به گزارش شهرآرانیوز، ایران با برگزاری نخستین نمایشگاه مستقل هوش مصنوعی در دیماه، به جمع کشورهایی پیوسته است که برای این حوزه ویترینی تخصصی ایجاد کردهاند. بررسی تجربه کشورهایی، چون ترکیه، امارات، عربستان، هند، مالزی، برزیل، آفریقای جنوبی و ویتنام نشان میدهد که جهان با درک نقش راهبردی هوش مصنوعی، آن را از نمایشگاههای عمومی فناوری جدا کرده و برای آن برندسازی ملی انجام میدهد.
نمایشگاههای تخصصی AI معمولاً هفت محور اصلی را شامل میشوند: هوش مصنوعی مولد سازمانی، پردازش لبه و سختافزارهای نوین، بینایی ماشین صنعتی، اینترنت اشیای هوشمند و شهر هوشمند، سلامت دیجیتال، فینتک و امنیت سایبری خودکار، و رباتیک خودمختار. این رویدادها بستری برای ارائه محصولات واقعی، اتصال صنعت به شرکتهای فناور و شکلدهی بازارهای جدید هستند.
در ایران، اما وضعیت متفاوت است. طبق گزارشهای بینالمللی، کشور در رتبه ۶۰ از میان ۸۳ کشور قرار دارد و با ۷امتیاز از میانگین جهانی ۱۲ نیز عقبتر است. در حالی که کشورهایی مانند عربستان صدها میلیارد دلار در AI سرمایهگذاری میکنند، بودجه ایران بسیار محدود است. حتی بخشی از زیرساختهای گرانقیمت مانند GPUهای خریداریشده نیز به دلیل نبود بازار و رویدادهای اتصالدهنده، بلااستفاده ماندهاند.
برای پاسخ به این نیاز، نخستین نمایشگاه بینالمللی هوش مصنوعی ایران با برند AI X از ۲ تا ۵ دیماه ۱۴۰۴ در تهران برگزار خواهد شد. این رویداد با هدف ایجاد بازار برای تجهیزات، تمرکز بر کاربردهای صنعتی، و شبکهسازی میان متخصصان، شرکتهای دانشبنیان و صنایع بزرگ طراحی شده است. پنلهای تخصصی، کارگاههای آموزشی، نشستهای B۲B و B۲G و رویدادهایی، چون یلدا سامیت بخشهای جانبی آن را تشکیل میدهند.
نمایشگاههای تخصصی AI تلاش دارد ایران را در کنار کشورهایی قرار دهد که تقویم مستقل هوش مصنوعی دارند و مسیر توسعه این صنعت را در کشور تسریع کند.
منبع: تسنیم
{$sepehr_key_170720}