سؤال از وزیر آموزش و پرورش در مجلس، درخصوص افت تحصیلی دانش‌آموزان

به گزارش شهرآرانیوز؛ علیرضا کاظمی در صحن علنی مجلس امروز (سه‌شنبه، ۱۵ مهر ۱۴۰۴) در خصوص سوالی مبنی بر افت تحصیلی دانش‌آموزان اظهار کرد: موضوع افت تحصیلی چالش مزمن نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران در تمام دوره‌ها بوده است و همیشه دغدغه همه وزرای آموزش و پرورش و  نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در ادوار مختلف بوده است.

{$sepehr_media_2459734_640_360}

وزیر آموزش و پرورش افزود: البته افت و رشد کیفیت آموزش در مدارس آموزش و پرورش کشور معمولا تابع و تحت تاثیر سیاست‌ها و برنامه‌های کلان و همینطور شرایط اجتماعی اقتصادی و فرهنگی در عرصه‌های مختلف بوده است.

کاظمی در ادامه به اختلافات برنامه درسی در کشور اشاره و تشریح کرد: شکاف برنامه درسی با نیازهای زمانه یکی از دلایل افت است؛ برنامه درسی کنونی مبتنی بر محفوظات دور از نیازهای واقعی بازار کار و مهارت‌های زندگی در قرن ۲۱ است که این امر منجر به کاهش انگیزه درونی دانش آموزان می‌شود.

{$sepehr_media_2459763_640_360}

وی افزود: حجم بالای کتاب‌های درسی و سایه سنگین کنکور در دوره دوم متوسطه و همینطور پوشش کم تربیت دوران پیش دبستانی ۱ و ۲ از دیگر عوامل افت است.

وزیر آموزش و پرورش در نهایت بیان کرد: تعطیلی ۲۴ روز مفید یعنی یک ماه کامل به دلیل آلودگی هوا و ناترازی انرژی که خارج از اختیارات آموزش و پرورش بوده است و برگزاری آزمون سراسری در دو نوبت باعث عدم تمرکز جدی دانش آموزان پایه دوازدهم بر مطالب و مفاهیم کتاب‌های درسی شد.

منبع: دانشجو

{$sepehr_key_156961}