به گزارش شهرآرانیوز؛ چشمشان که به گنبد طلای قاب شده در تلویزیون دوخته میشود، دلشان پر میکشد برای لحظهای نفس کشیدن در هوای بارگاه معطر امام رئوفی که سال هاست عطش حقیقی عشقش را با زیارتهای مجازی و ریختن اشک حسرت برای حضور در مشهدش، فرونشاندهاند. تنها یک راه برای التیام این قلبهای مشتاق وجود دارد و آن، سفر به قلب معنوی ایران است؛ سفری که با همه تفاوتهای معنوی اش مانند هر عزیمت، توشهای میخواهد تا در وقت مناسب، مسافر را راهی مقصد کند.
قصد سفر که میکنیم، نحوه رسیدن به مقصد و بازگشت به موطن، یکی از اولویتهای مهم در برنامه ریزی ما خواهد بود. هواپیما یکی از راههای رسیدن به مقصد است، اما افزایش نرخ بلیت هواپیما مدت هاست که این سفر را برای عده بسیاری دور از دسترس کرده است و فقط ۲ درصد مسافران، این مسیر را انتخاب میکنند.
شبکه حمل ونقل برای شهری مثل مشهد که گردشگری، یکی از چرخ دندههای مهم برای رونق اقتصادی آن بوده و به طور میانگین سالانه پذیرای حدود ۴۰ میلیون زائر است، بسیار بااهمیت است. به گفته کارشناسان، ۴۰ تا۵۰ درصد هزینههای گردشگری مربوط به رفت وآمد است. به گفته مسئولان، ۲ درصد زائران هواپیما، ۵درصد قطار، ۱۳درصد حمل ونقل عمومی جادهای و ۸۰درصد وسیله نقلیه شخصی را برای سفر سالانه به مشهد انتخاب میکنند.
با توجه به زیاد بودن هزینه پرواز، بدیهی است که طبق آمار، ۹۸ درصد زائران، عطای استفاده از هواپیما را به لقایش ببخشند. چرا؟ به گفته کارشناسان، پایین بودن سهم سفرهای هوایی در کشور بیش از هر چیز به قدرت خرید پایین خانوارها و هزینه بالای بلیت مربوط است. برای بیشتر مردم، پرواز هنوز گزینهای لوکس و مخصوص سفرهای ضروری مانند درمان یا مأموریتهای کاری است، نه سفرهای تفریحی. از سوی دیگر، توزیع نامتوازن فرودگاهها و محدودبودن تعداد پروازها در بسیاری از شهرها، باعث شده است سفر هوایی، در دسترس بخش بزرگی از جمعیت نباشد.
بازار محدود و هزینههای بالای ایرلاینها نیز رقابت را کم کرده و قیمت بلیت را در سطحی نگه داشته که با گزینههای جادهای و ریلی قابل مقایسه نیست. در مقابل، شبکه گسترده و ارزان قیمت حمل ونقل جادهای، همچنان انتخاب اول مردم برای جابه جایی در داخل کشور است.
در روزهای اخیر خبرهایی از افزایش نرخ بلیت هواپیما توسط برخی رسانهها منتشر شد و اعلام کردند به عنوان نمونه نرخ بلیت هواپیما در مسیر تهران به مشهد به بیش از ۶ میلیون تومان رسیده است. با وجوداین، اگر همان موقع سری به سایتهای فروش بلیت میزدید، در همین مسیر بلیت با نرخهای کمتر از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم پیدا میشد، اما نکتهای که وجود داشت و دارد، این است که همیشه افزایش قیمتها در مرحله اول از مسیر تهران به مشهد آغاز میشود. چرا؟ چون از نگاه فعالان این حوزه، مسیر مشهد-تهران همواره نخستین خطی است که از گرانی بلیت تأثیر میگیرد.
علت این موضوع، تقاضای دائما بالای سفر میان دو شهر و نقش اقتصادی و زیارتی مشهد است. ایرلاینها معمولا برای جبران هزینه هایشان، ابتدا نرخ این مسیر را افزایش میدهند، چراکه مطمئناند حتی با رشد قیمت، تقاضا افت چندانی نخواهد داشت. درواقع، پرواز مشهد-تهران یکی از سوددهترین خطوط پروازی کشور است و هر تغییری در هزینه سوخت یا قطعات، سریعتر از سایر مسیرها در نرخ آن منعکس میشود. علاوه بر این، تمرکز پروازها در ساعات خاص و ظرفیت محدود پروازی باعث میشود هر نوسان قیمتی در این مسیر زودتر از دیگرخطوط، خود را نشان دهد.
حالا ماجرا چیست؟ آیا واقعا نرخ بلیت افزایش یافته است یا تعدادی از ایرلاینها خارج از قاعده عمل کردند؟ پاسخ دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی به این سؤال در سایت این انجمن منتشر شده است؛ «بله، سقف نرخ بلیت هواپیما ۲۴ درصد افزایش یافته است». به گفته مقصود اسعدی سامانی، با وجود این بازارها کشش ندارد و آنچه در بازار عرضه میشود، اغلب پایینتر از سقف نرخها خواهد بود. نرخ بلیت در مهرماه نیز به طور میانگین ۱.۵ میلیون تومان پایینتر از سقف نرخها بوده است.
