار رسیدگی خواهیم کرد.
علی بابایی کارنامی؛ رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس هم در سخنانی با بیان اینکه جلسه کمیسیون اجتماعی مجلس با دعوت از وزیر آموزش و پرورش برای پرداخت در باب سوال و تحقیق و تفحص پیرامون ماموریتهای این وزارتخانه تشکیل و این مسائل مطرح شد. وزیر هم با سعهصدر، تلاشهای مجموعه وزارتخانه در موضوعات و سوالات مطرح شده را به سمع و نظر نمایندگان رساند و تصمیمات خوبی هم گرفته شد.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: بخشی از سوالاتی که نمایندگان از وزیر آموزش و پرورش داشتند، به اقناع نمایندگان منجر شد و بخشی از تحقیق و تفحص و سوالات از جمله درخصوص طرح ساماندهی بخشی از نیروهای گروه هدف وزارت آموزش و پرورش، مانند نیروهای طرح امین، حقالتدریسیها، پیش دبستانیها، ضمیمه دولتیها و نهضتیها که در قانون بودجه اشاره شده بود و مشروط به همکاری سازمانهای "برنامه و بودجه" و "اداری و استخدامی" است، تصمیم بر این شد کمیته مشترکی از نمایندگان کمیسیون آموزش و تحقیقات و کمیسیون اجتماعی مجلس، سازمان اداری و استخدامی، وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه تشکیل و تا یک هفته و حداکثر یک ماه مسائل را پیگیری کند؛ که اگر از این مسیر نتیجه نگرفتیم، حتما نتیجه کار از طریق پرداختن سوال نمایندگان در صحن علنی مجلس به استحضار نمایندگان مجلس رسانده خواهد شد.
بابایی کارنامی افزود: البته در برخی مسائل هم تعامل خوبی ایجاد شده که از این بابت از وزیر تشکر ویژه دارم؛ مخصوصاً در باب پرداختن به معیشت فرهنگیان عزیز و گروه هدفهای آموزش و پرورش و کارمندان آن، مخصوصاً در بحث بیمه و بحث رفاه و بعضی از شاخصهای ماده ۷۴ و ۸۵ قانون خدمات کشوری که همه اینها برای خودش یک سیکل ترکیبی از مسائل مالی و اداری دارد و میتواند بخشی از دغدغههای وزارت آموزش و پرورش شود. کمیسیون اجتماعی مجلس هم اعلام آمادگی کرده تا در کنار این وزیر و مجموعه وزارتخانه آموزش و پرورش قرار بگیرد تا در باب رفع مشکل فرهنگیان و خانواده بزرگ وزارت آموزش و پرورش اقدام بهتری داشته باشیم.
وی در پایان با اشاره به اینکه امسال در باب تمهیدات لازم برای بازگشایی مدارس در شروع سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ هم اقدامات مثبتی انجام شده است، گفت: از این باب هم از وزیر آموزش و پرورش و همکارانشان در سراسر کشور تشکر میکنم.
{$sepehr_key_155529}
منبع: خانه ملت