به گزارش شهرآرانیوز؛ در ماههای اخیر بازار خودرو با افزایش قیمت بی سابقهای مواجه بوده است. درحالی که کف قیمت خودرو در بازار به حدود ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است، خودروی اقتصادی برای اقشار کم درآمد دیگر معنایی ندارد.
به ویژه در آذرماه ۱۴۰۴ که گفته میشود خودروهای وارداتی، مونتاژی و داخلی با نوسانات ارزی رشد قیمتی داشتهاند؛ تا جایی که میانگین رشد قیمت در هر سه گروه خودروساز داخلی بیش از ۲۰ درصد بوده است. کارشناسان این بازار معتقدند بخشی از این نابسامانی به دلیل سیاست گذاریهای غلط، تأخیر در تخصیص ارز و بلاتکلیفی تعرفه هاست.
اگرچه تغییر مدل متقاضیان این بازار وزنه را از خریداران واقعی به سمت سرمایه گذاری سوق داده و گفته میشود حدود ۲۰ درصد خریداران واقعی و ۸۰ درصد برای سرمایه گذاری خرید میکنند. دست باز دلالان در این بازار نیز به دلیل فاصله ۴۰ درصدی قیمت بین کارخانه و بازار در این بازار مؤثر بوده است. مسئلهای که در گفتوگو با یک تحلیلگر اقتصادی به آن پرداختهایم.
کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفتوگو با شهرآرا، بازار خودرو را پرنوسان ارزیابی میکند و میگوید: این بازار نه فقط بر اساس نیاز مصرفی، بلکه برای سرمایه گذاری نیز به آن توجه میشود. متغیرهای زیادی نیز در این بازار بر روی قیمت خودروهای داخلی و وارداتی تأثیر دارد؛ اما این متغیرها را باید در دو گروه خودروهای تولید داخل و وارداتی به صورت مجزا بررسی کرد.
علی عقیلی با اشاره به اینکه عوامل اقتصادی کلان بر چالشهای تولید و قیمت خودرو اثرگذار است، بیان میکند: یکی از متغیرهای اصلی، نرخ ارز است که با هر نوسانی بر روی تولید داخلی نیز تأثیر دارد. بخشی از تولید قطعات خودروها وابسته به تأمین مواد اولیهای است که از خارج وارد میشود. رشد ارز سبب گرانی هزینه تمام شده تولید قطعات میشود. مسئله دیگر نیز تورم عمومی جامعه است. در شرایطی که نرخ تورم بیش از ۵۰ درصد است، قیمت تمام شده خودروها نیز به صورت طبیعی روندی افزایشی دارد.
وی در ادامه به هزینههای پنهان این حوزه نیز میپردازد و اظهار میکند: افزایش مداوم هزینههای جانبی در تولید خودرو مانند دستمزد کارگر، هزینه انرژی، قیمت مواد اولیه و... نیز فشار مضاعفی را بر تولیدکننده وارد میکند که در نهایت قیمت تمام شده خودرو نیز افزایش مییابد. اگرچه به هم خوردن توازن میان عرضه و تقاضا نیز در این بازار یکی از عوامل مهم دیگر است.
گاهی تولید کنندگان عرضه را کاهش میدهند که ممکن است به دلیل کاهش تولید در مواجهه با عدم تأمین قطعات وارداتی خودروها باشد. عقیلی میافزاید: افزایش تقاضا در این بازار به دلیل حفظ سرمایه، نه تنها ثبت نام خودروهای داخلی را شبیه لاتاری کرده، بلکه شیب افزایش تقاضا در این بازار را نیز رقم ز ده است.
{$sepehr_key_176138}
این تحلیلگر اقتصادی، آینده این بازار را نیز افزایشی میداند و میگوید: افزایش قیمت ارز در بازار که خود تابع عوامل بسیاری است، نشان دهنده این مسئله است که امیدی به کاهش قیمت نیست؛ اگرچه در کنار این مسائل باید سیاستهای تجاری دولت را نیز در این حوزه در نظر گرفت. مصوباتی در خصوص تعرفههای واردات اجرایی نشد، چون مقرون به صرفه نبود. اینکه اعلام شد افرادی میتوانند خودرو وارد کنند.
تعرفههای بالای گمرکی و مالیاتهایی که وضع شده نیز مانع جدی در مقابل کاهش قیمت هاست. اگرچه به تازگی در مناطق آزاد مصوبهای دادهاند که خودروهایی که کمتر از ۱۰۰ هزار کیلومتر کار کردهاند و پنج سال از تاریخ ساخت آنها گذشته باشد، امکان واردات دارند؛ به استثنای خودروهایی که ساخت کشور آمریکا باشند. این مسئله نیز میتواند منجر به تعدیل قیمتها شود.
وی تصریح میکند: در جمع بندی کلی با توجه به روند افزایشی نرخ ارز که روی قیمت خودروها نیز اثرگذار است، قیمتها افزایشی خواهد بود؛ اما پیشنهاد ما به عنوان یک تحلیلگر این است که خودرو گزینه خوبی برای سرمایه گذاری نیست. اگرچه بقیه بازارها نیز در شرایط فعلی ریسک خود را دارد، حتی بازار طلا؛ چرا که بعد از هر افزایشی یک اصلاح قیمت در آینده خواهیم داشت.