مهم‌ترین مصوبات صدودومین صحن علنی شورای شهر مشهد
به گزارش شهرآرانیوز، مهم‌ترین مصوبات صدو دومین صحن علنی شورای اسلامی شهر مشهد عبارتند از:

تصویب لایحه ساماندهی مشاغل ناایمن، مزاحم و آلاینده شهری

ماده واحده: شهرداری مشهد مقدس مکلف است، به‌منظور رفع مزاحمت و ایمن‌سازی مشاغل و اصناف مزاحم و ناایمن شهری، حداکثر ظرف مدت ۴ ماه از زمان لازم‌الاجرا شدن این مصوبه، با اخذ مشاور ذیصلاح و کسب نظرات کلیه مراجع مربوطه (نهاد‌ها و ارگان‌های دولتی و غیر دولتی از جمله سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، گروه پدافند غیر عامل و پیشگیری از بحران، دفاتر تسهیلگری، شورای اجتماعی محلات، سمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد و ...) نسبت به ارایه لایحه جامع ایمنی شهر مشهد و تجمیع کلیه مصوبات و قوانین موجود در این خصوص اقدام نماید.

تبصره ۱: شهرداری مشهد مقدس مکلف است، اثرات مالی اجرای مصوبه را در لایحه اصلاح بودجه سال ۱۳۹۹ منعکس نماید.

تبصره ۲: به موجب این مصوبه، تبصره ۴ مصوبه شماره ۵/۹۷/۸۴۶۲/ش مورخ ۱۳۹۷/۰۵/۲۳ شورای اسلامی شهر لغو گردید.
 
تایید طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه جنوب شرق مشهد

ماده واحده: مستند به بند ۳۴ ماده ۸۰ قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و انتخاب شهرداران، طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه جنوب شرق به شرح پیوست مهر شده از سوی شورای اسلامی شهر (در قالب خلاصه گزارش، دفترچه ضوابط و مقررات و آلبوم نقشه‌های پیشنهادی) با تأکید بر بند‌های فایل پیوست مورد تایید قرار گرفت و به جهت تصویب نهایی به کمیسیون ماده ۵ استان ارسال می‌گردد.

تصویب لایحه تسریع و تسهیل روند خرید املاک و حقوق واقع در طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی (ع)

ماده واحده: به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می‌شود، در راستای تسریع در اجرای طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی (ع) مساعدت با مالکان محترم و به منظور تسهیل در امر خرید و تملک املاک دارای اولویت واقع در طرح مزبور (که مالکین اقدام به انعقاد قرارداد و فروش ملک خود به صورت توافقی به شهرداری می‌نمایند)، نسبت به اجرای تبصره و بند‌های زیر اقدام نماید.

▫️تبصره: بند‌های ۱ و ۴ این مصوبه شامل پلاک‌های ثبتی که قرارداد‌های فروش آن تا تاریخ این مصوبه منعقد گردیده است، نمی‌شود.

۱ –پرداخت بدهی‌های پلاک‌های ثبتی واقع در محدوده دخالت مستقیم طرح حسب مورد شامل جریمه‌های صادره کمیسیون ماده صد، عوارض تخلفات ساختمانی، هزینه‌های ناشی از اعمال ماده ۱۱۰ و بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها و عوارض بهره‌برداری موقت کاربری اقامتی از محل اعتبار پروژه، مشروط بر آن که ارزش تناسبی آن از ۵ درصد ارزش تقویم شده برای هر پلاک ثبتی بیشتر نباشد.

۲ – انعقاد قرارداد اجاره کوتاه مدت با اختیار صلح اجاره بها از سوی شهرداری با صاحبان پلاک‌های ثبتی تا زمان تخریب ملک و حداکثر به مدت ۱۲ ماه از زمان انعقاد قرارداد واگذاری ملک به شهرداری.

۳ – درصورت درخواست مالک مبنی بر واگذاری مصالح حاصل از تخریب به وی، مشروط به پذیرش مسئولیت تخریب و تسطیح و جمع آوری کامل نخاله‌های ساختمانی و پذیرش کلیه مسئولیت‌های قانونی مربوطه اعم از حقوقی و جزایی در قبال اشخاص ثالث، واگذاری مصالح بلامانع خواهد بود؛ و پرداخت آخرین قسط منوط به تحویل زمین تسطیح شده می‌باشد.

۴– در خصوص واحد‌های اقامتی که فاقد مجوز بهره‌برداری دائم از سوی شهرداری می‌باشد، و عوارض مربوط به بهره‌برداری موقت اقامتی را تسویه کنند و مشروط بر اینکه آغاز مالکیت مالک فعلی و سابقه بهره‌برداری ایشان بیش از دوازده سال قبل از این مصوبه (بر مبنای آخرین ویرایش طرح مصوب بازسازی و بهسازی بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر رضوی سال ۸۷) باشد، شهرداری می‌تواند علاوه بر پرداخت ارزش ملک مورد خرید نسبت به پرداخت حق کسب و پیشه مالکین مزبور طبق نظر کارشناسی و به نسبت سال‌های بهره‌برداری (تا سقف حداکثر ۱۰ درصد ارزش تقویم شده برای هر پلاک ثبتی) اقدام کند.

۵ – انعقاد قرارداد اجاره با اختیار صلح اجاره بهاء راجع به املاک بلااستفاده شهرداری (که موقتاً مورد استفاده نبوده و طرح نیز بر روی آن اجرا نشده) واقع در بافت پیرامونی حرم مطهر حضرت رضا (ع) به مالکین پیرامون پروژه‌ها و سرمایه گذاران بخش خصوصی جهت تجهیزکارگاه احداث پروژه و حداکثر دو سال بدون حق استفاده انتفاعی مستاجر از املاک مذکور.