به گزارش شهرآرانیوز، نشست کارآفرینان حوزه گردشگری و صنایعدستی، صبح امروز (۱۲ آذر ۱۴۰۴) با حضور فاطمه حامد ابریشمتاب مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی، سمیه روانخواه سرپرست معاونت صنایعدستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری خراسان رضوی، آذر کیانینژاد رئیس کانون زنان بازرگان خراسان رضوی و جمعی از بانوان فعال اقتصادی در حوزههای صنایعدستی و گردشگری استانمان در اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد.
رئیس کانون زنان بازرگان خراسان رضوی، در این نشست با ابراز خرسندی از ایجاد پیوند زنان فعال در کسبوکارهای گردشگری و صنایعدستی با کانون زنان بازرگانان استانمان، درخصوص توسعه پایدار و نقش زنان در آن اظهار کرد: زنان در گردشگری و صنایعدستی در سه لایه ایجاد اشتغال پایدار و متنوع، تقویت سرمایه اجتماعی و شبکههای محلی و حفاظت از میراث ناملموس و انتقال دانش بومی اثرگذاری دارد.
آذر کیانینژاد با بیان اینکه این لایه، پایههای توسعه پایدار هستند، ادامه داد: براساس گزارش منتشرشده جهانی، مشارکت زنان در اقتصاد محلی، شاخصهای پایداری را تا ۳۵ درصد بهبود میدهد، اما این رقم در صنایعدستی بالاتر است و به حدود ۷۰ درصد میرسد.
به گفته وی، زنان بیشترین تولید صنایعدستی را داشته اما کمترین سهم را از ارزش اقتصادی نهایی دارند، ضمن اینکه آنها به بازار، قیمتگذاری، برند و کانالهای توزیعی وصل نیستند.
{$sepehr_key_171364}
رئیس کانون زنان بازرگان خراسان رضوی ادامه داد: حفظ دانش بومی و میراث ناملموس، خلق تجربه در گردشگری فرهنگی و پایداری اقتصاد محلی از طریق کسبوکارهای خرد و خانگی سه کارکردی است که اساس اقتصاد خلاق محسوب میشود.
کیانینژاد بیان کرد: تکیه بر روشهای قدیمی، نبود برند و روایت و ترس از توسعه، موانع ساختاری نیستند، بلکه موانع رفتاری هستند؛ علاوه بر این، هر کسبوکاری که مدل فروش خود را از محصولمحور به تجربهمحور تغییر دهد، رشد میکند.
وی با اشاره به اینکه لازم است برای برندی که در تولید صنایعدستی داریم، داستان و هویتی ایجاد کنیم، گفت: مطالعات نشان میدهد زنان وقتی وارد توسعه شوند، پایدارترین کسبوکارها را میسازند.
رئیس کانون زنان بازرگان خراسان رضوی با اشاره به اینکه ترس از توسعه زمانی کاهش مییابد که زنان وارد شبکه کسبوکار خود شوند، اضافه کرد: صادرات خرد ویژگیهای مهمی همچون ریسک مالی کم، تنظیم ساده زنجیره تأمین، امکان تست بازار و قابلیت ورود به بازارهای منطقهای دارد.
کیانینژاد تأکید کرد: اگر برای تولیداتمان استاندارد بومی در نظر بگیریم، به نوع بستهبندی و کیفیت تولید توجه بیشتری کنیم، در صادرات خرد صنایعدستی موفقتر خواهیم بود.