استفاده طولانی‌مدت از ماسک باعث ایجاد عفونت دهان می‌شود؟

به گزارش شهرآرانیوز، یک متخصص عفونی گفت: شایعه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه استفاده طولانی‌مدت از ماسک باعث ایجاد عفونت دهان می‌شود که این تنها یک شایعه بوده و واقعیت ندارد.

مسعودرضا موحد دانش اظهار کرد: ماسک‌ها انواع مختلفی از جمله ماسک‌های جراحی و معمولی و یا ماسک فیلتردار دارند.

معاون درمان تامین اجتماعی ادامه داد: افرادی که بیمار هستند، بهتر است از ماسک بدون فیلتر و معمولی استفاده کنند.

موحد دانش با بیان اینکه ماسک‌های فیلتردار تنها مخصوص پزشکان برای ویزیت است، افزود: زمانی که ماسک مرطوب شده یا آلودگی واضحی و یا ترشحات بر روی آن ایجاد شد، لازم است تعویض شود.

وی با بیان اینکه ماسک‌های معمولی در صورت عدم آلودگی ۴ تا ۵ ساعت قابلیت استفاده دارند، تصریح کرد: شایعه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه استفاده طولانی‌مدت از ماسک باعث ایجاد عفونت دهان می‌شود که این تنها یک شایعه بوده و واقعیت ندارد؛ بلکه عفونت‌های دهان و دندان عوامل دیگری دارد.

این متخصص عفونی در پاسخ به این سوال که چرا علائم بیماری در افراد یک خانواده متفاوت است، بیان کرد: علائم بیماری در افراد مختلف متفاوت بوده و این امر به عواملی چون طیف سنی، داشتن بیماری‌های زمینه‌ای و  میزان ویروس ورودی به بدن بستگی دارد.

موحد دانش با بیان اینکه در جوانان این بیماری با نشانه‌های متفاوت بروز می‌کند، افزود: این بیماری در افراد جوان خفیف‌تر و در  افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، شدیدتر است.

وی با بیان اینکه تشخیص زودرس این بیماری نیز در سیر درمان اثرگذار است، تصریح کرد: در روند درمان این بیماری، مصرف مایعات و استراحت نقش مهمی دارد.

این متخصص عفونی با اشاره به تاثیر استرس در روند درمان این بیماری، افزود: استرس و اضطراب باعث کاهش ایمنی بدن می‌شود.

موحد دانش ادامه داد: گاهی ترس از بستری شدن در بیمارستان و استرس قرار گرفتن در آن فضا، باعث تشخیص دیرهنگام و طولانی شدن درمان می‌شود.

وی یادآور شد: استراحت در خانه و استفاده از ماسک، خطر ابتلا به بیماری کرونا را کاهش می‌دهد که لازم است مردم توجه لازم را داشته باشند.

منبع: ایسنا