ضرورت تعیین تکلیف طرح‌های پیرامون حرم مطهر رضوی

به گزارش شهرآرانیوز، علیرضا قامتی، با اشاره به اهمیت طرح‌های حرم تا حرم و موضوع پارکینگ‌های اطراف حرم مطهر تصریح کرد: «این مباحث سالیان سال است که مطرح بوده و بارها در جلسات مختلف مورد بررسی قرار گرفته، اما هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است. خواهش من این است که با تشکیل کمیته‌ای تخصصی، موضوع به‌صورت علمی و بر اساس نظر متخصصان شهرسازی بررسی شود تا مشخص شود چه تعداد پارکینگ مورد نیاز است و در چه نقاطی باید احداث شود و لازم است نظر کارشناسی مبنا قرار گیرد.»

 معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با تأکید بر نگاه ملی به موضوع زیارت اظهار کرد: «اگر باور داریم که زیارت موضوعی بین‌المللی است، باید اعتبارات ملی نیز برای آن پیش‌بینی شود. سالانه حداقل ۳۰ میلیون زائر داخلی و حدود ۴ میلیون زائر خارجی برای زیارت امام رضا(ع) به مشهد مشرف می‌شوند. بنابراین انتظار می‌رود تأمین زمین با همکاری وزارت راه و شهرسازی، شهرداری، استانداری و سایر دستگاه‌ها انجام شود و منابع مالی نیز از طریق سازمان برنامه و بودجه و با حمایت مجلس تأمین گردد. نباید چنین موضوع مهمی به سادگی کنار گذاشته شود یا اعلام شود که دولت نمی‌تواند آن را تأمین کند.»

 وی افزود: «چگونه است که برای اربعین با سه میلیون زائر، مجموعه‌های ملی با بودجه‌های ویژه بسیج می‌شوند، اما برای مشهد با بیش از ۳۰ میلیون زائر داخلی و ۴ میلیون زائر خارجی، بار سنگین خدمات بر دوش شهرداری مشهد و دستگاه‌های محلی است؟ این موضوع نه با عدالت سازگار است و نه با اصول کارگروه ملی زیارت.»

 قامتی ادامه داد: «در این شرایط اقتصادی و محیطی، نباید طرح‌هایی پیشنهاد شود که بار مضاعفی بر شهر مشهد تحمیل کند. اگر قرار است بخش خصوصی وارد شود، باید انگیزه لازم از طریق تغییر و افزایش کاربری‌ها برای اقتصادی‌تر شدن پروژه‌ها ایجاد گردد. طرح‌هایی که ارائه می‌شود باید جامع باشد و همه موضوعات از جمله پدافند غیرعامل، محیط زیست، ترافیک و زیرساخت‌ها را در کنار هم ببیند.»

 وی با بیان اینکه جلسات متعددی تاکنون برگزار شده اما به مرحله اجرا نرسیده است، گفت: «انتظار داریم  دستور تشکیل کمیته‌ای تخصصی را صادر کنید تا در بازه زمانی کوتاه (دو هفته یا هر مدتی که ایشان تعیین کنند)، وضعیت طرح‌های پیرامون حرم و گزینه‌های پیشنهادی بررسی و جمع‌بندی شود. منابع مالی و دستگاه مجری نیز در همان چارچوب مشخص گردد تا از بلاتکلیفی خارج شویم.»

 معاون استاندار خاطرنشان کرد: «از بخش خصوصی نیز استقبال می‌کنیم تا در صورت ایجاد انگیزه اقتصادی وارد پروژه‌ها شود. بخشی از کاربری‌ها می‌تواند به گونه‌ای تغییر یابد که جذابیت سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کند. در کنار آن، ظرفیت‌های وزارت راه و شهرسازی نیز باید به‌کار گرفته شود تا بخش‌هایی از هزینه‌ها جبران گردد.»

{$sepehr_key_164582}

طرح‌های شهری مشهد باید یکپارچه و در قالب بسته‌های سرمایه‌گذاری بررسی شود

 غلامرضا کاظمیان شیروان، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی نیز در این جلسه گفت: تمام پیشنهادات مربوط به شهر مشهد در مقیاس طرح جامع و تفصیلی باید به صورت یکپارچه و هماهنگ بررسی شود تا از دوباره‌کاری و تداخل تصمیمات جلوگیری گردد،

 وی با تأکید بر اهمیت هماهنگی میان دستگاه‌ها در تصمیم‌گیری‌های شهری افزود: «تمام پیشنهادات مربوط به شهر مشهد باید در مقیاس طرح جامع و تفصیلی یکپارچه بررسی شود. هر موضوع دیگری هم که مطرح است، باید در همین چارچوب بررسی و جمع‌بندی شود. پیشنهاد ما این است که نمایندگان شهرداری و شورای اسلامی شهر در این فرایند حضور مستمر و ثابت داشته باشند تا تصمیمات نهایی منسجم باشد. دبیری این کمیته به شورای عالی شهرسازی محول شود.

