مردم از مصرف هر دارویی به بهانه معالجه کرونا پرهیز کنند | آمار بالای مسمومیت با داروهای اعصاب و روان در مشهد

گروه جامعه شهرآرانیوز | دکتر بیتا دادپور با اعلام این خبر گفت: متأسفانه شیوع کرونا و استرس‌های ناشی از ابتلا میان مردم به‌نحوی است که اقدامات خودسرانه برای درمان و تجویز دارو انجام می‌دهند که همین مسئله در بروز مسمومیت‌های دارویی و حتی بستری‌شدن و فوت افراد مؤثر است.


وی ادامه داد: درباره استفاده برخی افراد از الکل، متأسفانه عده‌ای سودجو از ناآگاهی مردم سوءاستفاده می‌کردند و الکل‌های دست‌ساز و سمی را به اسم ضدعفونی‌کردن سیستم گوارشی به آنان می‌فروختند و پیشنهاد می‌دادند. در این راه، برخی شبکه‌های مجازی هم بی‌تقصیر نبودند و با تبلیغات غلط و تعمدی، مسیر را برای انتشار این خبر دروغ هموار کردند و باعث مرگ‌ومیر عده‌ای از مردم شدند که در اسفندماه سال گذشته و فروردین‌ماه امسال شاهد اوج مصرف الکل متانول در بین مردم بودیم.


سرپرست گروه علمی سم‌شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای تجویز خودسرانه داروی کرونا هشدار داد و تصریح کرد: هیچ تجویزی بدون نظر پزشک برای کرونا خوب نیست و اصولا روش درمان ویروس کووید19 گروهی است و مردم باید از تجویزات خودسرانه هرگونه دارویی دوری کنند.


دادپور ادامه داد: برخی فکر می‌کنند که داروهای خانگی یا گیاهی‌ای که از برخی عطاری‌ها تهیه می‌کنند، اگر درمان هم نکند، عوارض نخواهد داشت که این بسیار اشتباه است و در بلندمدت باعث آسیب‌های فراوانی به فرد می‌شود. دارو باید براساس علائم یک بیماری تجویز شود و درباره کرونا، مواردی را شاهد بوده‌ایم که به تجویز دارو احتیاج نداشتند و صرفا با درمان‌های حمایتی موفق به شکست کرونا شده‌اند.


متخصص سم‌شناسی بالینی به پراکندگی انواع مسمومیت‌های دارویی اشاره کرد و گفت: داروهای اعصاب و روان، انواع مخدرها، داروهای مسکن غیر مخدر و الکل‌های سمی، بیشترین نمونه‌های مسمومیت دارویی می‌باشد که گاهی متأسفانه منجر به مرگ افراد می‌شود.