فرصت جذب گردشگران اندونزیایی به مقصد خراسان رضوی
به گزارش شهرآرانیوز و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، ابوالفضل مکرمی فر با بیان این مطلب افزود: در جلسه‌ای با حضور دستیار مدیرکل آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه، نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور راهکار‌های جذب گردشگر از این کشور بررسی شد.

وی در ادامه افزود: خراسان رضوی بیش از ۲۲۰۰ تاسیسات گردشگری دارد که بیش از ۱۵۰۰ مرکز اقامتی شامل هتل و هتل آپارتمان است و به طور متوسط حدود ۳۰ درصد ظرفیت اقامت در استان در طول سال خالی است.


مکرمی فر با بیان این که مشهد بیشترین ظرفیت جذب گردشگر را دارد، ادامه داد: ظرفیت مراکز اقامتی استان، با کمترین هزینه می‌تواند در اختیار زائران و گردشگران اندونزیایی قرار گیرد.


وی به اقدامات استان در راستای توسعه گردشگری بوم گردی اشاره و تصریح کرد: در راستای سیاست توزیع سفر توزیع ثروت تعداد ۵۹ اقامتگاه بوم گردی تاکنون در استان بهره برداری شده که مورد استقبال قرار گرفته است.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: هم چنین در استان بیش از ۱۵۶۰ اثر تاریخی در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است و بیش از ۲ هزار اثر دیگر نیز شناسایی شده است که در دستور کار ثبت قرار دارد که این آثار تاریخی نیز می‌تواند مقصد گردشگران در شهرستان‌های خراسان رضوی باشد.


وی یادآور شد: قنات قصبه گناباد یکی ازآثار تاریخی جذاب برای گردشگران در خراسان رضوی در فهرست جهانی به ثبت رسیده و آسباد‌های نشتیفان نیز در فهرست موقت جهانی به ثبت رسیده است.


مکرمی فر به جاذبه‌های خاص و ویژه‌ای استان از جمله گوهرسنگ‌هایی مانند فیروزه و عقیق اشاره کرد و گفت: مشهد ازسال ۲۰۱۷ از سوی شورای جهانی صنایع دستی به عنوان شهرجهانی گوهرسنگ‌های انتخاب شده و فیروزه نیشابور و عقیق خراسان از برند‌های گوهرسنگ‌های خراسان محسوب می‌شوند.


وی با بیان این که سنگ‌های قیمتی چرم و چوب به ترتیب بیشترین صادرات صنایع دستی استان در سال گذشته بوده است، افزود: زیورآلات، فرش دستباف و دست بافته‌های استان از دیگر ظرفیت‌های صنایع دستی خراسان رضوی است.


مکرمی فر به ظرفیت‌های گردشگری مفاخر خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: مفاخری مانند فردوسی، عطار، خیام، حافظ ابرو و... در کنار ظرفیت ویژه موسیقی مقامی و دوتارنوازی خراسان، ظرفیت بالایی در پرکردن برنامه‌های سفر گردشگران خارجی دارد.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گردشگری سلامت را از دیگر ظرفیت‌های مشهد عنوان کرد و گفت: زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگرسلامت مهیا شده و سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار گردشگر خراجی سرپایی درمان و ۲۰ هزار نفر مورد عمل جراحی قرار گرفته اند.


وی ادامه داد: شرکت‌های گردشگری سلامت علاوه بر درمان برنامه‌های تفریحی و زیارتی نیز دارند که به صورت بسته سفر به گردشگران خراجی ارائه می‌شود.


هم چنین دستارمدیرکل آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه گفت: پیش از مذاکراتی با علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشوربرای جذب گردشگر به ایران داشتیم.


«محمد آزاد» با بیان این که خراسان رضوی بیشترین ظرفیت جذب گردشگرمذهبی از اندونزی را دارد، افزود: با توج به شرایط خراسان رضوی به ویژه مشهد، می‌توانیم تور‌های گردشگری ترکیبی را راه اندازی کنیم.
وی ادامه داد: اندونزیایی که می‌خواهند به عمره بروند می‌توانند زیارت بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) را در مسیرشان قرار دهیم.