معاون مالی و پشتیبانی شهردار در گفتگو با شهرآرا:
شناسایی ۲۰ هزار میلیارد تومان مطالبات شهرداری از دولت
به گزارش شهرآرانیوز، یکی از دغدغه‌های مهم مدیریت شهری مطالبات گسترده شهرداری‌ها از دستگاه‌های دولتی است؛ مسئله‌ای که مدیریت شهری در مشهد نیز از قدیم با آن دست‌به‌گریبان بوده است. دراین‌باره رضا خواجه‌نائینی افزود: اداره کل هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و معین اقتصادی شهرداری مشهد که ابتدای کار، ساختار آن به صورت مدیریت پروژه بود، در زمان آقای تقی‌زاده و معاونت مالی وقت با هدف وصول مطالبات دولت شکل گرفت.
 
وی بیان کرد: سالیان سال است که شهرداری از دستگاه‌های مختلف بابت دریافت پروانه، پایان‌کار و زمین‌هایی که در اختیارشان قرار گرفته، طلبکار است، اما شناسایی، محاسبه و وصول این مطالبات پیگیری نشده است.

خواجه‌نائینی به تشکیل مرکز مدیریت بدهی‌های دولت طی سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: با توجه به مطالبات انباشته‌شده شهرداری از دولت، سال ۹۶ از این ایده استفاده کردیم و مدیریت پروژه شناسایی، محاسبه و وصول مطالبات شهرداری از دولت ایجاد شد.

وی اضافه کرد: این مدیریت وظیفه شناسایی و محاسبه مطالبات ما از دستگاه‌های دولتی را که دائما در حال به‌روزرسانی است برعهده دارد که با تلاش‌های انجام‌شده تاکنون ۲۰ هزارمیلیارد تومان از مطالبات دولتی شهرداری شناسایی شده است. معاون مالی و پشتیبانی شهردار مشهد بیان کرد: این مطالبات پس از تأیید ذی‌حسابان مربوط، برای وصول و پیگیری به حوزه اقتصادی اعلام می‌شود که تاکنون ۵۰۰۰ میلیارد تومان از این مطالبات وصول شده است.

خواجه‌نائینی با بیان اینکه هم‌زمان با این موضوع بحث معین اقتصادی شهرستان مشهد نیز توسط استاندار مطرح شده است، تصریح کرد: شناسایی ظرفیت تعاملی دستگاه‌ها، افزایش کسب‌وکار‌های خرد و افزایش اشتغال به نوعی در شهرداری متولی نداشت، لذا این وظیفه نیز به اداره کل هماهنگی دستگاه‌های اجرایی به عنوان متولی معین اقتصادی سپرده شد.

وی ادامه داد: با گذشت یک‌سال‌ونیم از شکل‌گیری این پروژه که اکنون تبدیل به یک اداره کل شده است، به لحاظ درآمدی و رونق اقتصادی در شهر، با پیگیری پروژه‌های اشتغال‌زا شاهد موفقیت‌های خوبی از سوی این مجموعه هستیم.