به گزارش شهرآرانیوز، اتابک نادری درباره کاستیهای تئاتر کشور گفت: ما اشتراک نظری درباره تعاریف و کارکرد نهادها و ارکان مهمی مثل تئاتر حرفهای، تئاتر دولتی، کمپانیهای تئاتر، صنوف تئاتر، تماشاخانههای خصوصی، جشنوارهها و... نداریم. این نهادها در زمانهای مختلف و با توجه به شرایط اجتماعی و سیاسی و فرهنگی جامعه شکل گرفتهاند.
وی افزود: البته کارکردهای مثبت خود را هم داشتهاند؛ مثلا در مورد جشنواره فجر میتوان اینگونه گفت که نهادهای متعددی هستند که در حوزه تئاتر فعال هستند، اما انگار جشنواره تئاتر فجر باید بار همه چیز را در یک دوره محدود چند روزه به دوش بکشد و همه از فجر انتظار داشته باشند که خلاهایی را پر کند که شاید به فجر هم ربطی نداشته باشد.
نادری ادامه داد: بحث روی چرایی بودن و نبودن آنهاست و اغلب در خصوص نحوه حضور آنها در فجر صحبت نشده که چه نهادی و یا ارگانی وظیفه توسعه آن بخشها را داشته و اگر در طول سال کارش را انجام نداده، چرا الان متوقع هستند که وظیفه سازمانی و شاید کم کاری آنها را تئاتر فجر پر کند؟
سرپرست سابق مرکز هنرهای نمایشی درباره کاستیهای تئاتر کشور گفت: در خصوص بودجه هم همین است. چندین نهاد فرهنگی و هنری در کشور بودجه هنری (تئاتر) از دولت میگیرند که در راستای رسالت خود از تئاتر حمایت کنند، اما کمتر به عملکرد آنها پرداخته میشود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت امورهنری و مرکز هنرهای نمایشی و در نهایت جشنواره تئاتر فجر باید پاسخگو باشد.
این بازیگر تئاتر تشریح کرد: جشنواره تئاتر فجر مهمترین رویداد تئاتری کشور و منطقه است. در جهان هم جشنوارهای شناخته شده است. به خاطر گستردگی جغرافیای ایران عزیزمان و به تبع آن تنوع زبانها و اقلیم و فرهنگها طبیعی است که این تنوع در آثار نمایشی ایران نمود چشمگیری پیدا کند.
وی افزود: در دورههایی که بخش تئاتر ملل در کنار آثار ایرانی برگزار شده اتفاقات خوبی را به همراه داشته است هنرمندان غیر ایرانی به قدرت و تاثیر تئاتر ایرانی و مخاطبان پرشور آن اذعان داشتند و از سوی دیگر هنرمندان ایرانی با تماشای آثار دیگر کشورها تجربههای قابل توجهی را کسب کردهاند.
{$sepehr_key_164360}
نادری در پاسخ به اینکه بخش بینالملل تئاتر فجر جدا یا به صورت ادغام با بخش ملی برگزار شود، تاکید کرد: من معتقدم اگر قرار است بخش ملل در تئاتر فجر داشته باشیم باید در کنار آثار ایرانی آن را داشته باشیم که این نحوه اجرا در اکثر جشنوارههای دنیا هم وجود دارد. مقایسه جشنواره تئاتر با سینما از این منظر اشتباه است. هر کدام این هنرها مشخصههای خودشان را دارند و البته تجربه مواجهه با مخاطب در اجرایی زنده مهمترین وجه تمایز است که در برگزاری جشنوارهها هم باید این مهم را درنظر داشت.
وی افزود: اما اگر ارادهای برای جدا شدن آن باشد که از نظر من بهتر است نباشد، به نظرم باید به شکلهای اجرایی دیگری فکر کنیم، مثلا کم کردن تعداد آثار ایرانی یا مرحلهای برگزار شدن آن که البته آن هم تبعات خودش رادارد.
منبع: ایرنا