قیمت بلیت بر چه اساس محاسبه میشود؟ برای پاسخ به این سؤال، کمی به عقب برمی گردیم. ماجرا از این قرار است که طبق حکم دیوان عدالت اداری از تیرماه ۱۴۰۳ دخالت دولت در قیمت گذاری این خدمات ممنوع شده است؛ بنابراین اکنون شرکتهای هواپیمایی هر کدام جداگانه اقدام به اعلام نرخهای جدید کردهاند.
حالا دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفته است نرخ بلیت هواپیما ۴۸ دلار به ازای هر ساعت صندلی تعیین شده است که تاکنون بر اساس نرخ ارز ۶۸هزار و۸۰۰ تومانی محاسبه میشد؛ اما از اواخر شهریور امسال، نرخ تسعیر ارز به تالار دوم (حدود ۱۰۵ هزار تومان) برده شد.
نگاهی به قیمت بلیت پروازها در مسیرهای مختلف نشان میدهد هنوز نرخها افزایش نیافته است و بر اساس دلار ۶۸ هزار و ۸۰۰ تومانی محاسبه میشود.
اگر بخواهیم بر اساس گفته این مسئول، ارزش بلیت پرواز تهران به مشهد با میانگین زمان یک ساعت و بیست دقیقه را حساب کنیم، قیمت این سفر بر اساس دلار ۱۰۵ هزار تومان، حدود ۶ میلیون و ۴۸ هزار تومان خواهد بود. اگر بر اساس نرخ ارز ۶۸ هزار و ۸۰۰ تومانی محاسبه کنیم، قیمت این سفر ۳ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان است.
با وجود این، قیمت بلیت پرواز در روزهای پایانی شهریور در مسیر تهران به مشهد به صورت میانگین حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ تا ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است. اگر قرار باشد قیمت بلیت به بیش از ۶ میلیون تومان برسد، در کمترین حالت (با د ر نظر گرفتن قیمت حداکثری در شهریور) افزایش قیمت حدود ۲۷ درصد خواهد بود. بر این اساس هزینه رفت وآمد یک خانواده تهرانی بر اساس نرخهای جدید، بیش از ۴۸ میلیون تومان خواهد شد.
سفر به مشهد با پرواز در روزهای خاص، یعنی یک هزینه نجومی و گاهی بی پایه واساس؛ آن هم اگر بلیت، گیرتان بیاید. حالا فرض کنید روزهای عادی سال است و بلیت هم از سراسر نقاط ایران برای مشهد وجود دارد. بر این اساس با درنظر گرفتن جمعیت سه نفری یک خانواده ایرانی، هزینه سفر هوایی را بررسی کردهایم. بدیهی است با توجه به اینکه از کجا عازم سفر به پایتخت معنوی ایران هستید و کدام شرکت حمل و نقلی را انتخاب میکنید، قیمتها متفاوت است.
اگر فعلا افزایش قیمت را کنار بگذاریم، بر اساس قیمتهای مندرج در سایتها و میانگین قیمت در یک هفته آینده، تا این لحظه، هزینه رفت وآمد یک خانواده چهار نفره به مقصد مشهد، از تهران با قیمت بلیت ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی حدود ۲۸ میلیون تومان، از بندرعباس با قیمت هر بلیت ۵ میلیون تومان حدود ۴۰ میلیون تومان، از شیراز با میانگین هر بلیت ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان این سفر حدود ۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و از اصفهان با میانگین هر بلیت حدود ۴ میلیون تومان در نهایت ۳۲ میلیون تومان آب میخورد.
حالا تصور کنید به این هزینهها مبلغ اسکان و غذا نیز اضافه شود، آن گاه یک سفر کوتاه زیارتی تبدیل به سفری دور از دسترس میشود.
{$sepehr_key_165865}
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اظهار کرده است: این رشد قیمتی ناشی از تغییر نرخ ارز از ۶۸ هزار و۸۰۰ تومان به نرخ تالار دوم یعنی حدود ۱۰۵هزار تومان است.
به گفته اسعدی سامانی با توجه به اینکه ۶۰ درصد هزینههای ایرلاینها ارزی است، همچنین افزایش نرخ سوخت از ۶۰۰ تومان به ۱۴ هزار و۵۰۰ تومان در هر لیتر، افزایش تعرفه گمرکی ترخیص قطعات و موتور هواپیما از ۲۸هزارو ۵۰۰ تومان به ۷۰هزار تومان و با توجه به اینکه حدود ۱۲ درصد این افزایش نرخ، مالیات بر ارزش افزوده و سهم عوارض مختلف است، درمجموع متوسط نرخ بلیت هواپیما رشد ۲۴ درصدی داشته است.
او توپ را در زمین بانک مرکزی و وزارت صنعت انداخته و تأکید کرده است: این افزایش نرخ فقط ناشی از افزایش قیمت ارز است و اگر بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت با بازگشت نرخ تأثیر ارز از تالار دوم به نرخ قبلی موافقت کنند، بازگشت قیمتها را مجدد شاهد خواهیم بود.
چالشهای پروژههای ریلی و سفرهای جادهای نیز بر کسی پوشیده نیست. حالا که مدت هاست سفر با هواپیما به یک سفر لاکچری تبدیل شده و با توجه به اینکه مشهد از قدیم الایام یکی از مقاصد سفر برای عاشقان خاندان عصمت و طهارت (ع) بوده است، باید به منظور توسعه حمل و نقل و افزایش خدمات به زائران برای داشتن سفری ارزان و راحت، یک نگاه ملی وجود داشته باشد.