 کاظمیان با اشاره به ضرورت ساماندهی پارکینگ‌های اطراف حرم مطهر رضوی گفت:  قرار نیست همه هم‌زمان ساخته شوند، اما باید مسیر اجرایی شدنشان آغاز شود. برای این منظور باید بسته‌های سرمایه‌گذاری همراه با تسهیلات، مشوق‌های کاربری، مالی و مدیریتی طراحی و اعلام شود.»

 وی ادامه داد: «در صورتی که پارکینگ‌سازان متعهد به ساخت و بهره‌برداری شوند، دولت نیز آماده است در قالب بسته‌های تشویقی، مجوزهای لازم و تسهیلات مالی را برای آنان فراهم کند. هدف این است که شهروندان و زائران بتوانند پس از پارک خودرو، بلافاصله از طریق سیستم حمل‌ونقل عمومی یا وسایل جایگزین، به سهولت به مقصد خود برسند.

 اگر چنین پیوستگی در حمل‌ونقل ایجاد شود، هم رضایت مردم افزایش می‌یابد و هم طرح از نظر اقتصادی موفق خواهد بود.»

 معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر لزوم هماهنگی در سیاست‌های توسعه شهری افزود: «پیشنهادات مربوط به تغییر کاربری، سطح اشغال و تراکم باید در همین کمیته تخصصی جمع‌بندی شود. در واقع سه رویکرد وجود دارد؛ یا باید کاربری اصلاح شود، یا سطح اشغال افزایش یابد و یا تراکم در طبقات بالاتر مورد بازنگری قرار گیرد. این موضوعات باید در قالب تصمیم واحد بررسی و تصویب شود تا فرآیند سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌ها شفاف و منظم پیش برود.»

 کاظمیان خاطرنشان کرد: «حرکت به سمت مدل‌های مدیریتی پیوسته و هماهنگ، کلید موفقیت طرح‌های شهری مشهد است. اگر همکاری بین دستگاه‌ها، شهرداری، شورای شهر و نهادهای ملی به شکل نظام‌مند انجام شود، می‌توان در بازه زمانی کوتاه شاهد نتایج ملموس در حوزه عمران، حمل‌ونقل و خدمات شهری بود.»

 معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی گفت: برای تسهیل حضور بخش خصوصی در پروژه‌های ساخت پارکینگ در مشهد، بسته‌های تشویقی شامل اصلاح کاربری، ارائه تسهیلات بانکی و تعریف مدل‌های مالی پایدار در نظر گرفته می‌شود.

 کاظمیان شیروان در تشریح پیشنهادهای اجرایی وزارت راه و شهرسازی برای مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های پارکینگ شهری اظهار کرد: «پیشنهاد ما این است که در محدوده‌های اصلی و مبادی ورودی حرم، تسهیلات کاربری در طبقه همکف و آخر پارکینگ‌ها لحاظ شود تا امکان تغییر به کاربری‌های تجاری، اقامتی یا رستوران فراهم گردد. این اقدام به جبران هزینه‌های سرمایه‌گذاران کمک می‌کند و انگیزه اقتصادی لازم برای مشارکت آنان را افزایش می‌دهد.»

 وی با اشاره به ضرورت طراحی الگوهای مالی شفاف برای این پروژه‌ها افزود: «هزینه و درآمد پارکینگ‌ها باید در قالب یک مدل مالی مشخص تعریف شود تا امکان بازگشت سرمایه فراهم گردد. بر اساس این الگو، می‌توان حرکت پیوسته از پارکینگ تا حرم را با استفاده از وسایل نقلیه برقی سازمان‌دهی کرد. این خدمات می‌تواند در تعهد سازنده پارکینگ باشد و هزینه آن از محل بهره‌برداری تأمین شود.»

 معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: «نظام بانکی باید در قالب تسهیلات هدفمند از سازندگان پارکینگ حمایت کند. اگر این پروژه‌ها دارای مدل اقتصادی مشخص باشند، بانک‌ها می‌توانند منابع مالی لازم را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهند.»

 وی در پایان خاطرنشان کرد: «با اجرای این مدل، بخش خصوصی می‌تواند با اطمینان بیشتری وارد پروژه‌های خدماتی شهر شود. هدف ما این است که هم نیاز زائران و شهروندان تأمین شود و هم سازندگان و سرمایه‌گذاران از نظر اقتصادی اطمینان خاطر داشته باشند.»

{$sepehr_key_164583}