تخفیف‌هایی که گران تمام می‌شوند! | گزارشی میدانی از تخفیف فروشگاه‌های ارزاق عمومی

به گزارش شهرآرانیوز، بررسی میدانی خبرنگار ما در چند نقطه شهر، از بولوار پیروزی و شهید چراغچی گرفته تا بولوار وکیل آباد، شهرک شهید رجایی و خیابان عبادی، نشان می‌دهد که شمار زیادی از مشتریان معتقدند تخفیف‌ها بیش از آنکه واقعی باشند، ظاهری و تبلیغاتی هستند.

تخفیف‌های پوشالی!

گزارش میدانی خبرنگار ما از چند منطقه مشهد نشان می‌دهد بسیاری از مردم به قیمت گذاری در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بی اعتماد شده‌اند. شهروندان می‌گویند فروشگاه‌ها با افزایش قیمت‌ها و همکاری احتمالی با تولیدکنندگان، تخفیف‌هایی ارائه می‌دهند که در عمل سودی برای خریدار ندارد و بیشتر به نفع خودشان است. به عبارتی مردم مدعی هستند تعداد زیادی از مدیران در فروشگاه‌های زنجیره‌ای قیمت‌های مندرج روی کالا‌ها را با هماهنگی تولیدکنندگان به اندازه‌ای بالاتر درج می‌کنند که حتی اگر ۳۰ تا ۵۰ درصد تخفیف نیز لحاظ کنند باز هم قیمت نهایی کالا از قیمت اصلی کالا در سایر فروشگاه‌های خرد بالاتر و در بهترین حالت برابر باشد.

خانم مرادی به فروشگاه زنجیره‌ای در محدوده بولوار پیروزی اشاره دارد و می‌گوید: هفته قبل در یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بسته پنج کیلویی از برنج داخلی را با ۲۰درصد تخفیف خریدم، اما بعد در بازار مصلی همان محصول بدون تخفیف ارزان‌تر بود. به نظر می‌رسد در این فروشگاه‌ها قیمت اولیه را عمدا بالاتر درج می‌کنند تا تخفیف چشمگیر به نظر برسد و مردم جذب شوند. در بولوار وکیل آباد، خانم توکلی که برای خرید مواد شوینده آمده است، می‌گوید: در تبلیغات تلویزیونی و بیلبورد‌ها به صورت مداوم از تخفیف چنددرصدی فروشگاه‌های زنجیره‌ای صحبت می‌شود، اما وقتی وارد همان فروشگاه می‌شوید، فقط تعداد محدودی از کالا‌ها شامل تخفیف واقعی هستند. بسیاری از اقلام ضروری اصلا تخفیف ندارند یا تخفیف این کالا‌ها آن قدر ناچیز است که تفاوتی در خرید ایجاد نمی‌کند. قنبری، ساکن شهرک شهید رجایی به نبود نظارت کافی اشاره دارد و می‌گوید: چرا باید قیمت این شیر پاکتی در ظاهر ۳۰ درصد تخفیف داشته باشد، اما وقتی با قیمت همین شیر پاکتی در سوپر محله مان مقایشه می‌کنم می‌بینم با وجود تخفیف سی درصدی رقم نهایی پرداخت فرقی نکرده است.

خیابان آیت ا... عبادی مقصد بعدی ماست. خانم نادری تحصیل کرده رشته مدیریت مالی است. او می‌گوید: به نظر می‌رسد این روش‌ها با همکاری میان تولیدکننده و فروشگاه انجام می‌شود. ببنید، روی بسته‌ها نوشته شده فقط مخصوص فروش در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و قیمت اولیه نیز خیلی بالاتر درج شده است. این یعنی احتمالا قیمت گذاری در همان کارخانه متفاوت انجام می‌شود تا فروشگاه بتواند تخفیف ظاهری بدهد.

قیمت گذاری مبهم

گفته‌های مردم در مناطق مختلف شهر، حاکی از بی اعتمادی نسبت به تخفیف‌های فروشگاهی است. بسیاری از شهروندان معتقدند قیمت گذاری برخی کالا‌ها نه تنها در فروشگاه، بلکه از مبدأ تولید، متفاوت از نرخ واقعی بازار تعیین می‌شود.

برای پیگیری این مطالبات شهروندان به سراغ معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صمت خراسان رضوی می‌رویم، بخشعلی بیاتی می‌گوید: در حوزه قیمت گذاری کالاها، خدمات و تعیین نرخ، باید گفت برخی کالا‌ها مانند نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی برای تولید روغن خوراکی قیمت مصوب دارند بدین معنا که این کالا‌ها ارز ترجیحی یا یارانه مستقیم از دولت می‌گیرند. معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صمت استان ادامه می‌دهد: این نوع کالا‌ها قیمت مصرف کننده ثابتی در سراسر کشور دارند، اما در خصوص سایر اقلام باید به یکی از بند‌های ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم توسعه اشاره کنیم.

