به گزارش شهرآرانیوز؛ مطالعات مختلف در حوزه حملونقل شهری نشان داده که تنها راه موجود برای کاهشبار و فشار ترافیکی در کلانشهرها تقویت حملونقل عمومی و توجه به زیرساختها در این بخش است و افزایش ظرفیت آن و ارتقای کیفیت آن نقش مهمی در کاهش ترافیک و ارتقای رضایتمندی اجتماعی دارد و برای همین هم شهرداری مشهد در سهچهار سال اخیر بر روی توسعه زیرساختهای حملونقل عمومی و بهویژه مترو و هوشمندسازی ترافیک متمرکز شده است.
ساخت فاز اول خط ۳ قطارشهری، تزریق بیش از سیصد اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی، نوسازی ناوگان تاکسی و ونها، هوشمندسازی تقاطعها و...، تنها بخشی از تلاشهای عملیاتی معاونت عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد برای بهبود جریان عبورومرور در شهر مشهد است.
پوریا محمدیانیزدی، معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد، میگوید که در سالهای اخیر توسعه مترو، نوسازی ناوگان و هوشمندسازی ترافیک سه محور اصلی بهبود حملونقل عمومی مشهد بودهاند و توجه به همین عوامل هم باعث شده است سهم جابهجایی مسافران با وسایل حملونقل عمومی در مقایسه با سالهای گذشته افزایش درخورتوجهی داشته باشد.
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد در گفتوگو با شهرآرا با بیان اینکه امسال در مقایسه با سال گذشته، جابهجایی مسافران با ناوگان حملونقل عمومی مشهد افزایش درخورتوجهی داشته است، توضیح داد: یکی از مهمترین دلایل رشد و اقبال مردم به استفاده از حملونقل عمومی در شهر مشهد بهرهبرداری از فاز نخست خط۳ مترو به طول شش کیلومتر و با سه ایستگاه میدانشهدا، بابالجواد (ع) و پایانه مسافربری امامرضا (ع) است که نقش مؤثری در مدیریت تردد زائران بهویژه در مناسبتهای مذهبی ایفا کرده است.
پوریا محمدیانیزدی ادامه داد: این خط ششکیلومتری مترو در ایام پیک مسافری در مشهد و بهویژه در زمان اعمال محدودیتهای ترافیکی، کمک بزرگی به جابهجایی زائران کرد و توانست بخشی از بار ترافیکی هسته مرکزی شهر را کاهش دهد.
محمدیانیزدی در ادامه به تشریح نوسازی و آخرین وضعیت ناوگان اتوبوسرانی پرداخت و دراینباره گفت: در دوره ششم مدیریت ششم شهری، با استفاده از اوراق مشارکت و منابع نقد و غیرنقد شهرداری، ۳۵۵دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان شده است.
در سال۱۴۰۳، ۵۰۰میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خرید اتوبوس اختصاص پیدا کرد و برای سال۱۴۰۴ هم ۲ هزارمیلیارد تومان اوراق برای خرید اتوبوس تخصیص یافته است و قرارداد خرید سیصد دستگاه اتوبوس دیگر هم منعقد شده است که تا سال آینده به ناوگان شهر اضافه خواهد شد.
از ابتدای سال هم تا الان حدود صد دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان شهری اضافه شده که تزریق آنها به خطوط پرتردد، هم سرفاصله حرکت اتوبوسها را کم کرده، هم میزان اعتراضهای مردم برای تأخیرها را کاهش داده است. مقایسه پیامهای ثبتشده در سامانه۱۳۷ هم این موضوع را کاملا اثبات میکند.
وی ادامه داد: در کنار اتوبوس و مترو ناوگان ون شهر هم نوسازی شد و پس از طی فرایندهای قانونی ۴۹دستگاه ون جدید به ناوگان تاکسیرانی اضافه و جایگزین خودروهای فرسوده شدهاند که این موضوع به بهبود چهره هسته مرکزی شهر و افزایش رضایت زائران و مجاوران، بهویژه دراطراف حرممطهر، کمک کرده است.
اما سهم حملونقل عمومی از سفرهای شهری چقدر است؟ معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد در پاسخ به این سؤال توضیح داد: اکنون روزانه حدود یکمیلیون سفر با ناوگان اتوبوسرانی و حدود ۳۰۰هزار سفر با مترو در مشهد انجام میشود و از مجموع ۷میلیون سفر روزانه شهری، سهم اتوبوسرانی حدود ۱۵درصد و سهم مترو حدود ۵درصد است و تاکسی هم ۲۰درصد از سفرها را به خودش اختصاص داده است.
{$sepehr_key_174297}
محمدیانیزدی در بخش دیگری از صحبتهایش به وضعیت توسعه خطوط متروی مشهد اشاره کرد و گفت: خطوط یک و ۲ مترو بهصورت کامل به بهرهبرداری رسیده است و امسال هم فاز نخست خط۳ افتتاح شد. حفاری خط۴ مترو با حدود ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست و حفاری تونل از محدوده خیابان مهر مادر تا نزدیکی میدان شهدا انجام شده و ادامه مسیر به سمت بولوار حر و شهرک شهید باهنر در دستورکار قرار دارد. توسعه مترو و تقویت حملونقل عمومی با حمایت اعتبارات شهری و دولتی ادامه خواهد داشت تا سهم بیشتری از سفرهای روزانه شهروندان با حملونقل عمومی و بهویژه مترو انجام شود.
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد یکی دیگر از مهمترین رویکردهای این معاونت برای کنترل و روانسازی ترافیک را هوشمندسازی اعلام کرد و توضیح داد: بیش از دویست تقاطع چراغدار مشهد از طریق سامانه متمرکز کنترل ترافیک بهصورت هوشمند زمانبندی میشوند تا تأخیر در تقاطعها به حداقل برسد. علاوه بر آن، اصلاح هندسی معابر دارای گره ترافیکی بهصورت مستمر شناسایی، طراحی و اجرا میشود.
محمدیانیزدی افزود: اکنون نزدیک به ششصد دوربین نظارت تصویری و دویست سامانه ثبت پلاک در شهر فعالاند که بهصورت بیستوچهارساعته تخلفاتی مانند سرعت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز و نداشتن معاینه فنی را رصد و برای اعمال قانون به پلیس ارسال میکنند؛ این اقدامات نقش مهمی در افزایش انضباط و ایمنی ترافیکی دارد.