بررسی بیمه رانندگان اینترنتی در قالب طرح یا لایحه

به گزارش شهرآرانیوز، طبق ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم توسعه ارائه دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که از طریق سکو‌ها و پلتفرم‌های مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه کردن خود نزد سازمان تامین اجتماعی هستند و آیین‌نامه اجرایی این موضوع به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید تهیه شود و به تصویب هیات وزیران برسد.

در همین راستا بهمن ماه سال گذشته احمد میدری - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از تدوین آیین‌نامه‌ای در دولت خبر داد که بر اساس آن ورود شاغلان فضای مجازی به بیمه‌های اجتماعی تسهیل می‌شود و اعلام کرد: با توجه به آنکه مجوز‌های لازم در این آیین‌نامه گرفته شده سال آینده رانندگان تاکسی‌های اینترنتی یا کسانی که در سایر سکو‌های اینترنتی فعالیت می‌کنند بیمه می‌شوند که این به نفع افراد فعال در این مشاغل است.

درحالی که صاحبان پلتفرم‌ها اعلام می‌کنند که تعداد رانندگان فعال ۴۰ هزار تا ۵۰ هزار نفر است، اما آمار‌ها نشان می‌دهد که دستکم بین ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار نفر در این فضا فعالیت می‌کنند.

طبق ماده ۲۸ برنامه هفتم توسعه دولت می‌تواند آیین‌نامه بیمه این مشاغل را تدوین کند که بر همین اساس وزارت کار مکلف به نوشتن آیین‌نامه شد و آن را به دولت ارائه کرد تا شاغلان این حوزه از پوشش بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند شوند. دولت نیز با درک اهمیت موضوع حمایت اجتماعی از این قشر، لایحه مذکور را تدوین و جهت بررسی و تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است.

هم اکنون بخش قابل توجهی از نیروی کار کشور در حوزه مشاغل غیررسمی فعالیت دارند که عمدتا خارج از نظارت دولت، بدون بیمه یا قرارداد کار رسمی است و از ثبات شغلی برخوردار نیستند و فقدان پوشش بیمه تامین اجتماعی برای فعالان این بخش آنها را در برابر مشکلات اقتصادی و پیامد‌های اجتماعی آسیب‌پذیر کرده است.

در همین راستا، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره ضرورت بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی اظهار کرد:هم اکنون دنیا به سمت مشاغل پلتفرمی می‌رود و ما باید ابزار آن را به وجود آوریم لذا پیشنهادمان برای رانندگان از جمله تاکسی‌های اینترنتی را به مجلس ارائه داده‌ایم.

{$sepehr_key_175277}

وی ادامه داد: بر اساس این پیشنهاد به ازای هر تراکنش بخشی را بگیرند و به ازای آن افراد تحت پوشش بیمه قرار گیرند. همچنین به این طرح اضافه کرده‌ایم که این بیمه می‌تواند قالیبافان را هم شامل شود.

بر اساس ماده ۱۴۸ قانون کار، کارفرمایان کارگاه‌های مشمول این قانون مکلفند طبق قانون تأمین اجتماعی نسبت به بیمه کارگران واحد خود اقدام کنند. در واقع همه کارگاه‌های مشمول قانون کار، وظیفه بیمه کارگران خود را طبق این ماده برعهده دارند و نمی‌توانند به صورت سلیقه‌ای یا اختیاری عمل کنند. البته قانون تامین اجتماعی با تدارک انواع بیمه، زمینه پوشش بیمه کلیه اقشار را فراهم ساخته که شامل بیمه اجباری، بیمه‌های اختیاری، صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه‌های خاص اعم از رانندگان، هنرمندان، کارگران ساختمانی، زنان خانه‌دار و قالیبافان می‌شود.

به دنبال تصویب اصلاحیه قانون بیمه رانندگان حمل‌ونقل بار و مسافری توسط مجلس، سهم پرداختی رانندگان از ۲۷ درصد به ۱۳.۵ درصد کاهش یافت. ۱۳.۵درصد باقی‌مانده از طریق افزایش هزینه در بارنامه برای کامیون‌ها و در صورت وضعیت یا رسید اینترنتی برای اتوبوس‌ها و رانندگان تاکسی‌های اینترنتی تأمین می‌شود. این قانون جدید کاهش سهم بیمه رانندگان شامل همه رانندگان فعال در حمل‌ونقل بار و مسافری و همچنین رانندگان اینترنتی است و پرداخت بیمه بر اساس میزان کارکرد واقعی هر راننده محاسبه می‌شود.

