تأسیس اولین هنرستان سمپادی در مشهد | تعداد مراکز سمپاد در خراسان رضوی به ۵۲ رسیده است

به گزارش شهرآرانیوز؛ هادی ظریف در خصوص نقش سمپاد در نظام آموزشی کشور، اظهار کرد: سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان که با کلمه اختصاری «سمپاد» شناخته می‌شود، سازمانی با سابقه طولانی در ایران بوده و شروع این ایده به قبل از انقلاب برمی‌گردد که هدف آن، شناسایی استعداد‌های برتر و ایجاد فضایی برای رشد آنها است تا استعداد‌های دانش آموزان نادیده گرفته نشود.

وی ادامه داد: در دوره‌ای شاهد کمرنگ شدن این مدارس بودیم تا حدی که فقط این مدارس در شهر تهران دایر بودند سپس در سال ۱۳۶۶ این مدارس مجدد احیا شد و سعی بر این شد در اکثر استان‌ها هم تأسیس شود.

اکنون ۵۲ مدرسه سمپاد در استان دایر است

رئیس اداره استعداد‌های درخشان و دانش پژوهان آموزش و پرورش استان خراسان رضوی با اشاره به تاریخ تاسیس مدارس سمپاد مشهد در سال ۱۳۶۷، بیان کرد: این مدارس به صورت متوالی به عنوان مدارس شهید هاشمی‌نژاد و فرزانگان تأسیس شد. اکنون ۷ مدرسه جدید در استان راه اندازی کرده‌ایم. در حال حاضر ۵۲ مدرسه سمپاد در استان دایر است. در متوسطه‌های اول و دوم حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ دانش آموز در این مدارس درس می‌خوانند که قریب به ۶۰ درصد از این جمعیت در مشهد و باقی دانش‌آموزان در شهرستان‌ها هستند. سعی بر این شده است که در سال‌های اخیر به توسعه این مدارس به مناطق حاشیه شهر توجه شود که در این راستا دو مدرسه در خواف، یکی در چناران و یکی در گلبهار تاسیس شده است.

ظریف با بیان اینکه مدارس استعداد‌های درخشان باید به پوشش ۱.۵ تا ۲ درصد بالای منحنی هوش نرمال بپردازند، گفت: این درصد از دانش‌آموزان باید در یک منطقه جغرافیایی مشخص جمع‌آوری شوند تا امکان تشکیل کلاس‌های مدارس سمپاد فراهم شود. در صورتی که در هر منطقه سه هزار دانش‌آموز پایه ششم وجود داشته باشد، امکان تاسیس یک مدرسه استعداد درخشان در آن منطقه مهیا خواهد بود.

وی با اشاره به فراز و نشیب‌های زیادی که مدارس سمپاد طی کرده‌اند، یادآور شد: باید در نظر داشت ریشه برخی از اتفاقات بزرگی که در حوزه فناوری در کشور رخ داده به مدارس سمپاد برمی‌گردد، اما باید اشکالات آن برطرف شود.

رئیس اداره استعداد‌های درخشان و دانش پژوهان آموزش و پرورش استان خراسان رضوی درباره سیر قبولی دانش آموزان در مدارس سمپاد، تصریح کرد: سمپاد یک آزمون ورودی در پایه ششم و آزمون دیگر به عنوان تکمیل ظرفیت در پایه نهم انجام می‌شود که ظرفیت آن کمتر است. آزمون ورودی، نه یک آزمون تحصیلی، بلکه یک آزمون تحلیلی است که شامل هوش ریاضی، هوش کلامی، هوش فضائی و هوش منطقی است. این آزمون صرفا جهت انتخاب دانش‌آموزانی که در مدارس باکیفیت تحصیل کرده‌اند نیست، بلکه هدف پیدا کردن افراد دارای استعداد است. براساس مطالعات انجام شده، عملکرد این آزمون موفقیت‌آمیز بوده است؛ بین میانگین کسانی که در آزمون قبول شده‌اند و کسانی که جا ماندند، حدود ۲۰ نمره در هوش، اختلاف وجود دارد و بدین معناست که جداسازی براساس هوش موفقیت‌آمیز بوده است.

