به گزارش شهرآرانیوز، درحالیکه طرح فرهنگی شدن پوشاک اسلامی پس از تلاش همهجانبه فعالان حوزه حجاب و گذر از فراز و نشیبهای بسیار به مجلس و حتی قانون حجاب راه پیدا کرد و انتظار میرفت که بتواند ناجی بازار پوشاک اسلامی باشد، امروز مسیر متفاوتی را در پیش گرفته، طوریکه حالا بهجای اجرای کامل این طرح فقط شاهد حذف مالیات چادر مشکی هستیم؛ اقدامی که تنها یکی از مولفههای کالای فرهنگی است و درعمل نمیتواند دردی از بازار پوشاک اسلامی دوا کرده و به ارزانی این دسته از پوشاک و البته رونق بازار کمکی کند.
هفته گذشته وزارت صمت از حذف مالیات پارچه چادری، چادر مشکی، مقنعه و همچنین مانتوهای مطابق معیارهای مصوب خبر داد که باتوجهبه رویکرد حمایتی از تولیدکنندگان محصولات حجاب، در زمره اخبار خوب قرار میگیرد اما این خبر تا وقتی خوب به نظر میرسد که از طرح فرهنگی شدن پوشاک اسلامی اطلاع نداشته باشیم. طرحی که چند تن از فعالان عرصه حجاب برای به سرانجام رساندن آن از هفتخان رستم گذشتند تا پوشاک اسلامی در لیست کالاهای فرهنگی قرار گرفته و تولید این محصولات تسهیل شده و درنهایت نیز محصولات و ملزومات حجاب با کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی در اختیار مردم قرار گیرد، اما متأسفانه در حال حاضر این طرح ارزشمند که قرار بود بازار را متحول کند، در حد یکبند مالیاتی و به طور نصفه و نیمه به اجرا درآمده و قاعدتاً نمیتواند به اهداف موردنظر جامعه عمل بپوشاند.
اسدالله سلیمانی فعال حوزه حجاب که از متولیان اصلی طرح فرهنگی شدن محصولات حجاب است و بیش از ۱۰ سال برای به ثمر نشستن این طرح تلاش کرده، در توضیح این اتفاق میگوید: «گرچه این اقدام قابلتقدیر است و ما نیز قدردان مسئولان مربوطه هستیم اما این فقط بخشی از مطالبه ما و طرحی است که در مجلس به تصویب رسیده و با اصل فرهنگی شدن محصولات و ملزومات حجاب فاصله بسیار زیادی دارد. در طرح مورد تصویب مجلس، تمام محصولات حجاب شامل چادر، مانتو، عبا، ملزومات حجاب و… در لیست کالای فرهنگی قرار گرفتهاند که با این حساب باید از تمام مزایای کالای فرهنگی از قبیل معافیتهای گمرکی، مالیاتی، بیمهای، واردات مواد اولیه با ارز مخصوص کالای فرهنگی و… بهرهمند شوند، اما الان فقط حذف مالیات اتفاق افتاده که آن هم فقط شامل چند کالا میشود که این نیز بههیچعنوان، چیزی نیست که ما به دنبال آن بودیم و با مصوبه مجلس نیز همخوانی ندارد.»
{$sepehr_key_162363}
با معافیت مالیاتی پیش رو صرفاً تولیدکنندگان اقلام ذکر شده از مالیات معاف شدهاند که همانها نیز امتیاز دیگری جز حذف مالیات دریافت نکردهاند، بنابراین این اقدام گرچه میتواند تا حدی از بار هزینههای تولیدکننده کم کرده و منجر به تقویت کارخانه شود، اما آنقدری نیست که روی قیمت تمام شده محصول اثر گذاشته و محصول با قیمتی ارزانتر به دست مصرفکننده برسد. درواقع اگر میخواهیم چرخه تولید و عرضه محصولات عفیفانه، ارزانتر تمام شده و مصرفکننده، همه محصولات حجاب را با قیمتی کمتر تهیه کند، باید تمام مزایای کالای فرهنگی به این محصولات تعلق گیرد.
سلیمانی به اهمیت این اتفاق اشاره کرده میگوید: «وقتی از ارزانشدن محصولات حجاب حرف میزنیم، صرفاً یک هدف خوب اقتصادی را دنبال نمیکنیم و در بطن آن، در پی تحقق اهدافی فرهنگی هستیم. متأسفانه در حال حاضر بازار پوشاک اصلاً شرایط خوبی ندارد، درحالیکه با استفاده از ظرفیت تولیدکنندگان پوشاک اسلامی و ایجاد مزیت برای تولیدکنندگان این صنعت میتوان بازار نابه سامان پوشاک را از شرایط فعلی نجات داد که این نیز با اجرای کامل طرح فرهنگی شدن محصولات حجاب اتفاق میافتد. درواقع در صورت اجرای این طرح، با ایجاد مزیتهای اقتصادی، ورود هرچه بیشتر تولیدکنندگان به عرصه پوشاک عفیفانه و برندسازیهای مختلف اتفاق میافتد، تولیدکنندگان از مزون دوزی به سمت تولید انبوه و صنعتیسازی میروند و درنهایت با ایجاد بازاری رقابتی، شاهد تحولی اساسی در تولید محصولات عفیفانه خواهیم بود که این نیز میتواند اثری مستقیم بر ساماندهی بازار مد و لباس کشور داشته باشد.»
در حال حاضر از مصوبه فرهنگی شدن محصولات حجاب، فقط حذف مالیات اتفاق افتاده، اما بااینحال هنوز هم امید به اجرای کامل این مصوبه وجود دارد که بر اساس ماده ۶ قانون عفاف و حجاب، در این زمینه وزارتخانهها و سازمانهای مختلفی باید پایکار بیایند. در این ماده ضمن اشاره به محصولات و ملزومات حجاب بهعنوان کالای فرهنگی، وزارتخانههای امور اقتصادی و دارایی، صنعت معدن و تجارت، میراثفرهنگی گردشگری و صنایعدستی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما و سازمان تبلیغات اسلامی موظف شدهاند تا با اعطای مجوزها، مشوقها، تسهیلات و خدمات، وضع معافیتها، تخفیفهای تبلیغاتی، کاهش هزینه تأمین مواد اولیه تولید، کاهش هزینههای گمرکی و ایجاد فرصتهای مناسب برای عرضه عمومی پوشاک متناسب با «سبک زندگی اسلامی خانواده محور» و «فرهنگ عفاف و حجاب» از این کالای فرهنگی حمایت کنند.
البته کارگروه مد و لباس بهعنوان مجری این طرح و معرف فعالان این حوزه شناخته میشود که در ماده ۵ همین قانون نیز به آن اشاره شده است. سلیمانی در این باره توضیح میدهد: «خوشبختانه کارگروه مدو لباس برای اولینبار به کسی سپرده شده که در این زمینه تخصص دارد و ما نیز امیدواریم دکتر گرجی این مسئله را به جد پیگیری کرده و نگذارند این طرح ارزشمند به بیراهه رود. البته که برای اجرای آن نیز باید کارگروههایی با حضور متخصصان و دغدغهمندان واقعی این عرصه تشکیل شود تا سالها تلاشی که برای این طرح کشیدهایم و همچنین زحمات کمیسیون فرهنگی مجلس، مرکز پژوهشهای مجلس، نهادهای انقلابی و قانونی و البته دغدغهمندان انجمن فعالان و متخصصین حوزه حجاب به ثمر نشیند.»
منبع: فارس
{$sepehr_key_162364}