رئیس نظام مهندسی ساختمان کشور: ایمنی آسانسور شرط صدور پایان‌کار شود| شهرداری‌ها با تخفیف عوارض، اجرای مبحث ۲۲ را تشویق کنند

به گزارش شهرآرانیوز، امین مقومی، در نشست مشترک اعضای شورای مرکزی و رؤسای سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان کشور که در حاشیه سیصدوپنجاه‌ونهمین جلسه شورای مرکزی این سازمان، عصر امروز در هتل پردیسان مشهد و با میزبانی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: جلسه مدیریت در سخنانی، بر لزوم اجرایی‌شدن کامل و جدی مبحث۲۲ مقررات ملی ساختمان (مبحث نگهداری و ایمن‌سازی) تأکید کرد و راهکار‌هایی نظیر بومی‌سازی مقررات، ایجاد مشوق‌های تشویقی توسط شهرداری‌ها و اتصال الزامات نگهداری به خدمات اجتماعی و بیمه‌ای را برای رفع چالش‌های اجرایی این مبحث ضروری دانست.

ضرورت فرهنگ‌سازی و بومی‌سازی مقررات ایمنی

مقومی با بیان این مطلب که ضرورت اجرای مبحث۲۲ ساختمان در نگاه مردم و مسئولان نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و با تأخیر به آن پرداخته شده است، اظهار کرد: عدم اجرای مؤثر این مبحث، مشابه مباحث۲۱ (پدافند غیرعامل) و ۱۹ (انرژی)، به دلیل ماهیت بین‌دستگاهی آن، با کُندی مواجه شده است.

وی با اشاره به آماده‌شدن چک‌لیست‌های بازبینی و بازرسی توسط شورای مرکزی، برای رفع موانع اجرایی مبحث۲۲، بر ضرورت اقدامات تدریجی و بومی‌شده در استان‌ها تأکید کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور در این زمینه گفت: ما در استان‌ها دو ظرفیت اصلی داریم؛ یکی در قالب ماده۳۳ قانون نظام مهندسی، شورای فنی استان‌ها و دیگری در قالب هیئت‌های چهارنفره استانی است که با حضور معاون عمرانی استاندار، شهردار و اداره کل نظام مهندسی که این‌ها می‌توانند فرایندها، تعرفه‌ها و گردش کار مرتبط را بومی‌سازی کنند.

وی بیان کرد: شاید نیاز باشد ما در مقررات ملی ساختمان، بومی‌سازی داشته باشیم؛ ماده۳۳ این اجازه را به ما می‌دهد که این پیشنهاد از جانب شورای فنی به وزارت راه و شهرسازی برود و اصلاح شود.

تشویق مالکان با تخفیف در عوارض ساختمانی

مقومی در تشریح راهکار‌های تشویقی برای اجرای مقررات نگهداری و مبحث۲۲ ساختمان، ابراز کرد: شهرداری‌ها و شورا‌های شهر می‌توانند درخصوص اجرای مبحث۲۲ ساختمان (نگهداری و ایمنی) سیاست‌های تشویقی وضع کنند؛ به طور مثال اگر در حوزه نگهداری، کسی در چارچوب مبحث به‌خوبی عمل کرد، در عوارضش تخفیفاتی را بدهد که این قطعاً کمک‌کننده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور همچنین به ضرورت الزام‌آور‌کردن خدمات ایمنی در ساختمان‌ها اشاره کرد و افزود: ایمنی‌سازی آسانسور را که بخش عمده‌ای از حوادث به این موضوع برمی‌گردد، می‌توان به عنوان گام اول در نظر گرفت و اجرا کرد؛ به این معنا که اگر کسی برای ساختمان خود می‌خواهد پایان‌کار بگیرد، بدون ایمنی‌سازی آسانسور این اتفاق صورت نگیرد.

شناسنامه فنی، شرط جدید برای صدور پایان‌کار ساختمان‌ها

مهندس مقومی با اشاره به اهمیت شناسنامه فنی، تأکید کرد: با آیین‌نامه اخیر دولت و دیدگاه مجلس در برنامه هفتم توسعه، صدور پایان‌کار منوط به صدور این شناسنامه برای ساختمان‌ها خواهد بود. زیرساخت الکترونیک شناسنامه فنی امکان ثبت تمامی قرارداد‌های نگهداری و بازرسی ادواری را فراهم می‌کند.

بیمه ساختمان، تضمینی مشابه بیمه شخص ثالث

وی افزود: به عنوان مثال اگر آسانسور استاندارد نباشد، رده ملک نزول کرده و شفاف در اختیار عموم قرار می‌گیرد که باعث کاهش قیمت ملک و الزام ساکنین به اصلاح می‌شود. همچنین اهرم‌های دیگری مانند بیمه ساختمان، مشابه بیمه شخص ثالث خودرو یا بیمه آتش‌نشانی، می‌توانند در ضمانت اجرا نقش‌آفرینی کنند.

{$sepehr_key_155733}

۴۰۰ هزار مهندس آماده بازرسی و نگهداری ساختمان‌ها

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به آمادگی منابع انسانی اعلام کرد: ما از ظرفیت منابع انسانی کافی برخورداریم؛ از ۶۰۰ هزار عضو، تقریباً ۴۰۰ هزار مهندس، دارای پروانه اشتغال، صلاحیت نگهداری و بازرسی بر اساس ابلاغ وزارت راه و شهرسازی هستند.

نقش رسانه‌ها در آگاهی‌بخشی به مردم

وی در پایان، بر اهمیت آگاه‌سازی مردم تأکید کرد و گفت: آگاه‌سازی مردم از اینکه ایمنی ساختمان حق آن‌هاست، مؤثر است. برآورد‌ها نشان می‌دهد ساخت‌وساز اصولی حدود ۵ درصد اختلاف هزینه دارد. رسانه ملی نیز می‌تواند در آگاه‌سازی نقش مهمی ایفا کند.

{$sepehr_key_155734}