ظریف با بیان اینکه در ورود به مدارس سمپاد هیچ سهمیه‌ای وجود ندارد و دانش‌آموز با آزمون، تعیین سطح می‌شود، توضیح داد: این عملکرد در نظام آموزشی بی سابقه است؛ زیرا از مراکز دانشگاهی تا مدارس خاص مانند شاهد و حتی غیردولتی‌ها هم معیار خاصی برای پذیرش دانش‌آموز دارند. با رجوع  دانش‌آموزان به کلاس‌های فوق درسی و دریافت آموزش‌های مربوطه و بدون توانایی ذهنی لازم، قبولی در سمپاد برایشان امکان پذیر نیست.

{$sepehr_key_162407}

افزایش قبولی از مناطق حاشیه شهر در آزمون سالانه سمپاد

وی با اشاره به محتوای آزمون سالانه سمپاد، خاطرنشان کرد: سوالات هر ساله با یکدیگر تمایز دارند و حفظ کردن آنها موثر نیست. در سمپاد یک تیم خبره از بهترین دانشگاه‌های ایران، هرساله مشغول آماده‌سازی سوالات آزمون هستند؛ این فعالیت برای کشور بسیار هزینه‌بر است. هرچند در سمپاد تعداد اندکی از دانش‌آموزان بدون شناخت قبلی نسبت به سوالات، در آزمون شرکت کرده و بهترین نتیجه را گرفته‌اند. این افراد اکثریت ساکن حاشیه شهر می‌باشند.

رئیس سمپاد خراسان رضوی ادامه داد: والدین می‌توانند آشنایی مختصری در خصوص تست و سوالات به فرزندان خود دهند، اما کلاس‌های فوق برنامه برای قبولی دانش‌آموزان موثر نخواهد بود و موجب ارتقای ضریب هوشی آنها نخواهد شد. نتایج دو آزمون گذشته نشان‌دهنده این است که قبولی از مناطق حاشیه شهر افزایش یافته و این مسئله حکایت از کاهش اثرگذاری موسسات فوق درسی دارد.

ظریف با بیان اینکه در سال جاری در مشهد مراکزی وجود داشت که وعده ثبت نام تضمینی به والدین می‌دادند، اظهار کرد: سیستم جذب آنها با مهندسی خاصی انجام می‌شد؛ بدین صورت که آزمون هوش از دانش‌آموزان گرفته و اگر مستعد بودند، برنامه جذب آنها صورت و در غیر این صورت رد می‌شدند. قبولی در این موسسات، مهندسی‌سازی شده بود و حتی با غیبت دانش‌آموزان در کلاس‌های این موسسات، امکان قبولی در سمپاد برای دانش‌آموزان وجود داشت.

وی با بیان اینکه نقل و انتقالات دانش آموزان در سمپاد کاملا سیستمی و دقیق است، تصریح کرد: انتقال دانش‌آموز از یک مرکز به مرکزی دیگر در صورتی امکان پذیرست که دانش‌آموز نمره کف قبولی را در مدرسه دیگر کسب کرده باشد. تنها استثنایی که درخصوص انتقال وجود دارد، منتقل شدن به صورت مهمان و به مدت محدود یک سال است.

آگاه سازی دانش‌آموزان و والدین، یکی از سیاست‌های سمپاد برای گسترش رشته علوم انسانی

رئیس سمپاد خراسان رضوی درباره میزان توجه به رشته علوم انسانی در سمپاد، عنوان کرد: سمپاد به رشته علوم انسانی کم توجه نیست؛ اما اینکه اقبال دانش‌آموزان به رشته علوم انسانی کمرنگ شده، موضوعی فرهنگی، اقتصادی و کلان است که ما نمی‌توانیم نقش زیادی در آن ایفا کنیم. سعی ما بر این است که دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول را بیشتر با ادبیات و علوم انسانی آشنا کنیم؛ هرچند تاثیرگذاری خانواده‌ها خیلی بیشتر است. اما یکی از سیاست‌های سمپاد برای گسترش علوم انسانی، آگاه سازی دانش‌آموزان و والدین است.

