به گزارش شهرآرانیوز؛ «گزارشی از همراهان بیماران بنویسید.» این گلایهای است که شهروندی با روزنامه شهرآرا در میان میگذارد. او در توضیحات تکمیلی میگوید: «از شما تقاضا داریم درباره موضوع تکریم بیمار و همراهان بیمار در بیمارستانهای دولتی مشهد گزارشی تهیه کنید. بیمارستان قائم (عج) مشهد یکی از بیمارستانهای بزرگ و مهم مشهد و حتی استان خراسان رضوی است. با توجه به این شرایط، بیماران زیادی به این بیمارستان مراجعه میکنند. با این همه، زیبنده نیست که در این بیمارستان وضعیت مناسبی برای همراهان بیمار وجود نداشته باشد.»
این گلایهها را خانم رضایی مطرح میکند، کسی که چند روزی است از چناران به مشهد آمده تا خواهرش را برای درمان همراهی کند. او میگوید سه روز از حضورش در بخش جراحی زنان و همراهی خواهرش برای جراحی میگذرد. اکنون و پس از گذشت این مدت میخواهد روایتگر مشکلات همراهان بیمارانی باشد که از شهرهای دیگر برای درمان به مشهد میآیند: با توصیه پزشک، برای درمان خواهرم از چناران به مشهد آمدیم. روز اول بسیار سخت گذشت. نمیدانستم آب جوش از کجا بردارم، سرویس بهداشتی کجاست و حتی نمیدانستم چرا بعضی از تختها یک صندلی پلاستیکی برای همراه دارند، اما تخت خواهرم صندلی ندارد.
او ادامه میدهد: بعد از گذشت چند ساعت، از همراهان دیگر بیماران بستری شده داخل اتاق پرسیدم و آنها من را با بخشهای مختلف بیمارستان آشنا کردند. البته خود آنها نیز اطلاعاتشان را مدیون همراهان قبلی بودند.
یکی از نکاتی که این همراه بیمار به آن اشاره میکند، مسئله صندلی همراه بیمار است. صندلیهای پلاستیکی که پیدا کردن و آوردنشان بر عهده خود همراه است. او توضیح میدهد: بعد از اینکه دیدم کنار تخت صندلی نیست، از همراه بیماری که در تخت کناری بستری شده بود، پرسیدم. او گفت این صندلیها داخل اتاقی در انتهای راهروست.
این همراه بیمار در ادامه این نکات را نیز به من گوشزد کرد که از ساعت ۵:۳۰ صبح تا ۱۲ که پزشک برای ویزیت میآید، صندلیهای همراهان جمع میشود تا اتاقها نظافت شود. در این مدت همراهان بیمار نیز باید از اتاق خارج شوند و داخل سالن انتظار بمانند. در ادامه و با بازگشت دوباره همراهان به اتاق بیماران باید صندلی را خودشان از آن اتاق بیاورند.
خانم رضایی درخواستی را مطرح میکند:ای کاش صندلیهای همراهان در بیمارستانی مانند قائم (عج) که یک بیمارستان بزرگ و مهم در استان است، از نوع تاشو باشد. این صندلیها ماندگارترند و اگر برای بیمارستان خریداری شوند، سالها قابل استفاده خواهند بود.

«برای همراهان بیمار صندلی کافی وجود ندارد. کافی است به بخش جراحی ۳ مراجعه کنید تا از نزدیک این موضوع را ببینید.» این دغدغه را یکی از همراهان در بخش جراحی ۳ مطرح میکند و حتی به این نکته نیز اشاره دارد که برخی از همراهان بیمار به دلیل نبود صندلی ناچارند گوشهای از تخت بیمار خودشان را جای دهند.
او در ادامه از پیگیری هایش و پاسخی که برای نبود صندلی شنیده است، میگوید: بیمارستان برای همراهان بیماران، همراه سرا در نظر گرفته و شما باید در آنجا مستقر شوید.
این همراه بیمار میافزاید: اینکه بیمارستان برای همراهان، همراه سرا در نظر گرفته، اقدام شایستهای است، اما همراه بیمار نمیتواند همیشه در همراه سرا باشد. اصل و فلسفه حضور همراه، بودن در کنار بیمار است تا اگر تقاضا یا نیازی داشت، آن را برطرف کند. فاصله همراه سرا با بعضی از بخشها زیاد است و از طرفی، همه همراهان در تمام ساعات نمیتوانند از همراه سرا استفاده کنند.
یکی دیگر از همراهان بیمار به وضعیت همراه سرای بیمارستان قائم (عج) اشاره دارد و میگوید: دو شب اول پس از جراحی مادرم، در کنار تخت او ماندم تا حالش کمی بهتر شود. دو صندلی پلاستیکی آورده بودم و یکی را زیر پا میگذاشتم تا خستگیام کم شود. هنگام صبح که همراهان را مجبور به ترک بخش کردند، آدرس همراه سرا را پرسیدم. زمانی که به همراه سرا رسیدم، اولین چیزی که به من گفتند این بود که مراقب گوشیام باشم، چون هرکسی میتواند وارد همراه سرا شود.
