به گزارش شهرآرانیوز؛ جدیدترین آمارهای رگولاتوری مربوط به تابستان ۱۴۰۴ نشان میدهد نیمی از شکایتهای ثبتشده در سامانه ۱۹۵ مربوط به وضعیت اینترنت بوده است.
بر اساس آخرین گزارشی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر کرده و به آمارهای تابستان ۱۴۰۴ مربوط میشود، ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور نسبت به تابستان ۱۴۰۳ رشد ۴.۷ درصدی را تجربه کرده، در حالی که ضریب نفوذ تلفن ثابت ۲.۹ درصد کاهش یافته است.

با این اعداد، در تابستان امسال تعداد مشترکین تلفن همراه از ۱۶۵ میلیون و ۷۸۰ هزار مشترک فراتر رفته است. اما در بخش تلفن ثابت تعداد مشترکین به ۲۷ میلیون ۸۶۷ هزار و ۷۹۹ مشترک رسیده؛ این در حالی است که در تابستان ۱۴۰۳ تعداد مشترکین بیش از ۲۸ میلیون و ۴۲۹ هزار مشترک بوده است.
در این بازه زمانی یکساله، ارتباطات ثابت در بخش اینترنت هم افت پیدا کرده است: در حالی که ضریب نفوذ اینترنت پهنباند ثابت در تابستان سال گذشته ۱۲.۹۳ درصد بوده، در تابستان ۱۴۰۴ این میزان به ۱۲.۸۴ درصد رسیده که کاهش ۰.۷۰ درصدی را نشان میدهد.
از نظر تعداد مشترکین پهنباند ثابت، اما آمارها گویای افزایش ۰.۰۲ درصدی است که تعداد را از ۱۱ میلیون و ۱۱۱ هزار به ۱۱ میلیون و ۱۱۴ هزار رسانده است. این در حالی است که تعداد مشترکین اینترنت پهنباند سیار بیش از ۳.۵ درصد رشد داشته و از ۱۱۷ میلیون و ۶۱۳ هزار در تابستان ۱۴۰۳ به ۱۲۱ میلیون و ۸۱۸ هزار در تابستان امسال رسیده است.
در گزارش رگولاتوری تعداد خانوار تحت پوشش فناوری فیبر نوری در تابستان ۱۴۰۴، بیش از ۸ میلیون و ۷۰۹ هزار خانوار اعلام شده است. در سهماهه ابتدایی سال جاری این تعداد ۸ میلیون و ۲۲۷ هزار خانوار ذکر شده بود که گویای افزایش حدودا ۵۰۰ هزار موردی است.

سهم بازار مشترکین فعال تلفن همراه به تفکیک اپراتور و همچنین، سهم بازار مشترکین پهن باند سیار به تفکیک اپراتور اعداد مشابهی دارد: همراه اول در هر دو بخش سهم بازار ۵۴ درصدی را داراست، سهم ایرانسل ۴۲ درصد است و رایتل هم در هر دو بخش ۴ درصد سهم دارد.


آمارهای سهم بازار اینترنت همراه به تفکیک تکنولوژی همچنان عدد ناامیدکننده ۳ درصد برای ۵G را نشان میدهد. شبکه ۳G با سهم ۴ درصدی سهم بیشتری نسبت به نسل پنجم اینترنت دارد. عمده مشترکین اینترنت پهنباند سیار، یعنی ۹۳ درصد از آنها، هم کماکان از شبکه ۴G استفاده میکنند.
شاخصهای کیفیت شبکه سیار در شبکه ۴G که عمده استفاده کاربران را شامل میشود نشان داده که اپراتور رایتل در دو شاخص سرعت انتقال داده و میزان برقراری موفقیتآمیز سرویس داده، عملکرد بهتری داشته است که با توجه به تعداد کمتر مشترکین اپراتور این عملکرد طبیعی و منطقی به نظر میرسد.

در این دو شاخص پس از رایتل، بهترین عملکرد را همراه اول داشته است. در شاخص میزان قطعی سرویس عملکرد ایرانسل و همراه اول یکسان بوده، اما رایتل میزان بالاتری را ثبت کرده است.

آمارهای ثبتشده در سامانه ۱۹۵ حاکی از آن است که ۲۸ درصد از شکایتها در خصوص تلفن ثابت بوده، ۲۱ درصد مربوط به تلفن همراه و مابقی (یعنی ۵۱ درصد) شکایتهایی بوده که مشترکین پهنباند سیار و ثابت ثبت کردهاند.
در میان موضوعات پرتکرار هم «عدم دسترسی به اینترنت» بیش از همه مطرح شده است. «قطع و وصلی مستمر» و «کیفیت نامطلوب و یا قطع تماس در هنگام مکالمه» نیز در رتبههای بعدی قرار دارند.
منبع: زومیت