دانش‌آموزان عشایر اولویت آموزش و پرورش در کشور هستند

علی فرهادی در حاشیه برگزاری اختتامیه بیست‌وچهارمین اردوی عشایری دانش‌آموزان دختر سراسر کشور در مشهد که عصر امروز (۸ آبان ۱۴۰۴) در اردوگاه فرهنگی‌تربیتی ثامن‌الحجج(ع) برگزار شد، با اشاره به اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، در گفت‌و‌گو با شهرآرانیوز اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های آموزش و پرورش در راستای تربیت چندساحتی و اجرای سند تحول بنیادین، برگزاری اردوهاست. تأثیری که اردو بر دانش‌آموزان دارد، خیلی اوقات در کلاس درس محقق نمی‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، با بیان این مطلب که مطابق سند تحول بنیادین و جدول ۲۰ برنامه هفتم توسعه پیشرفت، همه دانش‌آموزان باید سالی یک‌بار در اردو‌ها شرکت کنند، افزود: یکی از بخش‌های جمعیت دانش‌آموزی ما عشایر است؛ از این جهت، برگزاری اردوی دانش‌آموزی عشایر نشان‌دهنده اهمیت نگاه آموزش و پرورش به این دسته از مخاطبان است.

وی تأکید کرد: در بحث عدالت آموزشی، دانش‌آموزان عشایر اولویت اول آموزش و پرورش هستند؛ به این شکل که در مدارس دانش‌آموزی، ابتدا سرانه تغذیه آن‌ها و مناطق محروم را تأمین می‌کنیم، سپس به سایر مدارس می‌پردازیم که عموم آن‌ها نیز دختر هستند.

فرهادی اضافه کرد: موضوع بعدی ما در توجه به مدارس عشایر، اولویت‌بخشی سرانه دولتی و روستای مرکزی است؛ به این معنا که دانش‌آموزانی را که در مناطق محروم و با جمعیت کمتری در حال تحصیل هستند، به جهت جلوگیری از بازماندگی تحصیلی، از چند روستا در یک روستا تجمیع می‌کنیم تا بتوانند ادامه تحصیل بدهند.

به گفته فرهادی، اولویت سوم آن‌ها در آموزش و پرورش، سایر مدارس کشور است که نشان‌دهنده نگاه ویژه آموزش و پرورش به مدارس عشایر است؛ چراکه این محصلان برای ما اولویت هستند و معتقدیم حضور این دانش‌آموزان، ضامن تداوم فرهنگی ماست. این قشر، در واقع گل‌های رنگارنگ فرهنگ ایران هستند که باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشته باشیم.

{$sepehr_key_163040}