با این حال، آنچه بیش از همه آزاردهنده بود، وجود تعداد زیادی سوسک بزرگ بود؛ سوسکهایی که حتی قبل از خوابیدن هم ممکن بود از دست وپایتان بالا بروند. لطفا این موضوع را پیگیری کنید.
برای پیگیری دغدغه همراهان سراغ جواد حدادی مدیر روابط عمومی بیمارستان قائم (عج) میرویم. او پاسخ گویی به دغدغههایی را که همراهان بیماران مطرح کردهاند منوط به بازدید و بررسی وضعیت می کند. مدیر روابط عمومی بیمارستان قائم (عج) پس از بازدید بخش جراحی ۳، دغدغه همراهان بیماران را این طور پاسخ میدهد: بعد از طرح دغدغه همراهان بیمار، از بخش جراحی ۳ بازدید داشتم. همراهان بیشتر تختهای بیماران دارای صندلی همراه بودند. حدادی در مورد وضعیت بهداشت همراه سرا و وجود سوسک در همرا ه سرا نیز به بازدید و رفع مشکل اشاره و تأکید میکند.
عدم اطلاع رسانی به بیماران و همراهان بیماران از شرایط و امکانات فراهم شده برای آن ها، دیگر دغدغه مطرح شده بود. مدیر روابط عمومی بیمارستان قائم (عج) اطلاع رسانی به بیماران و همراهان آنها را این طور پاسخ میدهد: تکریم بیماران و همراهان آنها یکی از مواردی است که همواره به آن تأکید داشتهایم. درهمین باره نیز سامانهای طراحی شده که پس از ثبت اطلاعات بیمار یا همراه او، به شماره تلفن همراهی که در پرونده ثبت میشود پیامک خوشامد ارسال میشود.
حدادی ادامه میدهد: در متن پیام خوشامدگویی آمده است: «ضمن خوشامدگویی، امید است بهترین خدمات تشخیصی و درمانی را دریافت نمایید.» همچنین داخل متن این پیامک شماره تماسی برای پیگیری امور بیماران درج شده است. علاوه بر آن لینکی نیز داخل متن پیامک خوشامد وجود دارد و این نکته در متن پیامک آمده است که برای دریافت قوانین و راهنمای بیمارستان روی لینک کلیک کنند.
مدیر روابط عمومی بیمارستان قائم (عج) در ادامه میافزاید: نکاتی که همراهان بیماران اشاره داشتند نظیر ناآگاهی و اطلاع برای بخشهای مختلف بیماران و دسترسی به امکانات و... همه در این لینک وجود دارد و همراه بیمار و خود بیمار میتوانند با کلیک روی لینک به این خدمات دسترسی داشته باشند.
نکته دیگری که حدادی به آن اشاره دارد این است که هنگام ترخیص نیز پیامکی برای بیمار یا همراه او که شماره اش در پرونده ثبت شده ارسال میشود. در متن پیامک ترخیص آمده است: «ضمن تشکر از شکیبایی شما لطفا جهت افزایش کیفیت خدمات سلامت با شرکت در رضایت سنجی زیر، ما را در تداوم ارائه خدمات یاری فرمایید.» در ادامه متن پیامک ترخیص نیز لینکی برای نظرسنجی بیماران و همراهان آنها ارائه میشود تا با ارائه نظرات آنها بتوانیم نقاط ضعف خدمت رسانی به مردم را شناسایی و برطرف کنیم.
{$sepehr_key_176806}
او به شرایط و وضعیت همراه سرا نیز اشاره میکند و میگوید: همراه سرای بیمارستان قائم (عج) محلی برای تکریم همراهان بیمار است. این همراه سرا از سه سال قبل و با حمایت خیران سلامت ایجاد شد تا در حوزه تکریم مراجعان گام بزرگی برداشته باشیم. در حال حاضر نیز سالن همراه سرای بیمارستان قائم (عج) به سامانه سرمایشی و گرمایشی و تلویزیون مجهز است. این تأکید را داریم که همراه سرا میز خدمتی برای همراهان بیماران است و در این مسیر برای بهبود خدمات تلاش خواهیم کرد.
نکتهای که درکنار پاسخهای روابط عمومی بیمارستان قائم (عج) میتوان به آن اشاره کرد شرایط بسیاری از بیماران و همراهان آن هاست. بی شک دغدغه ورنج بیمار و گاه آگاهی و توانایی نداشتن برای استفاده از نرمافزارها سبب میشود که بیماران و همراهان نتوانند ازاین خدمات استفاده کنند. دراین راستا درج بنرهای اطلاعرسانی در بخشها میتواند نقش مؤثری داشته باشد.