ابتلای ۱۴ نفر به تب کریمه کنگو در تربت جام

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر محمد افکار، افزود: از این تعداد هشت نفر در یک مراسم دسته جمعی در یکی از روستاهای بخش مرکزی این شهرستان و از یک منبع یکسان و آلوده به این بیماری مبتلا شده‌اند.

 

وی اظهار کرد: در حال حاضر نتایج آزمایش ۲ نفر نیز در حال پیگیری است و این بیماری در شهرستان صالح آباد یک فوتی داشته است.

 

رییس دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی تب دار حاد است که به وسیله کنه در بهار و تابستان گسترش پیدا می‌کند و اگر انسان با دام آلوده یا لاشه و خون دام آلوده ارتباط داشته باشد یا از گوشت و جگر خام دام آلوده استفاده کند به این بیماری مبتلا می‌شود.

 

وی افزود: شروع ناگهانی تب، درد عضلانی و خونریزی از جمله علائم مهم بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو می‌باشد.

 

افکار اظهار کرد: شهروندان باید گوشت مورد نیاز خود را از واحدهای صنفی دارای مجوز تهیه کنند و گوشت خریداری شده را مدت ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه یخچال نگهداری نموده و هنگام مصرف نیز آن را خوب بپزند و همچنین دامداران ضمن رعایت کامل موارد بهداشتی از ارتباط با دام‌های آلوده بپرهیزند.

 

بیشتر بخوانید: شناسایی ۱۶ بیمار مشکوک به تب کریمه کنگو در تربت جام

 

وی گفت: همزمان با نزدیک شدن به عید سعید قربان و انجام فریضه قربانی از شهروندان خواسته می‌شود هنگام ذبح دام اصول بهداشتی را رعایت کنند و دام مورد نیاز خود را از مراکز مجاز خریداری کنند و از کشتار دام در منازل خودداری نمایند.  

 

رییس دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام افزود: در روز عید سعید قربان گشت‌های نظارت در این شهرستان فعال خواهد بود و با هرگونه کشتار غیرمجاز دام برخورد جدی خواهد شد.

 

مرکز شهرستان ۱۴۰ هزار نفری تربت‌جام در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است و این شهرستان مرزی از شمال شرق هم مرز با کشور ترکمنستان و از مشرق نیز هم مرز با افغانستان است.

ایرنا