به گزارش شهرآرانیوز؛ با گذشت حدود یک هفته از سال تحصیلی هنوز تعداد زیادی از اولیا درگیر موضوع جابه جایی و حمل و نقل دانش آموزان هستند. گلایه والدین دانش آموزان از این قرار است که چرا پرونده سرویس دهی منظم و درست دانش آموزان قبل از شروع سال تحصیلی به پایان نمیرسد تا اولیا و دانش آموزان با خیال راحت، مهر را با آرامش به کلاس درس رهسپار شوند.
حال و احوال مهر امسال هم برای آن دسته از دانش آموزان و خانوادههای آنها که همه ساله متقاضی استفاده از سرویس مدرسه هستند امسال نیز مانند سنوات گذشته است. گواه این ادعا شمار زیادی از گلایههای شهروندان است که از مسیرهای مختلف در این باره به تحریریه صدای مردم رسیده است. افزایش هزینه سرویس ها، عدم نظارت کافی بر دریافت هزینه و چالشهایی برای فرایند جذب راننده سرویس در مسیر و سازوکار درست و قانونی خود نمونهای از مشکلات مطرح شده از سوی خانواده هاست.
به استناد پیامهای مردم، این روزها والدین با افزایش هزینههای سرویس مدارس نسبت به سال قبل و عدم تناسب آن با مسافتهای طی شده، روبه رو هستند. علاوه بر این موضوع در برخی موارد هم گلایهها این گونه مطرح شده است که چرا شرکتهای سرویس دهنده مبالغ بیشتری نسبت به آنچه مصوب است، مطالبه میکنند.
در این باره شهروندی با ارسال پیامک به ستون حرف مردم برایمان نوشت: دخترم کلاس ششم است، مدرسه برای هزینه سرویس ادعا کرده است باید ۷ میلیون تومان برای پیش پرداخت بدهیم، این مبلغ به عنوان پیش پرداخت سرویس مدرسه برای خیلی از خانوادهها زیاد است. ابتدا پول برای ثبت نام، سپس پول لباس فرم و کتاب، بعد آن هم هزینههای سرسام آور لوازم تحریر. حالا هم مبلغ ۷ میلیون تومان برای سرویس آن هم به عنوان پیش پرداخت!
شهروند دیگری در این باره گلایه کرده است: برای سرویس مدرسه، شرکتی در یک مدرسه دولتی مبلغی معادل ۶ میلیون تومان به عنوان رقم اولیه پیش پرداخت مطالبه کرده است. با وجود نزدیکی مسیر مدرسه تا منزل، شرکت ادعا دارد این مبلغ پیش پرداخت است و ما به التفاوت ریالی هزینه سرویس نیز در ماههای آتی مشخص میشود که باید پرداخت شود. لطفا بررسی کنید. آیا مبلغ اولیه پیش پرداخت برای سرویس مدارس رقم مشخصی ندارد و هر سرویس هر مبلغی که بخواهد دریافت میکند؟
درباره چگونگی برآورد نرخ نهایی مبلغ شهریه سرویس، گلایههای متعددی وجود دارد اینکه سازوکار مشخص است، اما صاحبان شرکتها از محاسبه ریالی بر اساس جدول مصوب طفره میروند. در این باره هم شهروندی برایمان نوشته است: مدرسه دختر من تا منزل سه کوچه فاصله دارد، مدرسه در خیابان اقدسیه ۴۶ و منزل ما انتهای خیابان اقدسیه ۴۱ است.
به عبارتی دقیق روبه روی هم قرار دارند، برای این مقدار راه ۱۰میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه گرفتهاند، واقعا چطور محاسبه میکنند؟ من اگر از امنیت کوچه و خیابان خیالم راحت باشد دخترم را مجاب میکنم تا پیاده به مدرسه برود. ولی هیچ چیز واقعا درست نیست.
