به گزارش شهرآرانیوز؛ علی لطیفی در نشستی با موضوع تشریح و رونمایی از برنامههای تحولی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه برنامهریزی آموزشی از وظایف اصلی سازمان پژوهش است و مهمترین اقدام انجامشده در این زمینه، تحول در برنامه درسی متناسب با نیازهای دانشآموزان و متناسب با رویکردهای مختلف بوده است گفت: این تحول نیازمند نقشه راه بود که در قالب هشت گام طراحی و در سال گذشته پیشنیازهای آن انجام شد. امسال برای نخستینبار، تحول در برنامه درسی در پایه اول ابتدایی آغاز شده است.
لطیفی با بیان اینکه وقتی از تحول در برنامه درسی صحبت میکنیم، منظور ما برنامهای کلانتر و گستردهتر از صرفاً کتاب درسی است ادامه داد: برنامه درسی یعنی نقشه تربیت و یادگیری، نقشهای که مدرسه باید بر اساس آن طراحیهای خود، فعالیتهایش و کلاسهای درس را تنظیم کند.
وی با بیان اینکه تا پیش از این نسخهای مدرسهای از برنامه درسی نداشتیم که مدارس بتوانند بهطور دقیق برای تحقق تربیت و یادگیری چه کاری باید انجام دهند گفت: کلاسهای درس بخشی از این مسیر را برعهده دارند، اما فعالیتهایی که در مدرسه انجام میشود بسیار فراتر از کلاس درس است.
وی با اشاره به اینکه ما نقشهای یکپارچه برای تربیت و یادگیری در مدرسه نداشتیم، افزود: برنامه درسی مدرسهای به بیان ساده، به دنبال این است که نقشهای یکپارچه از تربیت و یادگیری را به مدرسه ارائه دهد. از طرفی، این برنامه انتظارات و استانداردهای ملی را نیز به مدرسه منتقل میکند و مشخص میکند که چه اهداف عملیاتی باید در پایان هر دوره تحصیلی و پایان هر پایه بهدست آید.
لطیفی با بیان اینکه از طرف دیگر دامنه اختیار مدرسه را نیز برای طراحی و برنامهریزی مشخص میکنیم ادامه داد: یکی از ویژگیهای بسیار مهم برنامه درسی مدرسهای، این است که مدارس میتوانند با انعطاف، متناسب با شرایط خود و نیازهای دانشآموزان، طراحیها و برنامهریزیهایی را برای اجرای فعالیتها در سطح مدرسه انجام دهند.
لطیفی با بیان اینکه دومین گام، تغییر کتابهای درسی است که از امسال کتابهای جدید پایه اول ابتدایی در اختیار مدارس قرار گرفته است، گفت: این تغییرات یکی از مهمترین ریلگذاریهای نظام آموزشی کشور محسوب میشود.
وی با بیان اینکه ارائه خدمات پشتیبانی علمی به مدارس برای اجرای دقیق برنامه درسی از دیگر اقدامات سازمان است افزود: با توجه به حساسیت پایه اول، اجرای برنامه درسی جدید بهصورت آزمایشی انجام شده و در صورت موفقیت، طی دو سال آینده تثبیت خواهد شد. همچنین برای والدین نیز برنامههای حمایتی در نظر گرفته شده است.
وی درباره تغییرات رشتههای فنی و حرفهای گفت: هدف این رشتهها تربیت نیروی کار است و انتظار میرود دانشآموزان پس از فارغالتحصیلی جذب بازار کار شوند. سال گذشته ۳۰ رشته با توجه به نیاز بازار بازنگری شدند و امسال نیز ۵۵ کتاب درسی با تغییرات کلی و ۱۵ کتاب جدید تدوین شده است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی همچنین از اضافه شدن کتاب خوشخط برای دانشآموزان پایه چهارم تا ششم خبر داد و گفت: بخشی از درس هنر به آموزش خط تحریری اختصاص یافته است. علاوه بر این، کتاب "از من تا خدا" بهعنوان محتوای مکمل کتاب دین و زندگی، بهصورت آزمایشی تدریس خواهد شد.
{$sepehr_key_158346}
لطیفی با بیان اینکه کتاب کار و فناوری پایه ششم بهصورت سراسری و کتابهای پایه هفتم و هشتم بهصورت آزمایشی تغییر یافتهاند، گفت: در نسخه جدید این کتابها، فصل هوش مصنوعی نیز گنجانده شده است.
وی با بیان اینکه در راستای تأکید رئیسجمهور بر توانمندسازی معلمان، طرح کلاس شوقانگیز طراحی شده که بر جذابسازی فضای کلاس درس و آموزش روشهای نوین یاددهی و یادگیری تمرکز دارد، با اشاره به تولید سه بسته آموزشی با محتوای مرتبط با جنگ ۱۲ روزه اخیر گفت: این بستهها در سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم آماده شده و از ابتدای آبانماه در مدارس توزیع میشود تا بهعنوان محتوای مکمل کتابهای درسی مورد استفاده قرار گیرد.
لطیفی با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات سازمان، برگزاری منظم جلسات بررسی فیلمهای کودک و نوجوان است افزود: چراکه فیلم یکی از ابزارهای تربیتی مؤثر محسوب میشود. سال گذشته شورای حمایت از فیلمهای کودک و نوجوان، ۴۵ فیلم را برای نمایش در مدارس توصیه کرد. همچنین ۱۸۰۰ کتاب در این سازمان بررسی و برای استفاده دانشآموزان انتخاب شده است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی با بیان اینکه مجلات رشد نیز همچنان در مدارس توزیع میشوند و شورای سیاستگذاری جشنواره رشد هفته جاری برگزار خواهد شد ادامه داد: امسال بیش از ۲۷ هزار اثر به جشنواره کتاب و تصویرگری رشد ارسال شده است.
لطیفی درباره تمایل دانشآموزان به محتوای چندرسانهای گفت: این گرایش در جهان وجود دارد، اما تجربه برخی کشورها مانند کشورهای اسکاندیناوی نشان میدهد که بازگشت به کتابهای فیزیکی اثرگذاری بیشتری دارد. تاکنون بیش از ۱۰ هزار عنوان کتاب درسی دیجیتال آماده شده است، اما فرهنگ استفاده از آن هنوز بهدرستی نهادینه نشده است.
منبع: ایسنا