به گزارش شهرآرانیوز، احمد بیگدلی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره «کلیات طرح اصلاح قانون بیمه اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری» که امروز در مجلس به تصویب نمایندگان رسید توضیح داد: در حال حاضر ۷۰۰ هزار راننده حمل بار در کشور داریم که ۵۰۰ هزار نفر از آنها بیمه دارند، حدود ۲۰۰ هزار نفر هیچگونه بیمهای ندارند. با توجه به زحماتی که این گروه میکشند این روند درست نیست.
این نماینده مجلس در ادامه گفت: بر اساس برنامه هفتم، قرار شده است حق بیمهها از زیر نظر دولت خارج شود. وقتی قرار است از عهده دولت خارج شود، به راننده برای پرداخت همه ۲۷ درصد حق بیمه فشار وارد میشود.
او افزود: به خاطر اینکه هم بتوانیم مشکل ۲۰۰ هزار نفر فاقد هرگونه بیمه رو حل کنیم و هم فشار زیادی بر دوش رانندگان نباشد، طرحی داده شد که براساس آن ۱۳/۵ درصد حق بیمه را راننده پرداخت کند و مابقی ۱۳/۵ درصد از محل اعمال بر روی بار و مسافر، در حد ۲/۵ درصد تا ۴ درصد جبران شود.
{$sepehr_key_155546}
بیگدلی درباره دستههای دیگر رانندگان و تکلیف بیمه آنها عنوان کرد: یک سری جزئیات وجود دارد مثل رانندگان ترانزیت، رانندگان محلی که بارنامه پرداخت نمیکنند، رانندگان وانتبار و نیسانبار که قرار شد اینها هم در جزئیات و آییننامهها حتما دیده شوند تا یک بار برای همیشه مشکل بیمه رانندگان حل شود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به این سوال که با این روش در واقع قیمت بار برای خریدار و هزینه رفت و آمد برای مسافر افزایش پیدا میکند، گفت: ۲/۵ درصد عدد زیادی نیست؛ مثلاً شما در نظر بگیرید اگر پول بار ۱۰ میلیون تومان پول باشد، ۲/۵ درصد حدود ۲۰۰ هزار تومان میشود. عدد زیادی نمیشود، اما بالاخره ناچار به تامین منابع مالی آن هستیم.
این نماینده مجلس با بیان اینکه در جریان بررسی پیشنهادهایی که در این زمینه مطرح بود همه راهکارها را بررسی کردیم. تنها راهکاری که بین کمیسیونهای عمران، اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی و مرکز پژوهشها و جاهایی که باید نظر میدادند، بر سر آن به توافق رسیدیم این راهکار بود.
بیگدلی در ادامه با تاکید بر اینکه در بحث بیمه رانندگان تعریف کارفرما و کارگری مطرح نیست، تاکید کرد: ولی رانندهها برای چه کسی کار میکنند؟ بار چه کسی را جابهجا میکنند؟ بار صاحببار را جابهجا میکنند، در نتیجه راننده در واقع به صاحببار خدمت میدهد، صاحببار هم باید بالاخره نسبت به این خدمت هزینه پرداخت کند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه تاکید کرد: به خاطر اینکه در ماجرای تامین منابع مالی بیمه رانندگان تنش ایجاد نشود، هزینه این خدمت ۲/۵ درصد مختص بیمه رانندگان افزایش پیدا میکند و به یک حساب ویژه برای بیمه میرود. یک حساب مشخص و بر خط در نظر گرفته و همان لحظه که بارنامه صادر میشود، مانند ارزش افزوده، براساس هزینه حمل ۲/۵ درصد به حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز میشود. این عدد مختص بیمه رانندگان است و تأمین اجتماعی هم حق ندارد جای دیگری این عدد را هزینه کند.
منبع: تجارت نیوز