یکی از اولیای متقاضی سرویس هم در این باره گلایه کرده است: ما ساکن پیروزی ۲/۱یا شهرک طالقانی هستیم. برای دوره ابتدایی مبلغ پرداختی سرویس هشت ماهه در نظر گرفته شده است درصورتی که هرسال با اینکه بچهها فقط تا آخر اردیبهشت مدرسه میروند، اما از ما پول ۹ ماه سرویس مدرسه را میگیرند و این در حالی است که معمولا دو هفته اول مهر بچهها سرویس ندارند و خود اولیا باید کار جابه جایی دانش آموز را بر عهده بگیرند.
در ادامه پیام این شهروند این سؤال مطرح شده است: چرا نظارتی مستقیم و منظم صورت نمیگیرد؟ منزل ما تا مدرسه فرزندم حدود یک کیلومتر مسافت دارد، اما شرکت در قرارداد خود مبلغی معادل ۱۰ میلیون تومان برای کل شهریه ۹ ماه تحصیلی لحاظ کرده است. مگر مسافت زیر ۵ کیلومتر نباید مبلغ دریافت وجه حدود ۵ میلیون تومان باشد؟
اعتراض هم کرد یم بیان کردند راننده نداریم باید برای راننده صرف داشته باشد. نمیخواهید سرویس ثبت نام نکنید. یکی از شهروندان هم در تماس با تحریریه صدای مردم به این نکته اشاره کرده است: ثبت نام سرویس مدارس از خرداد و تیر آغاز شده است. همه خانوادههای متقاضی سرویس از سالهای گذشته تحصیلی هم کاملا مشخص هستند که نیازمند سرویس هستند، اما هر سال تحصیلی که آغاز میشود باز همان آش است و همان کاسه.
فرزندان ما حداقل تا ۱۰ روز اول شروع مدارس بدون سرویس هستند. این چه وضعیتی است؟ ما خانوادههای متقاضی سرویس اگر به سرویس نیاز نداشتیم که ثبت نام نمیکردیم؟ ما برای حتی یک روز جابه جایی هم مشکل داریم. چرا متولیان برای این موضوع فکری نمیکنند؟ آخر هم پول ۹ ماه سرویس دهی را از ما دریافت میکنند.
شهروند دیگری با ارسال پیامک به ستون حرف مردم به موضوع عدم تعهد مدارس برای تأمین سرویس مدرسه دانش آموزان اشاره دارد. در پیام این شهروند آمده است: مدرسه فرزند من برای بحث سرویس مدرسه با چالش روبه رو شده است. شرکت طرف قرارداد در تأمین راننده و سرویس به مشکل خورده است. اکنون چندین مرتبه در کانال مدرسه اعلام کردهاند که اولیا با هم همکاری لازم را برای جابه جایی دانش آموزان ارائه دهند. سؤال اینجاست مگر اولیا میتوانند راننده سرویس باشند؟
شهروند دیگری در این باره گلایه کرده است: پسر من با هزار بدبختی و تلاش مدرسه نمونه دولتی پذیرفته شد، اما حالا که مدرسه شرکتی را برای گرفتن سرویس معرفی کرده است شرکت ادعا میکند باید خود اولیا چهار یا پنج نفری که مسیرهایشان در یک محدوده هست گروه شوند تا شرکت یک سرویس به چهار دانش آموز اختصاص دهد.
اولیا ممکن است همدیگر را نشناسند و با این شرایط تا چه زمانی باید جستوجو کنند تا چند هم سرویسی برای فرزندشان پیدا کنند؟ پس کار شرکت چیست؟ سؤال دوم هم این است که با توجه به اینکه مدرسه نمونه است و افراد با آزمون پذیرفته شدهاند ممکن است دانش آموزان از قسمتهای مختلف شهر پذیرش شده باشند و اصلا هم مسیر نباشند، آن زمان تکلیف چیست؟ حدود یک هفته است که سال تحصیلی آغاز شده و فرزند من هنوز به خاطر این موانع بدون سرویس است.
این شهروند در ادامه گلایه خود آورده است: البته شرکت پیشنهاد دیگری هم به ما ارائه داده است که هزینه سرویس چهاردانش آموز را با هم پرداخت کنیم تا یک سرویس دربست به ما ارائه دهند.