بر اساس این ماده قانونی قیمت گذاری دستوری کالا برای تعدادی از گروه‌های کالایی حذف شده است. او در ادامه بیان می‌کند: این بدین معناست که در گذشته در قالب ضوابط و مقررات، کالا‌ها قیمت گذاری می‌شد، اما در این بند قانونی این قیمت گذاری قانونی برداشته شده است. با این شرایط فقط کالا‌هایی که از دولت یارانه مستقیم می‌گیرند مستثنا شده‌اند.

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صمت خراسان رضوی می‌افزاید: درست است که این قیمت گذاری برای سایر کالا‌ها برداشته شده، اما ضوابطی برای قیمت گذاری کالا‌های تولید داخل و وارداتی تعریف شده است.

{$sepehr_key_167142}

بیاتی بیان می‌کند: بر اساس این ضوابط، تولیدکنندگان باید با احتساب ماده اولیه، حقوق، دستمزد و هزینه‌های سربار و درصد سودی که دولت پیش بینی کرده است، قیمت را نهایی کنند و سپس کالا وارد بازار شود. او در ادامه بیان می‌کند: چند سال پیش وزارت صمت همه تولیدکنندگان را موظف کرده بود تا روی کالا قیمت تولیدکننده و مصرف کننده را درج کنند و اختلاف حاشیه سود کاملا قابل محاسبه باشد، اما متأسفانه روی این کار، اعتراضاتی شد و در حال حاضر درج قیمت تولیدکننده روی محصول اجباری نیست.

فروش کالا بالاتر از قیمت مندرج گران فروشی است

بیاتی تأکید می‌کند: آن چیزی که متأسفانه در محور بازار شاهد هستیم این است که قیمت گذاری یک کالا در واحد صنعتی یا تولیدی به دلیل تعدد این واحد چندان زیر ذره بین نظارتی قرار نمی‌گیرد، اما در مواردی که شکایت مطرح شده باشد، این موارد قابل پیگیری دقیق‌تر است.

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صمت استان ادامه می‌دهد: اگر قیمت فروش کالا از در کارخانه با قیمت مصرف کننده که روی کالا درج شده عددی نامتقارن باشد یا حتی واحد تولیدی کالایی را بالاتر از قیمت مصرف کننده به فروش برساند، متخلف است و به عنوان معاونت در گران فروشی قابلیت برخورد دارد.

بیاتی اظهار می‌کند: قیمت مصرف کننده حداکثر قیمت کالایی است که باید در یک واحد صنفی یا خرده فروشی در فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای و... عرضه شود. اگر قیمت اعلامی بالاتر از این قیمت باشد قطعا تخلف است.

او در پاسخ به این سؤال که در برخی فروشگاه‌ها فروشنده با ادعای بار جدید کالا را بالاتر از عدد مندرج ارائه می‌دهد می‌گوید: در مورد این نوع کالا نیز باید گفت که واحد تولیدکننده باید برچسب قیمت جدید را روی کالای خود درج کند تا این مشکل و دوگانگی پیش نیاید. اگر فروشنده قیمتی بالاتر از قیمت روی کالا مطالبه می‌کند باز هم متخلف و قابل پیگیری است.

استثمار واحد‌های تولیدی

نکته دیگری که برخی از شهروندان به آن اشاره داشتند ترفند‌های جذب مشتری است. به گفته مردم برخی تولیدکنندگان با همراهی فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ، قیمت مندرج روی کالا برای مصرف کننده را کمی بالاتر از قیمت موجود در سطح شهر درج می‌کنند تا فروشگاه بتواند با لحاظ تخفیف‌های چنددرصدی مشتری را جذب کند. بیاتی در این باره می‌گوید: متأسفانه این موضوع استثمار واحد‌های تولیدی و صنعتی توسط برخی از فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای است.

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صمت خراسان رضوی در این باره می‌گوید: بر اساس این تعریف برخی از این مدل فروشگاه‌ها به صورت انحصاری برای خرید کالایی قرارداد می‌بندند و می‌خرند. در ازای این کار به واحد تولیدی تأکید دارند که برای قیمت مصرف کننده روی کالا باید عددی درج شود که منِ فروشنده اعلام می‌کنم.

بیاتی می‌افزاید: در این شرایط اگر تولیدکننده بر اساس درخواست فروشنده این کار را انجام دهد آن واحد تولیدی و صنعتی تخلف کرده و جرمش معاونت در گران فروشی است.