تولید ۸۰ درصد تجهیزات قطارشهری مشهد، در داخل کشور

به گزارش شهرآرانیوز؛ نزدیک به پانزده سال از راه‌اندازی خط یک قطار شهری مشهد می‌گذرد و در همه این سال‌ها در کش‌و‌قوس میان بودجه و تأمین تجهیزات، ایستگاه‌ها و واگن‌ها یکی پس از دیگری حفاری، خریداری و راه‌اندازی شدند تا مشهدی‌ها و مهمانان شهر امام‌رضا (ع) به دور از ترافیک خیابان‌ها خیلی زودتر به مقصد برسند. 

اعضای دوره ششم شورای اسلامی‌شهر نیز پس از آغاز‌به‌کار رسمی، پرداختن به افزایش خطوط قطارشهری را اولویت اصلی خود اعلام کردند. با گذشت بیش از چهارسال از حضور شورای ششم شهر مشهد، عملکرد شورا برای این پروژه مهم را از ایمان فرهمندی، نایب‌رئیس کمیسیون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای اسلامی‌شهر، جویا شدیم و پاسخ‌های او حاکی از ادامه اقدامات مؤثر برای تکمیل خطوط است.

پیشرفت در بزرگ‌ترین قرارداد تاریخ شهرداری مشهد

وی در‌این‌باره گفت: در حوزه حمل‌ونقل ریلی موفق عمل کردیم و در این دوره اتفاقات بسیار مهمی رخ داد. مشهد تنها شهر در کشور است که چهار خط و پروژه فعال دارد. موضوع خرید ناوگان خط‌یک با قرارداد نزدیک به ده‌هزار‌میلیارد‌تومانی، بزرگ‌ترین قرارداد تاریخ شهرداری مشهد است که منعقد و ابلاغ شده و این پروژه در حال طی مراحل است. همچنین در این دوره درخط‌۲ ایستگاه شهید‌فکوری به اضافه پله‌های فرار، هواکش‌ها و همه سیستم ایمنی که در خط باقی مانده بود، تکمیل شد.

عضو شورای‌ششم‌شهر مشهد اضافه کرد: در خط‌۳ علاوه بر راه‌اندازی فاز‌یک خط‌۳ با سه ایستگاه، فاز ۲ را هم به‌زودی آغاز خواهیم کرد. حفاری جبهه جنوب‌شرقی به اتمام رسیده و حفاری جبهه شمال‌غربی در حال انجام است. در خط‌۴ هم حفاری ادامه دارد و اکنون به محدوده میدان‌شهدا رسیده‌ایم.

{$sepehr_key_176794}

بهره‌برداری از ایستگاه بسیج تا بهمن‌ماه

فرهمندی برنامه شورا برای باقی‌مانده روز‌های امسال را این‌گونه شرح داد: پیش‌بینی شده است که علاوه بر بخش‌های دیگر حمل‌ونقل شهری، روال خط‌۳‌و‌۴ را ادامه بدهیم و فاز‌یک خط‌۳ را که هنوز به‌طور رسمی افتتاح نشده است، به بهره‌برداری برسانیم.

چهار ایستگاه باقی‌مانده فاز‌یک را که مهم‌ترین آنها همان ایستگاه بسیج است، بهمن‌ماه به بهره‌برداری می‌رسانیم و ایستگاه‌های بعد نیز هرکدام به‌ترتیب با فاصله یک تا دو ماه اضافه خواهند شد تا همه ایستگاه‌ها کامل شوند و هم‌زمان عملیات اجرایی فاز‌۲ هم آغاز خواهد شد. برنامه ما این است که بتوانیم این توسعه را با همین سرعت ادامه بدهیم.

وی با مقایسه قطار‌شهری مشهد و دیگر‌شهر‌ها افزود: به جز تهران، تنها شهری هستیم که سه خط فعال در شبکه ریلی داریم و تنها شهری هستیم که خط را با امکانات کامل به بهره‌برداری رسانده‌ایم و این نکته مهمی است. شهر‌های دیگر اغلب خطوط را بدون پله‌برقی، آسانسور و ناقص بهره‌برداری می‌کنند، اما ایستگاه‌های ما شبکه دسترسی کامل دارند و البته از تجهیزات ایرانی و داخلی استفاده شده است. هرآنچه از طراحی، ساخت، بهره‌برداری و تجهیزات نیاز داشتیم از دانش داخلی استفاده کردیم. به‌جرئت می‌توان گفت ۸۰ درصد تجهیزات قطارشهری ایرانی است.

وی یادآور شد: در خط‌یک، زمان تعویض ریل‌ها‌ست که دچار استهلاک شده‌اند و قرار است از ریل با‌کیفیت ایرانی استفاده کنیم و به‌همین‌ترتیب در حال تلاشیم با داخلی‌سازی از ظرفیت و توان ملی حداکثر بهره را ببریم.