به گزارش شهرآرانیوز، نشست کارآفرینان حوزه گردشگری و صنایعدستی، صبح امروز (۱۲ آذر ۱۴۰۴) با حضور فاطمه حامد ابریشمتاب مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی، سمیه روانخواه سرپرست معاونت صنایعدستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری خراسان رضوی، آذر کیانینژاد رئیس کانون زنان بازرگان خراسان رضوی و جمعی از بانوان فعال اقتصادی در حوزههای صنایعدستی و گردشگری استانمان در اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد.
رئیس کانون زنان بازرگانان خراسان رضوی، در این نشست با ابراز خرسندی نسبت به ایجاد پیوند زنان فعال در کسب و کارهای گردشگری و صنایعدستی با کانون زنان بازرگانان استانمان، در خصوص توسعه پایدار و نقش زنان در آن اظهار کرد: زنان در گردشگری و صنایعدستی در سه لایه ایجاد اشتغال پایدار و متنوع، تقویت سرمایه اجتماعی و شبکههای محلی و حفاظت از میراث ناملموس و انتقال دانش بومی اثرگذاری دارد.
وی با بیان اینکه این لایه، پایههای توسعه پایدار هستند، ادامه داد: براساس گزارش منتشر شده جهانی، مشارکت زنان در اقتصاد محلی، شاخصهای پایداری را تا ۳۵ درصد بهبود میدهد، اما این رقم در صنایعدستی بالاتر است و به حدود ۷۰ درصد میرسد.
به گفته وی، زنان بیشترین تولید صنایعدستی را دارند، اما کمترین سهم را از ارزش اقتصادی نهایی دارند، ضمن اینکه آنها به بازار، قیمت گداری، برند و کانالهای توزیعی وصل نیستند.
{$sepehr_key_171364}
رئیس کانون زنان بازرگانان خراسان رضوی ادامه داد: حفظ دانش بومی و میراث ناملموس، خلق تجربه در گردشگری فرهنگی و پایداری اقتصاد محلی از طریق کسب و کارهای خرد و خانگی سه کارکردی است که اساس اقتصاد خلاق محسوب میشود.
کیانینژاد بیان کرد: تکیه بر روشهای قدیمی، نبود برند و روایت و ترس از توسعه موانع ساختاری نیستند، بلکه موانع رفتاری هستند، علاوه بر این، هر کسب و کاری که مدل فروش خود را از محصول محور به تجربه محور تغییر دهد رشد میکند.
وی با اشاره به اینکه لازم است برای برندی که در تولید صنایعدستی داریم، داستان و هویتی برای آن ایجاد کنیم، گفت: مطالعات نشان میدهد زنان وقتی وارد توسعه شوند پایدارترین کسب و کارها را میسازند.
رئیس کانون زنان بازرگانان خراسان رضوی با اشاره به اینکه ترس از توسعه زمانی کاهش مییابد که زنان وارد شبکه کسب و کار خود شوند، اضافه کرد: صادرات خرد ویژگیهای مهمی همچون ریسک مالی کم، تنظیم ساده زنجیره تامین، امکان تست بازار و قابلیت ورود به بازارهای منطقهای دارد.
کیانینژاد تاکید کرد: اگر برای تولیداتمان استاندارد بومی در نظر بگیریم، به نوع بسته بندی و کیفیت تولید توجه بیشتری کنیم، در صادرات خرد صنایعدستی موفقتر خواهیم بود.