به گزارش شهرآرانیوز؛ به نظر میرسد بحرانی که این روزها حوزه مد و لباس ایران در زمینه پوشش بانوان با آن رو به رو است، اتفاقی نیست و دستهای مختلفی در شکلگیری آن و هدایت سلیقه جامعه به سمت غربگرایی و دوری از فرهنگ عفت نقش دارند.
چند سالی است مد حاکم بر بازار پوشاک، در مسیر متفاوتتری افتاده و گرچه خیلی با فرهنگ و باورهای مردم کشورمان همخوانی ندارد، اما علاوه بر تأمین سلیقه قشری خاص، رفتهرفته توانسته ذائقه و معیارهای عموم مردم را نیز تحتتأثیر قرار داده و چیزی را به آنها القا کند که شاید در شرایط عادی، حاضر به قبولش نبودند، اما واقعاً چه عواملی در شکلگیری این اتفاق نقش دارند که امروزه میتوانند انواع و اقسام مدهای موردنظر خود را به بازار تحمیل کرده و بازار پوشاک را به قبضه درآورند؟
یک استاد فعال حوزه طراحی و تولید پوشاک با اشاره به اینکه جریان کشف حجاب و سپس طرح یکسانسازی لباس مردم یا اصطلاحاً لباس ملی که پوششهای قومیتی و سوقدادن آنها به سمت لباسهای اروپایی را نشانه گرفته بود، بخش مهمی از تغییر هویت پوشش ما ایرانیها را شامل میشود، گفت: همین وقایع، نشان از طرحی برنامهریزی شده برای نابودی هویت واقعی ایرانیها دارد، چراکه همواره پوشش بهعنوان یک ابزار مهم برای تحقق این هدف به شمار میرفته تا بهواسطه آن بتوانند اندیشهها و تفکراتمان را تغییر داده و به اهداف مدنظر خود دست یابند.
مریمالسادات خرمدره افزود: دانشگاههای ما در زمینه لباس بسیار کار کردهاند، اما چند سالی است که طراحی لباس ما کاملاً تحتتأثیر غرب قرار گرفته و تولیداتمان نیز به همان سمتوسو رفته، یعنی کاملاً با آنچه در دانشگاهها تدریس میکنیم تفاوت دارد، طوری که خیلی از اصالتها رو کاملاً فراموش کرده و دچار گیجی و سردرگمی در این زمینه شدهایم.
وی با اشاره به اینکه تغییر فرهنگ پوشش رفتهرفته در میان مردم جا میافتد و نتیجهاش میشود عادتکردن غالب مردم به پوششهایی که روزی اصلاً پذیرفته نبود، متذکر شد: دشمن کاملاً حساب شده فرهنگ حیا و عفت زنان ما بهعنوان رکن اصلی خانواده را نشانه گرفته تا به هدف اصلی خود یعنی فروپاشی نهاد مقدس خانواده برسد.
{$sepehr_key_156509}
این استاد حوزه مد و لباس بیان کرد: دشمن روحیات بانوان سرزمین ما را میشناسد و برای نفوذ، تهاجم و شبیخون فرهنگی آنقدر نرم و با برنامه و هوشمندانه عمل کرده تا خانمهایی که روزی حاضر نبودند مانتو کوتاه بپوشند، امروز با کت کوتاه و بعضاً بدننما بیرون میآیند و کمکم عادت میکنند که همین کت، کوتاه و کوتاهتر شود.
خرمدره تصریح کرد: کارخانهها و تولیدکنندگان ما در چند سطح در حال فعالیت هستند که در رأس آنها، کارخانههای بزرگ پوشاک در جریانسازی داخل کشور بسیار مؤثرند و گرچه با تولیداتی محدودتر، مشتریان خاص خود را دارند، اما اتاق فکر و طراحی آنها که برگرفته از ترندهای جهانی است، منبع الهام کارگاههای متوسط و کوچکتر میشود و ازآنجاییکه این کارگاهها، پرتعداد با حجم تولید بالا هستند، اجناس را باکیفیت متفاوت و قیمت مناسبتر عرضه میکنند که بسیار زودبازده بوده و میتوانند در ترویج مد و سبک پوشش بسیار اثرگذار باشند.
منبع: فارس