 
 امیر مهردادی در حاشیه برگزاری اختتامیه بیستوچهارمین اردوی عشایری دانشآموزان دختر سراسر کشور در مشهد، در گفتوگو با شهرآرانیوز اظهار کرد: این اردو با ظرفیت ۱۲۰۰ دانشآموز شامل ۶۰۰ دختر و ۶۰۰ پسر برگزار شده است که اردوی پسران در دوره زمانی پنجم تا ۱۵ آبانماه در مشهد برگزار خواهد شد. هدف از برگزاری این اردوها همگرایی بین تنوع فرهنگی مناطق عشایری کشور است تا با استعدادها و توانمندیها و ویژگیهای یکدیگر آشنا شوند.
وی بیان کرد: ما در دفتر آموزش عشایر کشور، بهدنبال برقراری توسعه عدالت آموزشی بر مبنای ارتقای کیفیت آموزشی دانشآموزان هستیم. یکی از کارهایی که در این مدارس به ویژه در مدارس شبانهروزی دخترانه پیگیری کردیم، جلوگیری از بازماندگی تحصیلی آنهاست.
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و عشایر آموزش و پرورش کشور افزود: نکته دوم که در دفتر مدنظر داریم، توسعه رشتههای فنیوحرفهای برای دانشآموزان عشایر است که به طور ویژه در این حوزه ورود کردیم؛ مانند استان سیستان و بلوچستان که تا سال گذشته، ۹۳ درصد دانشآموزان آنها در رشتههای علوم انسانی تحصیل میکردند، اما به همت همکاران ما در این استان، رشتههای فنیوحرفهای همچون معدن و خیاطی طراحی شده است که با استقبال خوبی مواجه شد و امسال ۲۰۰ دانشآموز برای نخستین بار در این شاخه تحصیلی، ثبتنام کردند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ مدرسه تکدانشآموز در روستاها داریم؛ یعنی مدارسی در روستاهای صعبالعبور با یک معلم، پرچم جمهوری اسلامی ایران و یک چادر برای تحصیل یک دانشآموز برپا شده است. دلیل این موضوع اهمیت عشایر برای ماست که آنها را ولینعمت خود میدانیم و بهگفته رهبر معظم انقلاب، اینها ذخایر انقلاب هستند.
مهردادی عنوان کرد: افزایش اعتبارات عشایری برای تجهیز مدارس از دیگر اقداماتی است که انجام دادیم که این رقم سال گذشته، ۱۳۰ میلیارد تومان بوده و امسال، این رقم افزایش دوبرابری یافته است. در وزارت آموزش و پرورش نیز کارگروه ویژهای برای پیگیری وضعیت معلمان عشایری در حال فعالیت است.
این مقام مسئول، توانمندسازی معلمان را در حوزه فناوری از دیگر برنامههای آموزش و پرورش دانست و ادامه داد: برنامه «توانا» ازجمله سرفصلهای کاری ما برای افزایش توانمندسازی معلمان در حوزه هوش مصنوعی و فناوری است و این افراد بعد از آموزش، موظف هستند آموختههای خود را در اختیار دانشآموزان قرار دهند.
وی اضافه کرد: در حوزه ابتدایی، علاوه بر معلمان، بیش از ۳ هزار و ۱۲۰ راهبر که بازوی تعلیم و تربیت آموزش و پرورش هستند، در کنار آموزش معلمان فعالیت دارند. راهبران، افرادی هستند که هم به معلمان آموزش میدهند و هم از بُعد تربیتی و آموزشی، کموکاستیها را بررسی و برطرف میکنند.
{$sepehr_key_163041}