شهروند دیگری هم با ارسال پیامکی به ستون حرف مردم نوشت: برای استفاده از خدمات سرویس مدرسه به شرکتی برای عقد قرارداد مراجعه کردم. متولیان شرکت وقتی محدوده منزل ما را رؤیت کردند ادعا کردند فعلا باید چند روزی صبر کنیم تا راننده محدوده ما را بپذیرد.
علاوه بر آن هم روی شیشه ورودی شرکت برگهای نصب کرده بودند «به تعدادی راننده با خودرو برای سرویس مدارس نیازمندیم». سؤال من اینجاست که اگر قرار است شرکت با نصب آگهی، راننده برای سرویس مدارس جذب کند خود ما اولیا هم میتوانستیم با دادن آگهی برای فرزندمان سرویس پیدا کنیم. مگر نباید رانندگان سرویس مدارس تأیید صلاحیت بشوند و مورد تأیید سازمان تاکسی رانی شهرداری مشهد باشند؟
راننده سرویس هستم و سـال هاســـت که با شرکتهای معتبر طرف قرارداد کار میکنم. درخواست دارم مسئولان تاکسی رانی نظارتی روی کار شرکتها داشته باشند. برخی شرکتها از اولیا مبالغی بالاتر از جدول مصوب شورای شهر برای هزینه سرویس دریافت میکنند و این در حالی است که رقمی که به دست راننده میرسد گاهی مطابق قانون و جدول مصوب است. در این میان، اولیا هم که محتاج به سرویس هستند به پرداخت هر نوع وجهی تن میدهند و سر راننده کلاه میرود.
{$sepehr_key_156466}
به دنبال پیگیری این خواسته شهروندان مدیرعامل سازمان تاکسی رانی شهرداری مشهد با بیان اینــکه قســط بندی هزینه سرویس پیش بینی شده است، میگوید: اطلاعات شرکتها برای اطلاع والدین در دسترس قرار گرفته، اولیا باید به شرکت مراجعه و قراردادی را که تهیه شده رویت و در نهایت امضا کنند.
مرتضی چایچی مطلق میافزاید: با توجه به این نکته یک نسخه از قرارداد باید در اختیار ولی دانش آموز قرار گیرد. همچنین هیچ شرکتی حق تغییر در قرارداد را ندارد. مدیرعامل سازمان تاکســـی رانــــــی شهرداری مشهد درباره پیش پرداخت سرویس مدارس نیز میگوید: با توجه به هزینه سرویس و به منظور همراهی با مردم برای پرداخت هزینه سرویس به صورت قسطی نیز پیش بینی شده است.
بر این اساس اولیا باید ۴۰ درصد شهریه سرویس را به صورت نقدی پرداخت و مابقی را در سه قسط دیگر پرداخت کنند. وی با بیان اینکه باید کل هزینه سرویس مدارس تا نیمه بهمن تسویه شود، اظهار میکند: نرخ دریافتی هزینه سرویس، بهمن سال گذشته به تصویب شورای اسلامی شهر رسیده است.
چایچی در پاسخ به این سؤال که نحوه ثبت و پاسخ گویی به شکایات شهروندان در این حوزه چگونه است میگوید: دو مسیر برای شکایت مردم تعریف شده است، یکی سامانه ۱۳۷ و دیگری واحد پاسخ گویی و رسیدگی به درخواستهای شهروندی در تاکسی رانی به شماره تلفن ۳۳۴۴۸۱۴۷ تا ۴۹ است.
مدیرعامل سازمان تاکسی رانی شهرداری مشهد بیان میکند: همه رانندگان فعال در سرویس استعلامها و آزمایشهای مربوط را گذرانده و گواهی صلاحیت دریافت کردهاند اگر غیر این باشد آن راننده حق فعالیت نخواهد داشت.
چایچی در پاسخ به پرسش دیگر شهروندان در خصوص اینکه آیا خود والدین هم میتوانند به عنوان سرویس مدارس فعالیت داشته باشند یا خیر بیان میکند: یکی از بهترین اشکال حمل و نقل دانش آموزی، استفاده از خود والدین به عنوان راننده سرویس است. والدینی که فرزندانشان هم مسیر یا در یک مدرسه هستند و قصد دارند سرویس مدرسه باشند، با دریافت گواهی صلاحیت میتوانند فعالیت کنند.