به گزارش شهرآرانیوز، محمدجعفر قائمپناه در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: امروز در جلسه موضوع آلودگی هوا بررسی شد و استاندار تهران گزارشی در زمینه آلودگی هوا ارائه کرد و مقرر شد کارگروه ملی آلودگی هوا این موضوع را بررسی کند.
وی افزود: همچنین مقرر شده این کارگروه مصوبات مورد نیاز را به تصویب برساند.
معاون اجرایی رئیسجمهوری تاکید کرد: در زمینه بهبود کیفیت هوا به اجرای پروژه برقیسازی موتورسیکلتها اقدام میکنیم تا ۲۰ هزار موتورسیکلت برقی در تهران توزیع شود.
قائمپناه همچنین درباره کیفیت موتور خودروهای ساخت داخل، تاکید کرد: کیفیت خوب نیست، اما رئیسجمهوری هم در این زمینه به خودروسازان اخطار داده و یکی از کارخانهها هم هیبریدی کردن موتورها را آغاز کرده است.
وی همچنین با تاکید بر اینکه آلودگی هوای شهرهای کشور به ویژه تهران ناشی از خودرو و موتورسیکلت است، تصریح کرد: در تهران تاکنون خودروها و موتورسیکلتهای اسقاطی از دور خارج نشدهاند، از سوی دیگر شهرداری بهعنوان نهاد مسئول منابع کافی در اختیار حملونقل عمومی قرار نداده است.
معاون اجرایی رئیسجمهوری با تاکید بر اینکه مازوتسوزی و سوزاندن گازوئیل با سولفور بالا واقعیت ندارد، ادامه داد: وارونگی هوا سالهای سال بوده است. ما باید این وضعیت را بهبود دهیم و این امر را وظیفه خود میدانیم.
قائمپناه در پاسخ به پرسشی درباره امکان آزادسازی قیمت خودرو، اظهار کرد: اگر عرضه و تقاضا مطابق نیاز جامعه تنظیم شود میتوان آزادسازی قیمت خودرو را مطرح کرد، اما تا زمانی که هنوز نمیتوانیم بازار را اشباع کنیم آزادسازی به ضرر مردم است.
سرپرست نهاد ریاستجمهوری در پاسخ به پرسشی درباره اولویت پروژهها در سفرهای استانی، تاکید کرد: بیشتر پروژهها و اولویتها در امور زیرساختی، تکمیل پروژههای آبرسانی، جادهها، بزرگراهها، راهآهن، فضاهای آموزشی و بیمارستانهاست و تاکنون بیش از ۱۰۰ درصد هرآنچه مصوب شده، تخصیص یافته است. اولینبار است که مصوبات دولت با چنین سطحی از تخصیص (بیش از ۱۰۰ درصد) تامین شده است.
قائمپناه اظهار کرد: از مصوبات سفرهای استانی، اعطای تسهیلات به صنایع و بخش تولید و تقویت سرمایهگذاری در حوزه تولید کالاست. البته برخی بانکها تعللهایی داشتند، اما تلاش میکنیم تسهیلات هرچه بیشتر به استانها هدایت شود، نه اینکه فقط در تهران مصرف شود.
وی در پاسخ به این پرسش که شنیده شده اختلافنظری درباره مبلغ کالابرگ - بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان - وجود دارد و اینکه موضوع به نتیجه رسیده یا نه، گفت: به نتیجه رسیده، اما بستگی به منابع دارد. از ابتدای دولت ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار برای کالابرگ پرداخت شده و با اجرای مرحله جدید، این رقم به حدود ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار میرسد که کمک قابلتوجهی برای اقشار آسیبپذیر است.
معاون اجرایی رئیسجمهوری با یادآوری اینکه از اسفند گذشته تاکنون چهار مرحله کالابرگ شارژ شده است، افزود: این اقدام گامی در جهت کاهش تورم و حمایت از اقشار آسیبپذیر است. در مورد جزئیات مبلغ نیز به نظرم همان ۶۰۰ هزار تومان است، اما رقم دقیق را وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام میکند. تخصیص نهایی بستگی به منابع دارد. هر میزان منابع موجود باشد، مطابق تأکید رئیسجمهوری همان مقدار باید پرداخت شود.
{$sepehr_key_171348}
قائمپناه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا طرح جدید پرداخت کالابرگ مطرح شده و قرار است در مجلس بررسی و احتمالاً تصویب شود، گفت: مجلس کلیات را تصویب میکند و در جزئیات مسئولیت با دولت است؛ اینکه چه زمانی کالابرگ داده شود، مبلغ آن چقدر باشد و نحوه اجرای آن چگونه باشد، در حوزه اختیارات دولت است. بعید میدانم مجلس وارد این سطح جزئیات شود. اگر مجلس طرحی ارائه کند، دولت هم نظر کارشناسی خود را اعلام خواهد کرد و در صورت تبدیل شدن طرح به قانون، آن را اجرا میکنیم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه گفته شده تهران در کوتاهمدت به حدود ۷ تا ۸ هزار اتوبوس نیاز دارد که با بودجه ۱ تا ۱ و نیم میلیارد دلار قابل انجام است، تصریح کرد: دولت پیگیر واردات واگن برای خطوط مترو در شهرهای مختلف است تا ظرفیت حملونقل عمومی افزایش یابد. این پروژه را رئیسجمهوری با جدیت پیگیری میکنند.
معاون اجرایی رئیسجمهوری ادامه داد: ضروری است شهرداری اولویت خود را اصلاح نظام حملونقل قرار دهد؛ از جمله تأمین اتوبوسهایی با آلایندگی کمتر و اجرای توصیههای کارشناسان. شهرداری تهران منابع مالی متعددی دارد و میتواند این امر را در اولویت قرار دهد. تازگی تعدادی اتوبوس برقی وارد شده است که میتوان این روند را توسعه داد تا کمک قابلتوجهی به کاهش آلودگی هوای تهران شود.
قائمپناه در پاسخ به پرسشی درباره تاخیر در بهرهبرداری از ورزشگاه آزادی، اظهار کرد: بازسازی استادیوم آزادی را دنبال میکنیم تا هرچه زودتر بودجه برای این ورزشگاه تصویب شود. در سفرهای استانی هم بودجهای به این ورزشگاه اختصاص داده بودیم. در یکی دو هفته آینده بررسیهای لازم انجام میشود. نمیشود که پروژه بزرگ و با عظمت ورزشگاه آزادی سالها معطل بماند.
معاون اجرایی رئیسجمهوری ادامه داد: در زمینه ساخت ورزشگاه، وزارت ورزش مخالف نیست؛ البته منابع مالی محدود است. اگر شهرداری بتواند تأمین مالی کند، ما هم کمک میکنیم تا کار به سرعت پیش برود. امیدواریم تا پایان سال تأمین مالی و تکمیل پروژه انجام شود.
منبع: ایسنا