به گزارش شهرآرانیوز، غلامحسین مظفری در جلسه شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان با محوریت حوزه حملونقل اظهار کرد: راه و شهرسازی یک مجموعه بزرگ و گسترده است و بدون تعارف یکی از مهمترین مجموعههای اجرایی استان و کشور محسوب میشود. این وزارتخانه بزرگترین مجموعه اجرایی را در اختیار دارد و بهشدت نیازمند توجه ویژه است، چراکه همه زیرساختها در حوزههای هوایی، ریلی و جادهای و همچنین مسکن و موضوعات متنوع آن به این مجموعه بازمیگردد.
وی ادامه داد: در حوزه اقتصاد کشور نیز بخش عمدهای از مسائل به این وزارتخانه مربوط میشود و به یک معنا، زیرساختهای اساسی کشور توسط همین مجموعه ایجاد، نگهداری و با کیفیت مناسب ارائه میشود. خراسان رضوی شرایط خاصی دارد؛ ما محل تلاقی کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب هستیم و بهطور طبیعی علاوه بر مدیریت مسائل استان، باید به بقیه کشور و حتی منطقه نیز خدمات دهیم.
استاندار خراسان رضوی با تأکید بر اولویتبندی پروژهها گفت: در داخل استان باید به جادهها و زیرساختها بهصورت جدی توجه کنیم و با توجه به منابع محدود، اولویتبندیها بهگونهای باشد که حداکثر بهرهوری از منابع موجود حاصل شود. در عین حال که مکلف به محرومیتزدایی هستیم و باید به همه مناطق رسیدگی کنیم، اما در شرایط موجود اقتصادی لازم است محاسبه هزینه و فایده اقتصادی نیز انجام شود تا مسائل بهصورت واقعی حلوفصل شود.
مظفری با اشاره به تنوع موضوعات در حوزه راه و شهرسازی تصریح کرد: تنوع موضوعات در این حوزه بسیار زیاد است و مطابق قراری که در برش استانی برنامه هفتم توسعه گذاشتهایم، باید رصد و پایش شاخصها بهصورت دقیق، روشن و شفاف انجام شود تا بدانیم وضعیت فعلی چگونه است و به کجا باید برسیم.
وی افزود: متأسفانه در شاخصهای راه، بهویژه در برخی بخشها، از میانگین کشور پایینتر هستیم و انتظار میرود این کمبودها جبران شود. این یک وظیفه مشترک و جدی برای همه ماست و باید بهصورت جمعی پیگیری شود تا در دوره مسئولیت فعلی، بخشی از این عقبماندگیها جبران و حتی از میانگین کشور عبور کنیم.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به اهمیت راههای منتهی به مرزها گفت: در شرایط اقتصادی موجود، یکی از موضوعات جدی ما مسیرها و راههای منتهی به مرزهاست. متأسفانه بهدلیل تحریمها و برخی گرفتاریها، در جنوب و غرب کشور با مسائلی مواجه هستیم و تنها جایی که وضعیت بهتری برای مراودات و تجارت دارد، شمال شرق و شرق کشور است. این مسیرها از مسیرهای اصلی کشور هستند؛ حجم تردد بالاست، اما واقعیت این است که وضعیت موجود بسیار پایینتر از سطح توقع و انتظار ماست.
وی تأکید کرد: بهبود این وضعیت الزاماً کار سخت یا صرفاً وابسته به منابع مالی نیست؛ در بسیاری از موارد، گلوگاه اصلی مدیریت و هماهنگی بینبخشی است. اگر همافزایی و هماهنگی ایجاد شود، میتوان با تلاش منسجم و مدیریتی، این مسائل را حل کرد.
مظفری با بیان انتظارات از مجموعه راه و شهرسازی استان گفت: انتظار و توقع از خراسان رضوی و از این سیستم گسترده این است که هم مسائل خود را حل کند و هم در بسیاری از حوزهها الگوی کشور باشد. ما این ظرفیت را داریم که ضمن حل مشکلات استان، در سطح ملی نیز نقش مؤثری ایفا کنیم؛ بهویژه در موضوع کریدورها که اگر به آنها توجه نکنیم، عملاً از معادلات حذف خواهیم شد.
وی افزود:در کنار کمیت خدمات، کیفیت کارها نیز بسیار مهم است. ما در هر دو حوزه نیازمند توجه جدی هستیم. حتی اگر منابع محدود باشد، باید کیفیت خدمات ارتقا پیدا کند؛ کار بیکیفیت در نهایت هزینهها را چند برابر میکند و باید بهشدت مراقب این موضوع باشیم.
استاندار خراسان رضوی در ادامه گفت: آمارها نشان میدهد با وجود محدودیت منابع، در برخی بخشها توانستهایم قدمهای بزرگتر و بهتری برداریم و امیدوارم با بهکارگیری همه ظرفیتها، این مسیر با قدرت ادامه پیدا کند.
وی با اشاره به تعامل با وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: در ارزیابیهای اولیهای که انجام شده، مجموعه وزارت راه و شهرسازی از وزارتخانههای فعال در خراسان رضوی بوده و تعامل و ارتباط خوبی با استان داشته است. این تعامل، فضای بهتری برای کار ایجاد کرده و استمرار آن قطعاً مؤثر خواهد بود.
مظفری در پایان خاطرنشان کرد: پیشنهاد میکنم یک نشست مشترک در تهران با وزیر و معاونان مربوطه برگزار شود تا موضوعات اساسی و اولویتدار جمعبندی و به سرانجام برسد. همچنین مناسب است گزارشی از مجموعه اقدامات انجامشده، با محوریت زحمات مشترک وزارتخانه و استان، تنظیم و به رئیسجمهور و معاون اول رئیسجمهور ارائه شود تا در کنار طرح مطالبات، اقدامات مثبت و انجامشده نیز منعکس و قدردانی لازم از تلاشها صورت گیرد.
{$sepehr_key_176035}