به گزارش شهرآرانیوز، کیانوش کیامرز، صبح امروز (سهشنبه، ۱۱ آذر ۱۴۰۴) در نشست خبری خود اظهار کرد: خط یک کامل انجام شده و روزی ۱۵۰ هزار نفر مسافر دارد. موضوع باقیمانده ۶۰ دستگاه واگن برای تکمیل این خط بوده و شرکت بهرهبرداری قطارشهری در حال پیگیری برای حل آن است؛ با «مپنا» قراردادی بستیم تا این واگنها تأمین شود.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد ادامه داد: خط دو قطارشهری مشهد از جنوب شهر شروع و تا شمال مشهد ادامه دارد. این خط چهارده کیلومتر طول دارد و همه ایستگاههایش راهاندازی شده و پکیج ایستگاه کامل است. تنها کار باقیمانده در این خط، تجهیزات و ساختمان داخل دپو این خط بوده که با تأمین اوراق، دپو در حال ساخت است و در پایان سال آینده، خط دو ۱۰۰درصد تمام میشود.
وی تأکید کرد: خط دو قطارشهری مشهد نیاز به واگن ندارد.
کیامرز تصریح کرد: خط سه طولانیترین خط مشهد است. این خط به طول ۳۰ کیلومتر، از انتهای الهیه آغاز میشود و تا شهرک ابوذر امتداد دارد. تا امروز، ۲۳ کیلومتر از این خط حفاری شده و با توجه به گرانبودن ساخت مترو، وارد چهار فاز شده است. فاز اول آن با شش کیلومتر و سه ایستگاه، اردیبهشتماه ۱۴۰۴ با ۲۳ هزار میلیارد تومان اعتبار افتتاح شد و هنوز اسم آن «بهرهبرداری آزمایشی» است و برای افتتاح رسمی آن، منتظر حضور رئیسجمهور هستیم.
وی ادامه داد: این خط چهار ایستگاه میانی دارد. این شش کیلومتر که هسته مرکزی آن انجام شده است و برای آن از شورای شهر مجوز گرفتیم تا برای ایستگاههای میانی یعنی ۱۵خرداد، علامه مصباح، حرم مطهر بالاخیابان و ایستگاه بسیج مجوز ساخت از دولت بگیریم.
کیامرز خاطرنشان کرد: از آنجا که مشهد رو به ساختوساز است، درحال دریافت مجوز سه ایستگاه مجد، فردوسی و میدان توحید از دولت هستیم و تا سال ۱۴۰۶، چهار ایستگاه میانی افتتاح و این سه ایستگاه هم امسال کلنگزنی میشود تا وارد مدار ساختوساز شود.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: دولت قانونی دارد که میگوید یک خط اگر به ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی برسد، اجازه کار میدهد؛ ولی ما بهخاطر عملکرد خوب متروی مشهد، برای خطوط سه و چهار از دولت مجوز گرفتیم. خط چهار مترو ما از انتهای مهرماه سال آینده آغاز میشود و تا شهرک شهید باهنر به طول ۲۱ کیلومتر ادامه دارد و مجوز ۱۴ کیلومتری حفاری را گرفتیم و پنج کیلومتر حفاری انجام شده است و با میدان شهدا، ۶۰۰ متر فاصله داریم.
کیامرز با بیان اینکه شرایط اقتصادی برای ساخت مترو سخت است، افزود: در تلاشیم منابع مالی شهرداری را درگیر پروژه نکنیم و بیشتر پول ساخت از اوراق مشارکت تأمین میشود.
وی تأکید کرد: انصافاً دوره ششم مدیریت شهری و این چهار سال، دوره درخشان مترو بود و شش کیلومتر خط سه احداث و خط دو تکمیل شد.