تحقق آرزوی ۱۳ ساله همسان‌سازی حقوق بازنشستگان
محسن موسوی‌زاده | شهرآرانیوز؛ حدود ۱۳سال از تصویب قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان می‌گذرد. درصورت اجرای این قانون، عدالت اجتماعی برقرار و شکاف حقوقی بین شاغلان و بازنشستگان برطرف می‌شود، اما در این زمان طولانی، دولت‌ها با افزایش مقطعی حقوق شاغلان، بر این شکاف افزوده‌اند که این موضوع، رنجش خاطر بازنشستگان و نارضایتی و اعتراض آن‌ها را در یک دهه اخیر به‌دنبال داشته و سبب افزایش فاصله حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری و شاغلان و شکل‌گیری اعتراضات صنفی شده است.

ازسوی دیگر، دولت که باید منابع مالی یکسان‌سازی حقوق را تامین و اجرا می‌کرد، طی این سال‌ها علی‌رغم اعتراضات گسترده این قشر، به‌دلیل محدودیت منابع مالی، از اجرای آن استنکاف ورزید. بااین‌حال با شکل‌گیری گروه‌های صنفی و افزایش فعالیت فعالان صنفی، مطالبات بازنشستگان کشوری و لشکری، انسجام بیشتری به خود گرفت و مطالبه‌گری این افراد سبب شد بالاخره دولت یازدهم با دعوت از آن‌ها و برگزاری نشست‌های متعدد با نمایندگان و فعالان صنفی بازنشستگان کشوری و لشکری، در سازمان برنامه و بودجه، بستر‌های لازم برای یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان را فراهم کند. بعداز برگزاری این جلسات درنهایت با دستور رئیس‌جمهور مقرر شد از مهرماه، طرح همسان‌سازی حقوق بازنشسته‌های کشوری و لشکری به اجرا درآید. اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، بهانه‌ای شد تا با حسین مومنی، مدیر گروه عملگرای مطالبات بازنشستگان کشوری، گفتگو و اقدامات صورت‌گرفته دراین‌زمینه را بررسی کنیم.
 
مؤمنی درباره جلسات برگزارشده با حضور محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور، می‌گوید: اولین نشست، ۲۶ خرداد امسال برگزار شد و علی‌رغم زمان تعیین‌شده که یک ساعت بود، جلسه نزدیک ۶ ساعت زمان برد. در این جلسه از تیم پانزده‌نفره نمایندگان بازنشستگان، افراد مختلفی حضور داشتند. بنده در این جلسه درباره ضرورت اجرای همسان‌سازی حقوق، نکاتی را مطرح کردم. مومنی می‌افزاید: در پایان جلسه مقرر شد ۲ نماینده به عنوان حقوقدان در تهران بمانند و در بازه زمانی حداکثر یک‌ماهه با ترسیم جدول حقوقی پیشنهادی و تعیین راهکار به کمک سازمان برنامه و بودجه، زمینه‌های اجرایی‌شدن طرح همسان‌سازی حقوق را فراهم کنند.


این جانباز دفاع مقدس ادامه می‌دهد: در این جلسه آقای کمیجانی، دبیرکل مجمع صنفی فرهنگیان، و استاد عسکر فریاد، کارشناس حقوقی، به‌عنوان ۲ نماینده معرفی شدند، تا با ارتباط مستمر با دیگر دوستان، جدول مربوطه را طراحی و ارائه کنند. مومنی می‌گوید: پس‌از یک ماه در ۱۸ تیر، با تهیه جدول، جلسه دوم تشکیل شد و علاوه‌بر تیم اصلی، تعدادی از اصحاب قلم و دیگر فعالان صنفی این حوزه، نظرات و دیدگاه‌های خود را ارائه کردند.
 
در ادامه جلسه جدول همسان‌سازی حقوق ارائه و پس از تایید دکتر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون رئیس‌جمهور، مقرر شد پس از طی مراحل لازم و تامین اعتبار که بالغ بر ۳۸هزار میلیارد تومان بود، طرح از ابتدای مهر، اجرا و احکام صادر شود. همچنین به‌منظور دائمی‌شدن طرح همسان‌سازی حقوق‌ها قرار است لایحه‌ای ازسوی دولت تدوین و برای تصویب به مجلس تقدیم شود.
 
وی بیان می‌کند: برای تحقق طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، افراد بسیاری از جمله برادران فرج‌ا... شاهی از استان مرکزی و آقای قالیباف، آزاده سرافراز از مشهد که عضو تیم پانزده‌نفره اصلی بودند، تلاش کردند. اینک بازنشستگان کشوری و لشکری لحظه‌شماری می‌کنند تا با صدور احکام و اجرای آن از ابتدای مهر از سوی دولت، شهد این اقدام را بچشند.