تئاتر «ملاقات حضوری»؛ روایت بحران‌ها و لحظه‌های سرنوشت‌ساز انسانی

به گزارش شهرآرانیوز، در اتاق نیمه‌تاریک بخش مراقبت‌های ویژه، جایی که نور لرزان دستگاه‌ها مرز نازک میان مرگ و زندگی را یادآوری می‌کند، بیماری دچار مرگ مغزی روی تختی بی‌حرکت افتاده است. اطراف او، خانواده‌ای قرار دارد که میان اضطراب، ناباوری و تصمیمی دشوار گرفتار شده‌اند؛ تصمیمی که می‌تواند مسیر زندگی آن‌ها را برای همیشه تغییر دهد. همین وضعیت آغازیست در روایت نمایشی با عنوان «ملاقات حضوری» که چهار داستان مستقل، اما هم‌ذات‌پندارانه را پیش روی مخاطب می‌گذارد؛ داستان‌هایی درباره انسان‌هایی که ناخواسته در دام لحظه‌هایی قرار گرفته‌اند که مسیر زندگی را دگرگون می‌کند.

«ملاقات حضوری»؛ ۴ اپیزود، ۴ سرگذشت

نمایش تازه گروه تئاتر مشهد با عنوان «ملاقات حضوری» در چهار اپیزود «راز بقا»، «مامان ایران»، «مجیدآقا» و «خلیج‌فارس» شکل گرفته است. هر اپیزود در فضایی مجزا روایت می‌شود و به سرنوشت آدم‌هایی می‌پردازد که در بزنگاه‌های اجتماعی، خانوادگی و انسانی قرار گرفته‌اند؛ بزنگاه‌هایی که ردی از ترس، امید، بحران و حقیقت‌های پنهان جامعه امروز را در خود دارند.

احسان روحی، کارگردان این نمایش که فعالیت حرفه‌ای خود را از اوایل دهه ۱۳۸۰ آغاز کرده و تاکنون در مقام نویسنده، کارگردان، بازیگر و منتقد، در جشنواره‌های مختلف حضور داشته و جوایز متعددی کسب کرده است، نمایش «ملاقات حضوری» چهاردهمین اجرای عمومی او محسوب می‌شود.

روحی در گفت‌و‌گویی درباره ریشه‌های شکل‌گیری اثر می‌گوید که این نمایش از یک دغدغه اجتماعی زاده شده است. آدم‌ها ممکن است با یک حادثه کوچک، کاملاً از مسیر اصلی زندگی خارج شوند. این نمایش نشان می‌دهد که چگونه یک اتفاق ناخواسته می‌تواند همه چیز را تحت‌تأثیر قرار دهد.

وی با اشاره به لایه‌های مختلف نمایش، بخشی از آن را شامل نقد‌های فرهنگی و اجتماعی و حتی کنایه‌های سیاسی می‌داند و می‌افزاید که موسیقی زنده، بخش مهمی از فضای اثر را شکل می‌دهد.

موسیقی زنده؛ بخشی از درام، نه یک عنصر تزئینی

به‌گفته کارگردان، موسیقی این نمایش خاطره‌محور است و شنیدن آن، مخاطب را به حافظه جمعی‌اش بازمی‌گرداند. حضور استاد صحاف به‌عنوان خواننده، همراه با پنج نوازنده، باعث شده موسیقی نقش روایی و احساسی مهمی در هر اپیزود داشته باشد و تنها به‌عنوان یک عنصر جانبی استفاده نشود.

به گفته کارگردان، این نمایش با حضور ۱۰ بازیگر اصلی اجرا می‌شود و تعداد عوامل و گروه پشت‌صحنه به حدود ۳۰ نفر می‌رسد. هر اپیزود با گروه بازیگری و فضای مستقل اجرا می‌شود تا مخاطب با چهار جهان متفاوت روبه‌رو شود.

{$sepehr_key_170792}

تئاتر؛ جریان‌سازی اجتماعی، نه نسخه درمان

روحی درباره ظرفیت هنر‌های نمایشی در حل مسائل اجتماعی توضیح می‌دهد: هنر قرار نیست مشکل را حل کند. تئاتر مثل دارو نیست که یک‌شبه مسائل جامعه را درمان کند، اما می‌تواند جریان‌ساز باشد و مسیر فکر مردم را تغییر دهد.

وی با اشاره به تداوم نمایش‌های اجتماعی و آثار مبتنی‌بر قهرمانان ملی و دینی در سال‌های اخیر در مشهد می‌گوید: این روند موجب شد تئاتر دوباره وارد سبد فرهنگی خانواده‌ها شود و مخاطب به آن اعتماد کند.

گفتنی است نمایش «ملاقات حضوری» از چهارشنبه (۱۲ آذرماه ۱۴۰۴) در تماشاخانه آکتور ساعت ۲۰ روی صحنه می‌رود. برنامه‌ریزی اولیه برای دو هفته اجرا انجام شده است و احتمال دارد اجرای نمایش تا ۲۰ شب ادامه یابد.