لوح ثبت ملی «موسیقی عاشق‏‌های کرد خراسان» به استان ابلاغ شد
به گزارش شهرآرانیوز، ابوالفضل مکرمی فر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اعلام این خبر افزود: عاشق‏‌های کرد کرمانج در شمال خراسان، پُرشمارترین گروه موسیقی نوازان در این خطه هستند. پیشه این افراد در بسیاری خانواده‌‏ها از پدر به پسر رسیده است و تاثیر «عاشق‏‌ها» بر موسیقی، رقص و جلوه‌های مردم شناختی کردی خراسان فوق‏العاده چشمگیر و گسترده است.
وی ادامه داد: همچنین از نظر اجتماعی حضور این گروه از موسیقی بسیار پُررنگ و گسترده بوده، به طوری که از گذشته تاکنون در میان کرد‌های خراسان و دیگر اقوام غیرکرد، هیچ مجلس شادی و گردهمایی اجتماعی بدون حضور هنرنمایی عاشق‏ها برگزار نمی‏شود.
مکرمی فر افزود: «عاشق‌‏ها» نه تنها بیشترین ساز‌های موسیقی را می‌‏نوازند که بخش بزرگی از آوا‌ها و مقام‏‌های موسیقی کردی خراسان نیزتوسط آنان حفظ، آفریده و انتقال داده شده است.
وی یادآورشد: ساز‌های عاشق‌‏ها شامل چهار ساز باستانی زُرنه (سُرنا)، قوشمه، دُل (دهل) و کمانچه است که از دوران باستان در مناطق کردنشین و در سرتاسر ایران زمین توسط هنرمندان نواخته می‌‏شود.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، عاشق‏‌ها دارای طایفه‌ای هستند که به آن‌ها طایفه عاشق‌ها یا «تیپرا عاشقان» گفته می‏‌شود، بنابراین در سیستم طایف‌ه‏ای کرد‌های خراسان دارای جایگاه ویژه هستند، افراد این طایفه بیشتر در چناران، قوچان، خانلق شیروان، روستای سریوان بین بجنورد و آشخانه، روستا‌های شاراوه کرد و قاضی سملقان ساکن هستند.
وی ادامه داد: روستا‌های این طایفه نیز به روستای عاشقان معروف است که یکی از معروف‌ترین آن‌ها روستای زلم آباد از بخش خوشاب سبزوار است که ۱۲۴ خانوار کرد کرمانج از تیره عاشق‏های ایل توپکان قوچان در آن ساکن‏اند، این تیره در گذشته کوچ رو بوده، اما از حدود ۶۰ سال پیش در محل روستا یکجا نشین شده‌اند.
مکرمی فر ادامه داد: جشن‏‌های همگانی و مراسم آیینی همچون نوروز به ویژه روز‌های ۱۳ و ۱۴ فروردین، مراسم نذری در امامزاده‏‌ها و مکان‏‌های مقدس که پنجشنبه و جمعه‏‌ها در بسیاری روستا‌ها برگزار می‌شد، کشتی سنتی چوخه، مراسم پشم‏چینی و قوچ‏گذاری، مراسم برداشت محصول، مراسم شیردوشی در فصل بهار از دیگر مراسم‌هایی است که عاشق‌ها موسیقی نوازی می‌کردند.