ظریف درخصوص مهاجرت رتبه برترها، گفت: براساس نظرسنجی‌های انجام شده، دو سوال از رتبه برتری‌ها پرسیده می‌شود؛ اول اینکه «آیا قصد مهاجرت دارید یا خیر؟» و دومین پرسش این است که «آیا دیگران می‌خواهند شما مهاجرت کنید یا خیر؟». رتبه برتری‌ها عمدتا قصد مهاجرت ندارند، اما این هجمه از اظهارنظر دیگران گا‌ها منجر به تحریک دیگران می‌شود.

وی با تاکید بر دو دغدغه بزرگ دانش‌آموزان مستعد، ادامه داد: دو نگاه از سوی جامعه وجود دارد و من گمان میکنم این دغدغه از فرهنگ جامعه و برخی جهت دهی‌ها ناشی می‌شود. نخست اینکه رتبه برتر‌های سمپاد مدام در معرض این سوال قرار دارند که «آیا برنامه‌ای برای مهاجرت دارید؟»، از سوی دیگر دومین دغدغه در زمانی که تحصیلات یک فرد نخبه خارج از کشور تمام می‌شود این است که افکار عمومی آنها را در معرض این فشار قرار می‌دهند که «دلیل برگشت شما چیست؟»، عده زیادی به دلیل عدم توانایی به پاسخگویی به این نوع سوالات ترجیح می‌دهند بازنگردند.

احداث اولین هنرستان سمپادی کشور در مشهد

رئیس اداره استعداد‌های درخشان و دانش پژوهان آموزش و پرورش استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه مشهد به عنوان اولین شهر در کشور هنرستان سمپاد را تاسیس کرده است، گفت: هنرستان‌های تاسیس شده، هنرستان امیرکبیر برای پسران و سعدی برای دختران است. اولین رشته در این مدارس کامپیوتر بوده و با اقدامات صورت گرفته در هنرستان دخترانه سعدی، دو رشته گرافیک و فتوگرافیک به آن افزوده شده است. معیار قبولی دانش‌آموزان با باقی شرکت کننده‌ها یکی است و حتی در قبولی این هنرستان‌ها ما شاهد دانش‌آموزانی با معدل بالای ۱۹ هستیم. همچنین نگرانی‌هایی درخصوص عدم تمایل والدین به رشته‌های فنی وجود دارد، اما به دنبال آگاه سازی والدین در این زمینه هستیم.

ظریف در رابطه با اینکه دانش‌آموزان نخبه پس از خروج از سمپاد، زیر نظر بنیاد علمی نخبگان می‌روند و سمپاد وظیفه کمک و پشتیبانی از آنها را ندارد، توضیح داد:، اما برخی دانش‌آموزان با حضور در مدرسه و شکل دادن هیئت‌های مذهبی برای برگزاری مناسبت‌ها سعی می‌کنند ارتباط خود را با مدارس سمپاد خود حفظ می‌کنند.

وی در رابطه با اینکه گستره مدارس سمپاد در برخی مناطق استان کم است، گفت: سمپاد ۱.۵ درصد از دانش‌آموزان هر منطقه را مورد پذیرش قرار می‌دهد و اگر تعداد دانش‌آموزان به حد نصاب نرسد، مدرسه شکل نمی‌گیرد. در استان با وجود ۴۷ منطقه آموزشی فقط در ۲۰ منطقه سمپاد دایر است.

منبع: ایسنا

{$sepehr_key_162408}