به گفته محمدمنان رئیسی ـ نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، سهم باقی‌مانده که پیش‌تر دولت پرداخت می‌کرد، از طریق جایگزینی مالی تأمین می‌شود و به همین منظور رانندگان اتوبوس و تاکسی اینترنتی ۴ درصد افزایش را به صورت‌وضعیت مسافری یا رسید اینترنتی خواهند داشت.

نسخه جدید قانون کاهش سهم بیمه رانندگان شامل رانندگان تاکسی‌های اینترنتی می‌شود و آیین‌نامه اجرایی این رانندگان مقرر شده ظرف ۳ ماه تدوین و اجرایی شود تا پرداخت بیمه آنها بر اساس فعالیت واقعی صورت گیرد.

رئیس کمیته رفاه کمیسیون اجتماعی مجلس: قرار است موضوع بیمه رانندگان اینترنتی در قالب لایحه یا طرح به مجلس ارائه شود. احمد فاطمی ـ رئیس کمیته رفاه کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌و‌گو با یک رسانه خبری اعلام کرده است که در خصوص بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی دو نگرش وجود دارد یک نگرش این است که رابطه بین رانندگان و پلتفرم‌ها رابطه کارگر و کارفرما محسوب نمی‌شود ولی نگرش غالب مجلس الزام پلتفرم‌ها به بیمه اجتماعی رانندگان اینترنتی است.

وی با اشاره به اختلاف بر سر آمار رانندگان اینترنتی اعلام کرد که این اختلاف با توافق در وزارت کشور حل شده و قرار است موضوع در قالب لایحه یا طرح به مجلس ارائه شود.

آنطور که رئیس کمیته رفاه کمیسیون اجتماعی مجلس گفته اختلاف نظر در خصوص آمار رانندگان فعال است و در حالی که صاحبان پلتفرم‌ها اعلام می‌کنند که تعداد رانندگان فعال ۴۰ هزار تا ۵۰ هزار نفر است، اما آمار‌ها نشان می‌دهد که دستکم بین ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار نفر در این فضا فعالیت می‌کنند.

به دنبال مطرح شدن طرح جدید سازمان تأمین اجتماعی برای بیمه رانندگان اینترنتی، مدیران عامل این دو پلتفرم در نشست مشترکی با رئیس اتحادیه کسب و کار‌های مجازی، دبیر انجمن تجارت الکترونیک و مدیر امور حقوقی اتاق اصناف ایران تحت عنوان بررسی ابعاد مالی و حقوقی طرح جدید بیمه و اثر آن بر فعالیت رانندگان تاکسی‌های اینترنتی نسبت به پیامد‌های جدی اجرای آن هشدار دادند. به زعم آنها اجرای این طرح ساختار فعالیت تاکسی‌های آنلاین را دچار مشکل می‌کند و افزایش محسوس کرایه ها، کاهش کیفیت خدمات و نارضایتی کاربران را به دنبال دارد.

موضوع بیمه مشاغل و کسب وکار‌های نوین و فعالان سکو‌های مجازی از جمله محور‌های طرح بیست‌گانه تحول آفرین و توسعه‌ای سازمان تأمین اجتماعی است که در دستور کار سازمان قرار دارد و کارگروه ویژه‌ای نیز به منظور تعیین و پیگیری‌های لازم تشکیل شده است.

بر اساس اعلام وزارت کار حدود ۶ میلیون نیروی فعال فاقد پوشش بیمه در کشور وجود دارد که ۲ میلیون نفر از آنها در مشاغل اینترنتی فعالیت دارند.

{$sepehr_key_175278}

در حال حاضر برای بیشتر مشاغل وجود بیمه، اجباری است و باید بیمه بازنشستگی و تامین اجتماعی برای آنها پیش‌بینی شود. برخی مشاغل مانند رانندگان تاکسی‌های اینترنتی تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند و از نعمت بازنشستگی برخوردار نیستند که خوشبختانه بر اساس ماده ۲۸برنامه هفتم توسعه می‌توان برای این دسته از شاغلین آیین‌نامه تدوین کرد. با توجه به اعلام وزیر کار مبنی بر ارسال لایحه بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی به مجلس گام مهمی در راستای ارتقای امنیت شغلی این قشر پرتلاش برداشته شده و زمینه ورود شاغلین فضای مجازی به بیمه‌های اجتماعی تسهیل شود.

منبع: ایسنا