به گزارش شهرآرانیوز؛ به لطف پیروزی تا حدودی غیرمنتظره مکس ورشتپن در قطر، فرمول یک آماده یک رویارویی تماشایی در فینال ابوظبی است، در حالی که این راننده تیم ردبول به همراه دو راننده مکلارن، یعنی لندو نوریس و اسکار پیاستری، هنوز برای کسب عنوان قهرمانی جهان در سال ۲۰۲۵ رقابت میکنند.
نوریس اگر گرند پری قطر را میبرد قهرمانیاش را در این فصل قطعی میکرد، اما اشتباه استراتژیک تیم مکلارن باعث شد که از سال ۲۰۱۰، برای اولین بار بیش از دو رقیب برای کسب عنوان قهرمانی در آخرین گرندپری فصل رقابت کنند.
مسابقه ماقبل پایانی فصل در قطر درحالی آغاز شد که دو راننده مکلارن، یعنی پیاستری و نوریس با عملکرد خوب در تعیین خط کارشان را از جایگاههای اول و دوم مسابقه آغاز کردند و ورشتپن در رده سوم پشت سر آنها قرار داشت. پیست لوسیل قطر از جمله پیستهایی به شمار میرود که سبقت گیری در آن دشوار است و همین موضوع دست بالاتر را در شروع مسابقه به دو خودروی مکلارن میداد؛ اما شروع محتاطانه دو راننده این تیم باعث شد تا در همان دورهای نخست، ورشتپن از آنها سبقت گرفته و کار برایشان سخت شود.
البته نوریس و پیاستری ضربه اصلی در این مسابقه را از استراتژی اشتباه مسئولان مکلارن خوردند. براساس قوانین، در پیست لوسیل تمام رانندهها مجبور به انجام ۲ پیتاستاپ (تعویض تایر) اجباری بودند. در دور هفتم از ۵۷ دوری که رانندهها باید در پیست میزدند، برخورد نیکو هالکنبرگ با پیر گسلی باعث ورود ماشین ایمنی به پیست شده و بهترین موقعیت برای انجام نخستین پیتاستاپ را فراهم کرد؛ اما مدیران مکلارن در تصمیمی عجیب از انجام این کار سرباز زدند تا دو راننده خود را در موقعیت دشواری قرار بدهند.
زمانی که در نیمه دوم مسابقه ورشتپن ۲ پیتاستاپ اجباری خود را به پایان رسانده بود، پیاستری و نوریس با وجود اینکه در پیست جایگاه اول و دوم را در اختیار داشتند، از نظر استراتژی به طور قابل توجهی عقب بودند. دومین تعویض لاستیک آنها باعث شد پیاستری حدود ۱۷ ثانیه از ورشتپن عقب بیفتد و با وجود تمام تلاشهایش، پشت سر این راننده ردبول در رتبه دوم کارش را به پایان برساند. نوریس هم در پایان به جایگاهی بهتر از چهارمی نرسید تا حالا خطر از دست دادن قهرمانی را بیشتر از گذشته احساس کند.
{$sepehr_key_171067}
نوریس با ۴۰۸ امتیاز به فینال فصل خواهد رسید، تنها ۱۲ امتیاز بیشتر از ورشتپن. پیاستری هم با ۳۹۲ امتیاز، پشت سر این دو راننده قرار دارد و هرچند روی کاغذ هنوز شانس قهرمانی دارد، اما برای رسیدن به آن تنها باید چشم به معجزه داشته باشد.
به طور کلی اگر نوریس در پیست یاس مارینا ابوظبی روی سکو برود، قهرمان جهان خواهد شد. فرقی نمیکند دو رقیبش از کجا از خط پایان عبور کنند و تنها چیزی که او برای پایان دادن به این کار نیاز دارد، قرار گرفتن در بین سه نفر برتر است.
اگر ورشتپن در پیست لوسیل قطر مکلارنها را شکست نمیداد، کاملا از رقابت حذف قهرمانی میشد، اما اتفاقات مسابقه ماقبل پایانی به او اجازه داده است تا در جدول ردهبندی از پیاستری پیشی بگیرد و شانس خود را برای کسب پنجمین قهرمانی متوالی جهان افزایش دهد.
اگر راننده هلندی ردبول بتواند در یاس مارینا به رتبه نخست رسیده و نوریس هم در بین ۲۰ راننده کارش را در جایگاه چهارم یا پایینتر به پایان برساند؛ ورشتپن در یکی از باشکوهترین بازگشتهای تاریخ فرمول یک قهرمان خواهد شد. او در مقطعی از فصل حدود ۱۰۴ امتیاز از صدر جدول عقب بود؛ اما حالا با کمی شانس رویای پنجمین قهرمانی را در سر دارد.
اسکار پیاستری، راننده استرالیایی مکلارن پس از گرندپری قطر اعتراف کرد که برای اینکه هنوز شانسی داشته باشد، باید اتفاقات زیادی در مسیرش بیفتد. پیاستری برای قهرمانی هم باید خودش در آخرین مسابقه فصل عملکردی رویایی داشته باشد و هم منتظر عملکرد فاجعهبار دو رقیبش، یعنی نوریس و ورشتپن بماند. او فقط در صورتی میتواند عنوان قهرمانی را کسب کند که اول یا دوم شود و هیچکدام از دو رقیبش هم نتوانند روی سکو بروند.