به گزارش شهرآرانیوز؛ مدتی است موضوع پرداخت کارانه در بین کارکنان درمانی به دغدغهای روزمره در بخشها و شیفتهای مختلف تبدیل شده است. این مسئله که پیش از این در اتاقها و راهروهای بیمارستان مطرح میشد، اکنون به یکی از نگرانیهای اصلی نیروهای بیمارستانی مبدل شده است.
در محیط پرتنش و پرکار بیمارستان، سختی کار امر تازهای نیست، اما هنگامی که پرداخت کارانهها ماهها به تأخیر میافتد، طبیعی است که نگرانیها افزایش یابد. از پرستاران و کارمندان گرفته تا نیروهای خدماتی، همگی خواستار دریافت بموقع کارانههای خود هستند.
بسیاری از آنها فقط میخواهند بدانند روند پرداختها چگونه پیش میرود و چرا گاهی این قدر طولانی میشود. برای آنها مهم است که صدایشان شنیده شود و پاسخی روشن دریافت کنند.
در ادامه، بخشی از این گلایهها از زبان کارکنان درمانی نقل شده است. این روایتها در کنار توضیحات رسمی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد آورده شده تا تصویری روشنتر از وضعیت پرداخت کارانهها ترسیم شود.
صادقی، یکی از کارکنان بیمارستان امام رضا (ع)، در پیامکی به «صفحه صدای مردم» نوشت:حدود یک سال و نیم است که پرداخت کارانهها عقب افتاده است. اخیرا اعلام کردهاند میتوانیم از طریق بانک ملی، معادل کارانه را به صورت وام با سود ۸درصد دریافت کنیم، اما چرا باید برای دریافت حق خودمان سود بپردازیم؟ کارانه حق مسلم هر کارمند است. از شما تقاضا داریم این موضوع را پیگیری کنید.
یکی از اعضای کادر درمان در تماس با تحریریه شهرآرا گلایه خود را این گونه بیان میکند: پرستار بخش داخلی یکی از بیمارستانهای دولتی مشهد هستم. متأسفانه پرداخت کارانه کادر درمان همیشه با، اما و اگر همراه است. روز پرستار گذشت و خبری از کارانه نبود. چرا کسی پاسخ گوی پرداخت کارانههای ما نیست؟
وی ادامه داد: وقتی پرداختها زمان مشخصی ندارد، برنامه ریزی مالی برای خانواده واقعا سخت میشود. کاش زمان بندی دقیقی از ابتدای هر سال اعلام میشد.
یکی از کارکنان بیمارستان نیز در پیامی نوشت: شنیدهایم در برخی بیمارستانها کارانهها تا پایان سال ۱۴۰۳ پرداخت شده است، اما ما هنوز چند ماه عقب هستیم. آیا سیاست پرداخت واحدی برای کارانهها وجود ندارد؟ اینکه ببینیم یک بیمارستان کارانه را پرداخت کرده و بیمارستان دیگر ماهها عقب است، منصفانه نیست. همه ما زحمت میکشیم و حق داریم پرداختمان بموقع انجام شود.
در پی پیگیریهای خبرنگار صدای مردم، معاون توسعه مدیریت و منابع بیمارستان امام رضا (ع) در پاسخ به پرسشها و گلایههای کارکنان درباره وضعیت پرداخت کارانهها این طور توضیح میدهد: کارانه کارکنان این مجتمع درمانی تا ابتدای فروردین ۱۴۰۴ به طور کامل پرداخت شده است.
دکتر مصطفی دلشاد در ادامه میافزاید: تمامی پرداختها بر اساس اطلاعات عملکردی ثبت شده در سامانه مالی و تأیید واحدهای مرتبط صورت گرفته و در حال حاضر هیچ کارانه معوقی مربوط به پیش از این تاریخ وجود ندارد.
معاون توسعه مدیریت و منابع بیمارستان امام رضا (ع) درباره چگونگی و زمان پرداخت کارانههای کادر درمان نیز این طور توضیح میدهد: پرداخت کارانه در بیمارستان امام رضا (ع) مستقیما بر اساس وصول مطالبات از سازمانهای بیمه گر انجام میشود. از آنجا که بخش عمدهای از درآمد مراکز درمانی از طریق بیمههای پایه و تکمیلی تأمین میشود، هر تأخیری در پرداخت مطالبات بیمهها به طور طبیعی بر زمان پرداخت کارانهها نیز تأثیر میگذارد.
دلشاد ادامه میدهد: به محض واریز وجوه از سوی بیمهها به حساب بیمارستان، اولویت اول ما پرداخت بموقع تعهدات به کارکنان است. بر این اساس، واحد مالی بیمارستان بلافاصله پس از وصول هر مرحله از پرداخت بیمه ها، کارانه دوره مربوطه را به حساب کارکنان واریز میکند.
{$sepehr_key_164981}
دلشاد درباره طرح پرداخت از طریق تسهیلات بانکی نیز میگوید: به منظور تسریع در پرداخت کارانه و پاسخ به نیاز فوری برخی همکاران مدتی قبل طرحی با همکاری بانک ملی طراحی شد تا کارکنان در صورت تمایل بتوانند معادل مبلغ کارانه خود را به صورت تسهیلات بانکی با کارمزد ۸ درصد دریافت کنند. این روش کاملا اختیاری است و هیچ اجباری در آن وجود ندارد.
معاون توسعه مدیریت و منابع بیمارستان امام رضا (ع) تأکید میکند: ماهیت این طرح، یک امکان اختیاری برای دسترسی زودتر به مطالبات است. اما اصل پرداخت کارانه همچنان طبق روال سابق و از محل درآمد بیمارستان و پس از تسویه با بیمهها انجام میشود.
این مقام مسئول در پایان بیان میکند: یکی از سیاستهای اصلی ما، شفافیت در پرداختها و اطلاع رسانی بموقع است. ساختار سامانه مالی در حال به روزرسانی است تا کارکنان بتوانند جزئیات سهم عملکرد، بخش و بازه زمانی محاسبه را در فیشهای کارانه به طور دقیق مشاهده کنند.
وی میافزاید: ما درک میکنیم که تأخیر در پرداخت ها، به ویژه در شرایط اقتصادی کنونی، برای همکاران دغدغه آفرین است. مدیریت مجموعه تمام تلاش خود را برای بهبود جریان نقدینگی و تسریع در روند وصول مطالبات از بیمهها به کار گرفته است.