به گزارش شهرآرانیوز، مجید نژادحسین، در حاشیه آیین بهرهبرداری از سکوی جدید خط ۳ قطارشهری مشهد که امروز (۲۰ آبان ۱۴۰۴) برگزار شد، با تأکید بر همکاری و همافزایی مؤثر میان شورای اسلامی شهر و مجموعه شهرداری برای اقدامات مهم و زیربنایی در حوزه حملونقل شهری، اظهار کرد: در خط یک، حدود ۱۰ همت برای خرید ۶۰ واگن هزینه پیشبینی و تخصیص داده شده و حدود ۵۰۰ میلیارد تومان هم قرار است برای تعویض ریلهای این خط هزینه شود که این اقدامات زیربنایی برای افزایش ایمنی، پایداری و بهبود خدمات حملونقل ریلی در خط یک انجام میشود. در خط ۲ نیز تنها یک ایستگاه باقی مانده بود که با تکمیل ایستگاه «شهید فکوری»، این خط نیز بهصورت کامل در مدار بهرهبرداری قرار گرفت.
وی افزود: هر ایستگاه مترو که تکمیل میشود، از نظر حجم هزینه و حجم عملیات عمرانی، معادل یک پروژه بزرگ شهری نظیر احداث تقاطعهای غیرهمسطح است و حدود ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به آخرین وضعیت و اتفاقاتی که در خط سه متروی مشهد افتاده است، تصریح کرد: تا امروز، ۶ کیلومتر از فاز اول خط سه به بهرهبرداری رسیده و سه ایستگاه هم در دست تکمیل است. اگر بخواهیم هزینه این ۶ کیلومتر را با نرخهای روز محاسبه کنیم، حدود ۲۴ همت خواهد بود که نشان میدهد چه حجم سنگینی از سرمایهگذاری در این حوزه صورت گرفته است و تمرکز اصلی مدیریت شهری هم در این دوره بر تکمیل زیرساختها و اجرای کارهای زیرساختی بوده و با تلاش مجموعه شهرداری، شرکت ساخت قطارشهری و شرکت بهرهبرداری، این روند باجدیت دنبال میشود. در ادامه هم ایستگاه بسیج که محل اتصال خطوط یک و ۳ و یکی از پرترددترین ایستگاههای متروی مشهد خواهد بود، تا دهه فجر امسال تکمیل و وارد مدار مسافرگیری خواهد شد که نقش مهمی در تسهیل جابهجایی زائران و شهروندان دارد.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار شهرآرانیوز درخصوص تأمین واگنهای خط سه، گفت: برای تأمین واگنهای موردنیاز خط ۳ نیز اقدامات لازم در حال انجام است. این موضوع از دو مسیر، یعنی استفاده از ظرفیت دولت و همچنین بهرهگیری از اعتبارات بودجه زیارت، توسط شهردار محترم و مجموعه معاونتهای مالی و حملونقل در حال پیگیری است و پیشبینی میشود هر دو مسیر به نتیجه برسد.
نژادحسین در ادامه، به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر مشهد اشاره کرده و در این باره بیان کرد: در کنار توسعه خطوط ریلی، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی نیز در دستورکار قرار گرفته و با محوریت خدمترسانی به حرم مطهر رضوی، مسیرها و اتوبوسها بهروز و مسیرهای منتهی به ایستگاه بابالجواد(ع) و محدوده حرم مطهر رضوی، تقویت و بازطراحی شدهاند تا زائران و شهروندان بتوانند با سهولت بیشتری تردد کنند.
{$sepehr_key_166008}